BMSTM2040 Språk, tekst og matematikk
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2020 høst, 2021 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2021 vår
- EmneansvarligOliver Thiel
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Innenfor dette kunnskapsområdet skal studentene tilegne seg kunnskaper og ferdigheter knyttet til emner innenfor språk, tekst og matematikk. De skal lære om barns enspråklige og flerspråklige utvikling, matematiske utvikling, barnehagen som en arena for både lek og læring, overgangen fra barnehage til skole, samt diskusjoner knyttet til kartlegging og vurdering av barn i barnehagen. I tillegg skal det arbeides med å utvikle studentenes kunnskap om det å kunne legge til rette for språk- og matematikkglede i barnehagen. Også temaer som hvordan musikken støtter barns matematiske og språklige utvikling, barns tilegnelse av tekst- og skriftspråklige kompetanse og digitale medier er sentrale innenfor dette kunnskapsområdet.
Kunnskapsbasen i dette kunnskapsområdet bygger på fagene pedagogikk, matematikk, norsk og musikk. Undervisningen skal tydeliggjøre en barnehagepedagogisk og profesjonsnær tilnærming. Også fagdidaktisk forskning knyttet til kunnskapsområdet, er sentralt. Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Språk, tekst og matematikk består av tre overordnede tema med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har innsikt i hvordan barn utvikler helhetlig og fleksibel matematisk forståelse
- kan analysere barns muntlige språk
- kan støtte barns tekstproduksjon med utgangspunkt i et utvidet tekstbegrep
- kan anerkjenne og legge til rette for språklig mangfold i barnehagen
- har kunnskap om sammenhengen mellom musikalske uttrykk og barns matematiske og språklige utvikling
- kan skape et godt språk- og læringsmiljø innenfor norsk og matematikk for alle barn i barnehagen hvor utforskning, oppdagerglede og nysgjerrighet får en naturlig plass
- har kunnskap om ulike digitale verktøy og ferdigheter i å bruke dem kreativt og kritisk i pedagogisk arbeid
- kan reflektere over matematikkens tilstedeværelse i barnehagens hverdag og betydningen dette har for barns danning
- kan videreutvikle matematikkgleden som oppstår i lek, hverdagssituasjoner og tilrettelagte aktiviteter
- har kunnskap om og kan drøfte ulike forståelser knyttet til kartlegging og vurdering av barn i barnehagen
- har kunnskap om og kan reflektere over barnehagens pedagogiske arbeid med de eldste barnehagebarna i tilknytning til skolestart
- har kjennskap til og kan reflektere over skolens pedagogiske arbeid på 1.trinnet knyttet til fagene norsk og matematikk
- har kunnskap om hvordan man kan legge tilrettelegge for overgangen mellom barnehage og skole, samt ha forståelse for institusjonenes egenart
- har kunnskap om skolens styringsdokumenter
Pensumliste
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
S-MA1: Matematikkdagen. Praktisk gruppeprosjekt og individuell skriftlig rapport med refleksjon | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe, med individuell vurdering |
S-NO1: Analyse av barns språk og meg selv som samtalepartner. Praktisk og skriftlig individuell oppgave | Skriftlig oppgave | Individuell |
S-NO2: Digital fortelling | Framføring/presentasjon | Gruppe |
S-TF2 (PD-NO-MA): Overgangen barnehage/skole. Muntlig presentasjon av tverrfaglig gruppeoppgave fra praksis i grunnskolens 1. trinn. Utgjør grunnlag for godkjenning av praksisperioden. | Framføring/presentasjon | Gruppe |
S-TF1 (MU-NO-MA): Matematikk, språklek og musikk i barns barnehagehverdag. Praktisk prosjekt med muntlig presentasjon og gruppevis skriftlig innlevering | Skriftlig oppgave | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
S-PD2: Barnehagens bruk av kartleggingsverktøy | Framføring/presentasjon | Gruppe |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | 1 | mappebidrag | 30 % | Intern | Alle | Matematikkfaglig fokus |
Muntlig eksamen | MUN1 | Individuell | 20 | minutter | 40 % | Intern og ekstern | Skriftlig notat fra gjennomført prosjekt i 2. års praksis. | Presentasjon av eget prosjekt i 2. års praksis, med påfølgende eksaminasjon i norsk og matematikk. |
Mappeeksamen | MAP2 | Individuell | 1 | mappebidrag | 30 % | Intern | Alle | Norskfaglig fokus |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- MAP1: S-MA1, S-PD2, S-TF1
- MAP2: S-NO1, S-NO2, S-TF2
- MUN1: OBLTS
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |