Semestre
BNFOR3530 Pedagogisk arbeid i utemiljø
Generell informasjon
Emneinnhold
Emnet er rettet mot arbeid med barnehagens uteområder, lokalkultur og nærmiljø som arena for barns leik og læring. Dette konkretiseres gjennom å se muligheter og utfordringer i praktisk pedagogisk arbeid med barn tilknyttet ulike utemiljø, og hvordan dette kan fremme studentens yrkesidentitet. Det legges vekt på å utvikle studentens relasjoner til natur gjennom variert bruk av metoder og tilnærminger. Emnet skal gi innsikt i hvordan barnehagens lærende landskap kan gi muligheter til utfoldelse gjennom bevegelse og fysisk aktivitet i et helsefremmende perspektiv, og studenten skal være i stand til å gjennomføre pedagogisk utviklingsarbeid med fordypningsfaglig innhold. Pedagogisk arbeid tilknyttet barnehagens nærmiljø, natur og uteområde skal gi innsikt i hvordan praktisk pedagogiske aktiviteter i ulike utemiljø kan gi en autentisk forståelse av sammenhenger i naturen og hvordan landskapet er en viktig faktor for lek og kontekstuell læring.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk, naturfag og fysisk fostring.
Forventet læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
Barnehagens ute- og nærmiljø
- har natur- og kulturhistorisk kunnskap knyttet til landskap og nærmiljø, og kan gjøre bruk av denne i arbeid med barn
- har fagdidaktisk kompetanse og kritisk refleksjonsevne relatert til arbeid med barn i naturen og barnehagens uteområder
- har kunnskap om ulike naturtyper og hvilke muligheter disse gir i forhold til barns lek og utfoldelse
Yrkesrolle og profesjonsutøvelse i barnehagens uterom
- er bevisst egen yrkesidentitet og har evne til refleksjon over yrkesrolle og barnehagelærerprofesjon
- har kompetanse innenfor ledelse, kommunikasjon og veiledning under ulike fysiske forutsetninger
- kan gjøre rede for og drøfte utvalgte naturetiske problemområder
- kan anvende utviklingsarbeid og forskning som grunnlag for eget utviklingsarbeid med barn
Kroppslig erfaring i ulike miljø
- har kunnskap om hvordan miljøet innvirker på barns kroppslighet og risikomestring
- har kunnskap om barns bevegelsesutvikling i et dynamisk perspektiv
- har erfaring med ulike typer friluftsliv, og kan reflektere over hvordan denne erfaringen kan overføres til barnehagen
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
F-TF1: Pedagogisk arbeid med lokal kultur- og naturhistorie i arbeid med barn. Gruppeprosjekt i barnehage med muntlig fremlegg og skriftlig rapport | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe |
F-TF2: Høsttur med tema samarbeid og kommunikasjon, og fremtidig yrkesrolle | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
F-TF3: Overnattingstur alene i naturen, med refleksjon rundt egne ferdigheter knyttet til friluftsliv, og hvordan denne erfaringen kan overføres til arbeid med barn i barnehagen | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Eksamen
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | MUN1 | Individuell | 30 | minutter | 100 % | Intern og ekstern | Egenprodusert presentasjon | Studentene skal ha en 10 min presentasjon ut fra tema trukket på et tidligere angitt tidspunkt |
Øvrig informasjon
Bacheloroppgaveemnet knyttet til denne fordypningen er: BNBAC3900 Bacheloroppgave - Pedagogisk arbeid i utemiljø
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018
Alm, T. & Elverland, E. (red.) (2007). Barneleik med planter. Ottar nr 266. Tromsø: Tromsø museum. (48 s.). http://docplayer.me/19856868-Barnelek-med-planter-populaervitenskapelig-tidsskrift-fra-tromso-museum-universitetsmuseet-nr-266-kr-60.html#
Bjerkely, J. H. (2008). Norske naturtyper. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boka (392 s.)
Glaser, V., Størksen, I. & Drugli, M. B. (2014). Utvikling, lek og læring i barnehagen- forskning og praksis. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 5, 6 (41 s.)
Hallås, B. O. & Karlsen, G. (red.) (2015) Natur og danning. Profesjonsutøvelse, barnehage og skole. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1-8 (160 s.)
Kvikstad, I. (red.) (2016). Motorikk – i et didaktisk perspektiv. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-6, 9, 12 (200 s.)
Langholm, G. (red.), Hilmo, I., Holter, K., Lea, A. & Synnes, K. (2011). Forskerfrøboka. Barn og natur. Oslo: Fagbokforlaget. Kap.6 (21 s.)
Sandseter, E. B. H. & Jensen, J-O. (2014). Vilt og farlig – barn og unges bevegelseslek. Oslo: Gyldendal akademisk. Hele boka (203 s.)
Spurkeland, J. (2013) Relasjonsledelse (4. utg). Oslo: Universitetsforlaget. Hele boka (224 s.)
Thingstad, P.G. (red) (2009) Livets utvikling – Bli med ut 10. Trondheim: Tapir akademisk (79 s.)
Thorbergsen, E. (2012). Barnehagens uterom. Oslo: Pedagogisk forum. Hele boka (118 s.)
Vedum, T. V. et al. (2001). Fritt fram for uteskole. Oslo: Aschehoug & co. (180 s.)
Vedum, T.V. et al. (2005). Natur- og gårdsbarnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (200 s.)
Wedøe, L. (2003). Fysikk fra lek til læring. Bergen: Fagbokforlaget. (222 s.)
Kompendium/BOLK
Hagen, T.L. og Lysklett, O.B. (2015): Små barn i uterommet. I S.Haugen, G.Løkken og M.Röthle (red.) Småbarnspedagogikk. Fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Oslo: Cappelen Damm. (kap.8, 15 sider)
Løkken, G. (2015): Toddleren som kroppssubjekt. I S.Haugen, G.Løkken og M.Röthle (red.) Småbarnspedagogikk. Fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Oslo: Cappelen Damm. (kap.2, 14 sider)
Stavik-Karlsen, G. (2015): Konturer av sårbarhetens pedagogikk. I: A. L. Østern (red.) Dramaturgi i didaktisk kontekst. Bergen: Fagbokforlaget (Kap 8, 18 s.)
Østern, A.-L. & Engelsrud, G. (2014) Læreren-som-kropp. Kontakt, kommunikasjon og ledelse . I: A. L. Østern (red.) Dramaturgi i didaktisk kontekst. Bergen: Fagbokforlaget Kap. 4, (17 s.)
Til sammen 2152 sider