BNFOR3530 Pedagogisk arbeid i utemiljø
- Studiepoeng30
- Undervisningssemester2021 høst, 2022 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på natur- og friluftsliv
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2022 vår
- EmneansvarligKathrine Bjørgen
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Emnet er rettet mot arbeid med barnehagens uteområder, lokalkultur og nærmiljø som arena for barns leik og læring. Dette konkretiseres gjennom å se muligheter og utfordringer i praktisk pedagogisk arbeid med barn i ulike aldre i barnehagen tilknyttet ulike utemiljø, og hvordan dette kan fremme studentens yrkesidentitet. Det legges vekt på å utvikle studentens relasjoner til natur gjennom variert bruk av metoder og tilnærminger. Emnet skal gi innsikt i hvordan barnehagens lærende landskap kan gi muligheter til utfoldelse gjennom bevegelse og fysisk aktivitet i et helsefremmende perspektiv, og studenten skal være i stand til å gjennomføre pedagogisk utviklingsarbeid med fordypningsfaglig innhold. Studentene vil få praktisk erfaring med å jobbe med ledelse, kommunikasjon og veiledning i ulike fysiske miljø med ulike forutsetninger. Pedagogisk arbeid tilknyttet barnehagens nærmiljø, natur og uteområde skal gi innsikt i hvordan praktisk pedagogiske aktiviteter i ulike utemiljø kan gi en autentisk forståelse av sammenhenger i naturen og hvordan landskapet er en viktig faktor for lek og kontekstuell læring. Ulike aspekter ved bærekraftig utvikling vil bli belyst i emnet.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk, naturfag og fysisk fostring.
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
Barnehagens ute- og nærmiljø
- har natur- og kulturhistorisk kunnskap knyttet til landskap og nærmiljø, og kan gjøre bruk av denne i arbeid med barn
- har fagdidaktisk kompetanse og kritisk refleksjonsevne relatert til arbeid med barnehagebarn i ulike aldre i naturen og barnehagens uteområder
- har kunnskap om ulike naturtyper og hvilke muligheter disse gir i forhold til barns lek og utfoldelse
Yrkesrolle og profesjonsutøvelse i barnehagens uterom
- er bevisst egen yrkesidentitet og har evne til refleksjon over yrkesrolle og barnehagelærerprofesjon
- har kompetanse innenfor ledelse, kommunikasjon og veiledning under ulike fysiske forutsetninger
- kan gjøre rede for og drøfte utvalgte naturetiske perspektiver knyttet til bærekraftig utvikling
- kan anvende utviklingsarbeid og forskning i pedagogisk arbeid med barn i ulike aldre
Kroppslig erfaring i ulike miljø
- har kunnskap om hvordan miljøet innvirker på barns kroppslighet og risikomestring
- har kunnskap om barns bevegelsesutvikling i et dynamisk perspektiv
- har erfaring med ulike typer friluftsliv, og kan reflektere over hvordan denne erfaringen kan overføres til barnehagen
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
F-TF1: Pedagogisk arbeid med lokal kultur- og naturhistorie med barn. Gruppeprosjekt i barnehage med muntlig fremlegg og skriftlig rapport | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe |
F-TF2: Høsttur med tema samarbeid og kommunikasjon, og fremtidig yrkesrolle | Skriftlig oppgave | Individuell |
F-TF3: Overnattingstur alene i naturen, med faglig refleksjon rundt egne ferdigheter knyttet til friluftsliv, og hvordan denne erfaringen kan overføres til arbeid med barn i barnehagen | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | MUN1 | Individuell | 30 | minutter | 100 % | Intern og ekstern | Egenprodusert presentasjon | Studentene skal ha en 10 min presentasjon ut fra tema trukket på et tidligere angitt tidspunkt. Studentene vil bli hørt i fagstoff fra pensum. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen/vurdering:
- MUN1: F-TF1, F-TF2, F-TF3 og OBLTS
Øvrig informasjon
Bacheloroppgaveemnet knyttet til denne fordypningen er: BNBAC3900 Bacheloroppgave - Pedagogisk arbeid i utemiljø