BNFOR3530 Pedagogisk arbeid i utemiljø
- Studiepoeng30
- Undervisningssemester2019 høst, 2020 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på natur- og friluftsliv
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2020 vår
- EmneansvarligKathrine Bjørgen
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Emnet er rettet mot arbeid med barnehagens uteområder, lokalkultur og nærmiljø som arena for barns leik og læring. Dette konkretiseres gjennom å se muligheter og utfordringer i praktisk pedagogisk arbeid med barn tilknyttet ulike utemiljø, og hvordan dette kan fremme studentens yrkesidentitet. Det legges vekt på å utvikle studentens relasjoner til natur gjennom variert bruk av metoder og tilnærminger. Emnet skal gi innsikt i hvordan barnehagens lærende landskap kan gi muligheter til utfoldelse gjennom bevegelse og fysisk aktivitet i et helsefremmende perspektiv, og studenten skal være i stand til å gjennomføre pedagogisk utviklingsarbeid med fordypningsfaglig innhold. Studentene vil få praktisk erfaring med å jobbe med ledelse, kommunikasjon og veiledning i ulike fysiske miljø med ulike forutsetninger Pedagogisk arbeid tilknyttet barnehagens nærmiljø, natur og uteområde skal gi innsikt i hvordan praktisk pedagogiske aktiviteter i ulike utemiljø kan gi en autentisk forståelse av sammenhenger i naturen og hvordan landskapet er en viktig faktor for lek og kontekstuell læring.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk, naturfag og fysisk fostring.
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
Barnehagens ute- og nærmiljø
- har natur- og kulturhistorisk kunnskap knyttet til landskap og nærmiljø, og kan gjøre bruk av denne i arbeid med barn
- har fagdidaktisk kompetanse og kritisk refleksjonsevne relatert til arbeid med barn i naturen og barnehagens uteområder
- har kunnskap om ulike naturtyper og hvilke muligheter disse gir i forhold til barns lek og utfoldelse
Yrkesrolle og profesjonsutøvelse i barnehagens uterom
- er bevisst egen yrkesidentitet og har evne til refleksjon over yrkesrolle og barnehagelærerprofesjon
- har kompetanse innenfor ledelse, kommunikasjon og veiledning under ulike fysiske forutsetninger
- kan gjøre rede for og drøfte utvalgte naturetiske problemområder
- kan anvende utviklingsarbeid og forskning i pedagogisk arbeid med barn
Kroppslig erfaring i ulike miljø
- har kunnskap om hvordan miljøet innvirker på barns kroppslighet og risikomestring
- har kunnskap om barns bevegelsesutvikling i et dynamisk perspektiv
- har erfaring med ulike typer friluftsliv, og kan reflektere over hvordan denne erfaringen kan overføres til barnehagen
Pensum
Pensum 2019/2020
Titler merket med * finnes i digitalt kompendium
Bergan, V. & W. Bjørndal, K. E. (Red.) (2019). Berekraft i praksis i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (164 s.)
Bjerkely, J. H. (2018). Norske naturtyper (2. utg).Oslo: Universitetsforlaget. (434 s.)
Elfstöm I., Nilsson, B., Sterner, L. & Wehner-Godée, C. (2016). Barn og naturvitenskap- oppdage utforske og lære i barnehagen og skole. Overs. av Manger, A. Stockholm: Cappelen Damm Akademisk. (185 s.)
Hagen, T. L. og Lysklett, O. B. (2015): Små barn i uterommet. I S.Haugen, G.Løkken og M.Röthle (Red.), Småbarnspedagogikk. Fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Oslo: Cappelen Damm. Kap. 8 (15 sider)*
Klepsvik. K. & Heggen, M. P (2015). I B. O. Hållås & G. Karlsen (Red.), Natur og danning. Profesjonsutøvelse, barnehage og skole (s95-115). Bergen: Fagbokforlaget. (20 s)*
Kvikstad, I. (Red.) (2016). Motorikk – i et didaktisk perspektiv. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap.1-6, 9, 12 (200 s.)
Langholm, G. (Red), Hilmo, I., Holter, K., Lea, A. & Synnes, K. (2017). Forskerfrøboka. Barn og natur. Oslo: Fagbokforlaget. Kap. 6 (21 s.)
Lynngård, A. M. (2015). På jakt etter naturfag i natur- og friluftsbarnehagen. I B. O. Hållås & G. Karlsen (Red.), Natur og danning. Profesjonsutøvelse, barnehage og skole (s 135-154). Bergen: Fagbokforlaget.(19 s.)*
Lundhaug, T. (2015). Situasjonsfaktorer i naturen-en casestudie av fleksibel ledelse i barnehagelærerutdanningen. I B. O. Hållås & G. Karlsen (Red.), Natur og danning. Profesjonsutøvelse, barnehage og skole (s 155-174). Bergen: Fagbokforlaget.(19 s.)*
Løkken, G. (2015): Toddleren som kroppssubjekt. I S. Haugen, G. Løkken og M. Röthle (Red.), Småbarnspedagogikk. Fenomenologiske og estetiske tilnærminger. Oslo: Cappelen Damm. Kap. 2 (14 s.)*
Moser, T. & Storli, R. (2018). Fysisk og motorisk utvikling. I Glaser, V., Størksen, I. & Drugli, M.B. (Red.), Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis (s.107-149) (2.utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (28 s.)
Sandseter, E. B. H. & Jensen, J-O. (2014). Vilt og farlig – barn og unges bevegelseslek. Oslo: Gyldendal akademisk. (203 s.)
Spurkeland, J. (2017). Relasjonsledelse (5. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. (240 s.)
Storli, R. & Moser, T. (2018). Boltrelek og lekeslossing i et utviklingsperspektiv. I Glaser, V.,Størksen, I. & Drugli, M.B. (Red.), Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis (s.135-149) (2.utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (14 s.)
Thorbergsen, E. (2012). Barnehagens uterom. Oslo: Pedagogisk forum. (118 s.)
Vedum, T. V., Dullerud, O. & Ødegaard. (2005). Natur- og gårdsbarnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (200 s.).
Østern, A.-L. & Engelsrud, G. (2014). Læreren-som-kropp. Kontakt, kommunikasjon og ledelse. I: A. L. Østern (Red.), Dramaturgi i didaktisk kontekst. Bergen: Fagbokforlaget Kap. 4, (17 s)*
Utdelt materiale kommer i tillegg.
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
F-TF1: Pedagogisk arbeid med lokal kultur- og naturhistorie i arbeid med barn. Gruppeprosjekt i barnehage med muntlig fremlegg og skriftlig rapport | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe |
F-TF2: Høsttur med tema samarbeid og kommunikasjon, og fremtidig yrkesrolle | Skriftlig oppgave | Individuell |
F-TF3: Overnattingstur alene i naturen, med faglig refleksjon rundt egne ferdigheter knyttet til friluftsliv, og hvordan denne erfaringen kan overføres til arbeid med barn i barnehagen | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | MUN1 | Individuell | 30 | minutter | 100 % | Intern og ekstern | Egenprodusert presentasjon | Studentene skal ha en 10 min presentasjon ut fra tema trukket på et tidligere angitt tidspunkt |
Karakterskala
Øvrig informasjon
Bacheloroppgaveemnet knyttet til denne fordypningen er: BNBAC3900 Bacheloroppgave - Pedagogisk arbeid i utemiljø