BNKKK1010 Kunst, kultur og kreativitet
- Studiepoeng25
- Undervisningssemester2015 høst, 2016 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på natur- og friluftsliv
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2016 vår
- EmneansvarligEllen Karoline Gjervan
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Kunnskapsområdet skal kvalifisere studentene til å arbeide i barnehagen med å la barn møte et mangfold av kunst- og kulturuttrykk med en særlig kompetanse på bruk av naturmaterialer og naturen som læringsarena. Det skal fremme innsikt i hvordan barnehagen kan formidle kulturelle tradisjoner og estetiske opplevelser og gjennom dette inspirere barn i deres lek, læring og skapende virksomhet i ulike miljøer.
Kunnskapsområdet vektlegger utvikling av studentenes estetiske oppmerksomhet, praktiske ferdigheter og skapende evner med et spesielt fokus på hvordan kunstfagene kan brukes i utepedagogiske sammenhenger, samt innsikt i kunstfagenes muligheter og egenverdi og deres rolle som medierende redskap i andre kunnskapsområder.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene musikk, drama, kunst og håndverk og pedagogikk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet består av 3 overordnede tema med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema 1: Barnehagens ulike estetiske uttrykksformer
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om ulike syn på kunst, kultur og kreative prosesser og innsikt i hvordan disse bidrar til barns opplevelser og uttrykksformer, læring og danning.
- kan anvende eller kjenner til ulike redskaper, teknikker og materialer fra forskjellige håndverkstradisjoner, og evner og utforske disse i samspill med barn
- kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek og læring i barnehagen
- har kunnskap om utviklingsarbeid og forskning som forutsetning for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehagen
Tema 2: Barns undring, utforskning, skaperglede og lek
- har kunnskap om å strukturere og skape utemiljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, utforsking, skaperglede og lek. Det skal legges vekt på hvordan tilrettelegge for kunst- og kulturopplevelser som fremmer barns estetiske utvikling.
- har kunnskap om kommunikasjons- og samspillteorier, identitet og uttrykk i arbeid med barn rettet mot estetiske fagområder.
Tema 3: Kunst og kreative prosesser
- har kunnskap om barns musikalitet og musikalske utvikling, barns utvikling i skapende arbeid innen digital og to- og tredimensjonale former og uttrykk, og om estetiske dimensjoner og formmessige elementer i barns dramatisk lek og utvikling
- har kunnskap om barnekultur, kunst og kulturuttrykk i et flerkulturelt perspektiv
- kan se barn som kompetente deltakere som kan medvirke i barnehagens kunst- og kulturarenaer
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere kunstneriske og kunstpedagogiske prosesser med og for barn.
- forstår barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforsking og uttrykk, og kjenner betydningen av og kan stimulere barns skaperglede og mestringsfølelse
- kan utvise innlevelse i barns ulike estetiske uttrykksformer i sammenheng med kjønnsperspektiver og flerkulturelle perspektiver i skapende aktiviteter og kunst- og kulturformidling i barnehagen.
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
K-DR1: Praktisk arbeid i drama | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
K-KH1: Skapende arbeid med naturmaterialer. Praktisk arbeid og framføring i studiegrupper, med individuelt refleksjonsskriv. | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe, med individuell vurdering |
K-MU1: Verktøykiste i sang og musikk | Praktisk arbeid | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen | PEK2 | Gruppe, med individuell vurdering | 15 | minutter | 40 % | Intern og ekstern | 9 dager planlegging | Praktisk gruppeeksamen med påfølgende refleksjonssamtale |
Oppgave | OPG1 | Individuell | 10-12 | sider | 60 % | Intern |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- PEK2: OBLTS
- OPG1: K-DR1, K-KH1, K-MU1
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |