BNBUL1000 Barns utvikling, lek og læring
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2019 høst, 2020 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på natur- og friluftsliv
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2019 høst, 2020 vår
- EmneansvarligPål Gerhard Rystad
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
Kunnskapsområdet skal gi studentene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse til å kunne legge til rette for og lede lek, læring og danningsprosesser i barnehagen. Kunnskaper om og evne til kritisk vurdering av teorier og forskning om barns utvikling på ulike områder i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet er grunnleggende kompetanse for barnehagelærere.
Kunnskapsområdet bygger på et syn på barn og et verdigrunnlag som framhever barns rett til å bli hørt, sett og inkludert i fellesskapet, og til å påvirke og medvirke i egen læring og utvikling. I en helhetlig forståelse av barns utvikling, læring og danning framheves leken som en grunnleggende livs- og læringsform både ut fra dens egenverdi og som grunnlag for allsidig utvikling.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk, norsk, fysisk fostring og naturfag.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring består av tre overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema 1: Barn i utvikling, lek og læring
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om ulike teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning, med særlig vekt på naturen og uterommets muligheter
- har kunnskap om leken som fenomen i barndommen og som arena for læring, vennskap og samspill med barn
- har kunnskap om og ferdigheter i kommunikasjon, samspill og lek med barn
- har kunnskap om de yngste barna i barnehagen
- har kunnskap om og innsikt i ulike forståelser av barn og barndom i et historisk perspektiv
Tema 2: Profesjonelle og etiske utfordringer:
- har kunnskap om og ferdigheter i kommunikasjon og samarbeid med medarbeidere og foresatte
- kan gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av vilje til innlevelse og anerkjennelse, og framstå som en bevisst rollemodell
- kan legge til rette for sporløs ferdsel og kjenner hvilke rettigheter og plikter allemannsretten medfører
Tema 3: Pedagogisk arbeid i barnehagen
- kan anvende faglig kompetanse i praktiske og teoretiske problemstillinger
- har kunnskap om og ferdigheter i observasjon og pedagogisk dokumentasjon
- har kunnskap om og ferdigheter i didaktisk tilrettelegging og å lede barn i leke- og læringsprosesser med fokus på barns medvirkning
Pensum
Pensumlisten gjelder for 2019/2020
Titler merket med * finnes i digitalt kompendium.
Amundsen, H.M. (2013). Danning til livet – et fortolkende prosjekt. I K. Steinsholt & M. Øksnes (Red.), Danning i barnehagen. Perspektiver og muligheter (s. 169-185). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (16 s.)*
Askland, L. (2011). Kontakt med barn. Innføring i førskolelærerens arbeid på grunnlag av observasjoner. Oslo: Gyldendal. Kap. 1-7 (208 s.)
Berg, A. (2018). Observasjon av barns motorikk. I E.B.S. Sandseter, Hagen, T.L. & T. Moser (Red.), Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s.238-252) (3. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk. (14 s.)
Birkeland, Å. & Carson, N. (2017). Veiledning for barnehagelærere (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap 2, 3 7 (48 s.)
Brønstad, E. (2019). Lekens egenverdi. I Frønes, M.H. og Glaser, V. (Red.), Praksisbok for barnehagelærerstudenten (s. 91-102). Oslo: Universitetsforlaget. (11 s.)
Christoffersen, S. Aa. (2011). Profesjonsetikk som dømmekraft. I S. Aa. Christoffersen (Red.), Profesjonsetikk. Om etiske perspektiver i arbeidet med mennesker (s. 65-88). (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. (23 s.)*
Drugli, M.B. (2018). Emosjonell utvikling og tilknytning. I Glaser, V., Størksen, I. og Drugli, M.B (Red.), Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis (s. 49-78) (2.utg.) Bergen: Fagbokforlaget. (29 s.)
Dysthe, O., Hertzberg, F. & Hoel, T. (2010). Skrive for å lære. Skriving i høyere utdanning (2. utg.) Oslo: Abstrakt forlag (224 s.)
Egset,C.K, & Neraas, S. (2018). Humla. I Frønes, M.H. og Glaser, V (Red.), Praksisbok for barnehagelærerstudenten (s.153-162). Oslo: Universitetsforlaget . (9 s.)
Fennefoss, A. T. & Jansen, K. E. (2004). Praksisfortellinger. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1-4 (21 s.)
Fætten, S. A. (2019). Verdier i praksis. I Frønes, M.H. og Glaser, V (Red.), Praksisbok for barnehagelærerstudenten (s.21-34). Oslo: Universitetsforlaget. (s. 13)
Frønes, M. H. (2019). Med blikket som redskap. I Frønes, M.H. og Glaser, V (Red.), Praksisbok for barnehagelærerstudenten (s. 79-90). Oslo: Universitetsforlaget. (s. 11)
Glaser, V. (2018). Grunnlaget for barns utvikling. I Glaser, V., Størksen, I. og Drugli, M.B (Red.), Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis (s. 11-24) (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (13 s)
Glaser, V. (2018). Ulike psykologiske retninger og perspektiver. I Glaser, V., Størksen, I. & Drugli, M. B. (Red.), Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis (s.25-48) (2.utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (24 s.)
Gunnestad, A. (2014). Didaktikk for barnehagelærere. En innføring (5. utg.) Oslo: Universitetsforlaget. Kap.1-4 (136 s.)
Jagtøien, G.L. & Hansen, K. (2018). Fysisk vekst og modning. I E. B. S. Sandseter, Hagen,T. L. & T. Moser (Red), Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s.103-129) (3. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. (26 s.)
Heldal, M. (2019). Veiledning i praksis. I Frønes, M.H. og Glaser, V. (Red.), Praksisbok for barnehagelærerstudenten (s. 177-190). Oslo: Universitetsforlaget. (13 s.)
Høigård, A. (2013). Barns språkutvikling. Muntlig og skriftlig (3.utg.). Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1 og 2 (105 s.)
Kanstad, M. (2019. De yngste i barnehagen – og et utvidet relasjonskompetansebegrep. I Frønes, M.H. og Glaser, V. (Red.), Praksisbok for barneahgelærerstudenten (s.127-138). Oslo: Universitetsforlaget. (11 s.)
Kloep, M. & Hendry, L. B. (2003). Utviklingspsykologi i praksis, Oslo: Abstrakt forlag. Kap. 2 og 3 (65 s.)
Kibsgaard, S. & Sandseter, E.B.S. (2018). Bevegelseslek i barnekulturen, tradisjoner og kulturelt mangfold. I E. B. S. Sandseter, Hagen, T. L. & T. Moser (Red.), Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s.67-82) (3. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. (15 s.)
Kristiansen, T. (2018) Medvirkning i barnehagen. I Frønes, M.H. og Glaser, V. (Red.), Praksisboka for barnehagelærerstudenten ( s.49-62). Oslo: Universitetsforlaget (13 s.).
Krogstad, A., Hansen, G., Høyland, K. & Moser, T. (Red.) (2012). Rom for barnehage. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 4 (15 s.)
Langholm, G. (Red.), Hilmo, I., Holter, K., Lea, A. & Synnes, K. (2017). Forskerfrøboka. (2.utg.) Oslo: Fagbokforlaget. Kap 1-3, (77 s.)
Lehn, E.W. (2019). «Æ vil værra med på leiken». I Frønes, M. H. Og Glaser, V. (Red.), Praksisbok for barnehagelærerstudenten (s. 103-116). Oslo: Universitetsforlaget. (13s)
Lorentzen, R. (2019). Barnehagens årsplanarbeid. I Frønes, M. H. og Glaser, V. (Red.), Praksisbok for barnehagelærerstudenten (s. 63-78). Oslo: Universitetsforlaget. (15 s.)
Lundheim, R. (2000). Kunnskapsbasert naturopplevelse. I K. Furuset (Red.), Ut, naturligvis! Barn, natur og uteaktiviteter (s. 33-37).Trondheim: DMMHs publikasjonsserie nr 2 (5 s.)*
Nordland, E. (2004). Gruppen som redskap for læring. (3. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk Forlag. Kap. 2, 4, 5 og 6. (61 s.)
Nome, D. Ø. (2018). De yngste barna- medvirkning og danning. I Glaser, V., Størksen, I. & Drugli, M. B. (Red.), Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis (s.523-534) (2.utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (11 s.)
Nissen, K. (2019). Danningsprossesser i barnehagen. I Frønes, M. H. og Glaser, V. (Red.), Praksisbok for barnehagelærerstudenten (s. 63-78). Oslo: Universitetsforlaget. (15 s.)
Moser, T. (2018). Barns kroppslighet som en del av barnehagens helhetlige dannelsesoppdrag. I E. B. S. Sandseter, Hagen, T. L. & T. Moser (Red.), Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s.22-40) (3. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. (18 s.)
Moser, T. (2018). Motorikk, utvikling og læring – en kort innføring i grunnleggende begreper og forståelser. I E. B. S. Sandseter, Hagen, T.L. & T. Moser (Red.), Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s.130-152) (3. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. (22 s.)
Olofsson, B.K. (1993). Hva er lek? I I lekens verden. Oslo: Pedagogisk forum. (s.11-29.18 s.)*
Powell, B., Cooper, G., Hoffman, K. & Marvin, B. (2015). Trygghetssirkelen-en tilknytningsbasert intervensjon. Oslo: Gyldendal Akademisk (s. 46-78. 32 s.)*
Sando, O.J. (2018). Koordinasjon. I E. B. S. Sandseter, Hagen, T. L. & T. Moser (Red.), Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s.153-163) (3. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. (10 s.)
Størksen, I. (2018). Sosial utvikling. I Glaser, V., Størksen, I. & Drugli, M. B. (Red.), Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis (s.25-48) (2.utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (23 s.)
Størksen, I. (2018). Selvregulering. I Glaser, V., Størksen, I. & Drugli, M. B. (Red.), Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis (s.189-201) (2.utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (12 s.)
Tholin, K.R. (2018). Omsorg usynliggjøres og trenger en tydeligere posisjon. I Glaser, V., K. H. Moen, S. Mørreaunet & F. Søbstad, (Red.), Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen (s.59-70) (2.utg.). Oslo: Universitetsforlaget (12 s.).
Waaler, R. (1999). Med barn på tur i naturen – Rettigheter og plikter. I T.E. Bagøien (Red.), Barn i friluft. Om verdifullt friluftsliv (s.153-189) Oslo: Sebu forlag. (36 s.)*
Öhman, M. (2012). Det viktigste er å få leke. Oslo: Pedagogisk forum. Kap. 4-15 og 19 (158 s.)
Utdelt materiale kommer i tillegg.
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
B-NO1: De yngste barnas dialog og samspill | Skriftlig oppgave | Individuell |
B-PD1: Gjennomført 1. utkast semesteroppgave | Skriftlig oppgave | Individuell |
B-PD2: Om gruppeprosesser, muntlig fremføring | Skriftlig oppgave | Gruppe |
B-TF1: Barn i utvikling | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 4 | timer | 40 % | Intern | Eksamen i høstsemesteret. | |
Oppgave | OPG1 | Individuell | 1 | semester | 60 % | Intern | Innlevering i vårsemesteret |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- SEK1: Ingen
- OPG1: Alle
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |