BNBUL1000 Barns utvikling, lek og læring
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2018 høst, 2019 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på natur- og friluftsliv
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2018 høst, 2019 vår
- EmneansvarligPål Gerhard Rystad
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
Kunnskapsområdet skal gi studentene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse til å kunne legge til rette for og lede lek, læring og danningsprosesser i barnehagen. Kunnskaper om og evne til kritisk vurdering av teorier og forskning om barns utvikling på ulike områder i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet er grunnleggende kompetanse for barnehagelærere.
Kunnskapsområdet bygger på et syn på barn og et verdigrunnlag som framhever barns rett til å bli hørt, sett og inkludert i fellesskapet, og til å påvirke og medvirke i egen læring og utvikling. I en helhetlig forståelse av barns utvikling, læring og danning framheves leken som en grunnleggende livs- og læringsform både ut fra dens egenverdi og som grunnlag for allsidig utvikling.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk, norsk, fysisk fostring og naturfag.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring består av tre overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema 1: Barn i utvikling, lek og læring
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om ulike teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning, med særlig vekt på naturen og uterommets muligheter
- har kunnskap om leken som fenomen i barndommen og som arena for læring, vennskap og samspill med barn
- har kunnskap om og ferdigheter i kommunikasjon, samspill og lek med barn
- har kunnskap om de yngste barna i barnehagen
- har kunnskap om og innsikt i ulike forståelser av barn og barndom i et historisk perspektiv
Tema 2: Profesjonelle og etiske utfordringer:
- har kunnskap om og ferdigheter i kommunikasjon og samarbeid med medarbeidere og foresatte
- kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av vilje til innlevelse og anerkjennelse, og framstå som en bevisst rollemodell
- kan legge til rette for sporløs ferdsel og kjenner hvilke rettigheter og plikter allemannsretten medfører
Tema 3: Pedagogisk arbeid i barnehagen
- kan anvende faglig kompetanse i praktiske og teoretiske problemstillinger
- har kunnskap om og ferdigheter i observasjon og pedagogisk dokumentasjon
- har kunnskap om og ferdigheter i didaktisk tilrettelegging og å lede barn i leke- og læringsprosesser med fokus på barns medvirkning
Pensum
Pensumliste for studieåret 2018 - 2019
Askland, L. (2011). Kontakt med barn. Innføring i førskolelærerens arbeid på grunnlag av observasjoner. Oslo: Gyldendal. Kap. 1-7 (208 s.)
Birkeland, Å. & Carson, N. (2017). Veiledning for barnehagelærere. (3. utg.) Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap 2, 3 7 (48 s.)
Dysthe, O., Hertzberg, F. & Hoel, T. (2010). Skrive for å lære. Skriving i høyere utdanning. (2. utg.) Oslo: Abstrakt forlag (224 s.)
Fennefoss, A. T. & Jansen, K. E. (2004) Praksisfortellinger. Bergen: Fagbokforlaget Kap. 1-4 (21 s.)
Glaser, V., Størkersen, I. & Drugli, M.B. (red.) (2018). Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis. (2.utg.) Bergen: Fagbokforlaget. kap. 1-7, 9-10, 29. (177 s.)
Gunnestad, A. (2014). Didaktikk for førskolelærere. En innføring (4. utg.) Oslo: Universitetsforlaget. Kap.1-4 (136 s.)
Høigård, A. (2013). Barns språkutvikling. Muntlig og skriftlig. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1 og 2 (105 s.)
Kloep, M. & Hendry, L. B. (2003.) Utviklingspsykologi i praksis, Oslo: Abstrakt forlag, Kap. 2 og 3 (65 s.)
Krogstad, A., Hansen, G., Høyland, K. & Moser, T. (red.) (2012). Rom for barnehage. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 4 (15 s.)
Langholm, G. (red), Hilmo, I., Holter, K., Lea, A. & Synnes, K. (2011). Forskerfrøboka. Barn og natur. Oslo: Fagbokforlaget. Kap 1-3, (91 s.)
Nordland, E. (2004). Gruppen som redskap for læring. (3. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. Kap. 2, 4, 5 og 6. (61 s.)
Sandvik, N. (2006). Temahefte om de minste barna i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet Lastet ned fra:https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/287768-temahefte_om_de_minste_barna_i_barnehagen1.pdf
Sandseter, E. B. H., Hagen, T. L. & Moser, T. (2018). Kroppslighet i barnehagen. (3.utg.) Oslo: Gyldendal . Kap. 1, 4, 6-8, 13 (104 s.)
Öhman, M. (2012). Det viktigste er å få leke. Oslo: Pedagogisk forum Kap. 4-15 og 19 (158 s.)
Kompendium/BOLK
Amundsen, H.M. (2013). Danning til livet – et fortolkende prosjekt. I K. Steinsholt & M. Øksnes (red.). Danning i barnehagen. Perspektiver og muligheter. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (s. 169-185, 16 s.)
Christoffersen, S. Aa. (2011). Profesjonsetikk som dømmekraft. I S. Aa. Christoffersen (red.) Profesjonsetikk. Om etiske perspektiver i arbeidet med mennesker. (2. utgave). Oslo: Universitetsforlaget. (s. 65-88, 23 s.)
Olofsson, B.K. (1993). Hva er lek? I I lekens verden. Oslo: Pedagogisk forum. (s.11-29.18 s.)
Waaler, R. (1999) Med barn på tur i naturen – Rettigheter og plikter. I T.E. Bagøien (red.) Barn i friluft. Om verdifullt friluftsliv.) Oslo: Sebu forlag. (s.153-189, 36 s.)
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
B-NO1: De yngste barnas dialog og samspill | Skriftlig oppgave | Individuell |
B-PD1: Gjennomført 1. utkast semesteroppgave | Skriftlig oppgave | Individuell |
B-PD2: Om gruppeprosesser, muntlig fremføring | Skriftlig oppgave | Gruppe |
B-TF1: Barn i utvikling | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 4 | timer | 40 % | Intern | Eksamen i høstsemesteret. | |
Oppgave | OPG1 | Individuell | 1 | semester | 60 % | Intern | Innlevering i vårsemesteret |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- SEK1: Ingen
- OPG1: Alle
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |