BNFOR3530 Bærekraftig pedagogikk i barnehagens utemiljø
- Nynorsk navnBerekraftig pedagogikk i barnehagens utemiljø
- Engelsk navnSustainable Pedagogy in the Kindergarten's Outdoor Environment
- Studiepoeng30
- Undervisningssemester2024 høst, 2025 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på natur- og friluftsliv
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2025 vår
- EmneansvarligKarin Oddbjørg Kippe
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Emneinnhold
Bærekraftig pedagogikk i barnehagens utemiljø er rettet mot barns lek og læring i barnehagens uteområder, nærmiljø og nærnatur. Ulike aspekter ved bærekraftig utvikling er sentralt i emnet. Dette konkretiseres ved at studentene deltar i undervisning, utvikler kunnskap gjennom teori og praktisk pedagogisk arbeid om og med barn i barnehagen. Studenten skal ha kunnskap og ferdigheter i pedagogisk arbeid i natur og utemiljø, og emnet vektlegger studenters samarbeid gjennom varierte arbeidsformer.
Emnet skal gi innsikt i hvordan praktisk pedagogiske aktiviteter i ulike utemiljø kan gi gode vilkår for forståelse av sammenhenger i naturen, og hvordan landskapet er en viktig faktor for lek og læring i barnehagen. Det legges opp til at studentene får kjennskap til bruk av IKT som verktøy knyttet til ulike oppgaver i emnet.
Emnet skal videre gi innsikt i hvordan barnehagens fysiske og psykososiale miljø kan inspirere til utfoldelse gjennom bevegelse og fysisk aktivitet i et helsefremmende perspektiv. Studentene vil få teoretisk undervisning og praktisk erfaring med å jobbe med ledelse, kommunikasjon og veiledning i ulike utemiljø. Det legges til rette for at studentenes yrkesidentitet utvikles gjennom emnets ulike arbeidsformer og innhold.
Emnet BNFOR 3530 bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk, naturfag og fysisk fostring.
Læringsutbytte
Forventet læringsutbytte
Kandidaten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om ulike naturtyper, landskap og nærmiljø
- har kunnskap om hvordan det fysiske og psykososiale miljøet innvirker på barns kroppslige uttrykk, lek, læring og helse
- kan gjøre rede for, samt drøfte perspektiver på bærekraftig utvikling
- har kjennskap til nyere forskning og utviklingsarbeid knyttet til fordypningens faglige innhold
Ferdigheter
Kandidaten
- har erfaring med ulike typer friluftsliv og er trygg i naturen, og kan reflektere over hvordan denne erfaringen kan overføres til barnehagen
- kan gjøre bruk av natur- og kulturhistorisk kunnskap i arbeid med barn slik at det beriker barnas lek og utfoldelse
- kan lede, kommunisere med og veilede barn og voksne i ulike fysiske miljø
- kan utøve bærekraftige praksiser i pedagogisk arbeid i barnehagen
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan reflektere over yrkesrolle og barnehagelærerprofesjon i lys av fordypningens faglige innhold
- har fagdidaktisk kompetanse til å arbeide med barn i ulik alder, både i naturen og i barnehagens uteområder
- har kompetanse i ledelse, kommunikasjon og veiledning under ulike fysiske forutsetninger
- kan analysere og reflektere over hvordan bærekraft skal legge premisser for barnehagens virksomhet
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Mandatory coursework grouping |
---|---|---|
F3-TF1: Pedagogisk arbeid med lokal kultur- og naturhistorie med barn. | Framføring/presentasjon | Gruppe |
F3-TF2: Høsttur med tema samarbeid, kommunikasjon og fremtidig yrkesrolle | Skriftlig oppgave | Individuell |
F3-TF3: Overnattingstur alene i naturen, med faglig refleksjon rundt egne ferdigheter knyttet til friluftsliv, og hvordan denne erfaringen kan overføres til arbeid med barn i barnehagen | Skriftlig oppgave | Individuell |
F3-TF4: Bærekraft i barnehagen | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | MUN1 | Individuell | 30 | minutter | 100 % | Intern og ekstern | Egenprodusert presentasjon | Studentene skal ha en 10 min presentasjon ut fra tema trukket på et tidligere angitt tidspunkt. Studentene vil bli hørt i fagstoff fra pensum. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen/vurdering:
- MUN1: F3-TF1, F3-TF2, F3-TF3, F3-TF4 og OBLTS
Arbeidskrav som er ekvivalent med tidligere arbeidskrav:
F3-TF1 ekvivalent til F-TF1 (BNFOR3530)
F3-TF2 ekvivalent til F-TF2 (BNFOR3530)
F3-TF3 ekvivalent til F-TF3 (BNFOR3530)
Øvrig informasjon
Bacheloroppgaveemnet knyttet til denne fordypningen er: BNBAC3900 Bacheloroppgave - Bærekraftig pedagogikk i barnehagens utemiljø