BNKKK1010 Kunst, kultur og kreativitet
- Studiepoeng25
- Undervisningssemester2016 høst, 2017 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på natur- og friluftsliv
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2017 vår
- EmneansvarligEllen Karoline Gjervan
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Kunnskapsområdet skal kvalifisere studentene til å arbeide i barnehagen med å la barn møte et mangfold av kunst- og kulturuttrykk med en særlig kompetanse på bruk av naturmaterialer og naturen som arena for lek, kunst og kreativitet. Kunnskapsområdet skal fremme innsikt i hvordan barnehagen kan formidle kulturelle tradisjoner og estetiske opplevelser og gjennom dette inspirere barn i deres lek, læring og skapende virksomhet i ulike miljøer.
Kunnskapsområdet vektlegger utvikling av studentenes estetiske oppmerksomhet, praktiske ferdigheter og skapende evner med et spesielt fokus på hvordan kunstfagene kan brukes i pedagogiske sammenhenger, samt innsikt i kunstfagenes muligheter og egenverdi og deres rolle som medierende redskap i andre kunnskapsområder.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene musikk, drama, kunst og håndverk og pedagogikk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet består av 3 overordnede tema med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema 1: Barnehagens ulike estetiske uttrykksformer
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om ulike syn på kunst, kultur og kreative prosesser, og innsikt i hvordan disse bidrar til barns opplevelser og uttrykksformer, læring og danning.
- kjenner til og kan anvende ulike redskaper, teknikker og materialer fra forskjellige håndverkstradisjoner, og evner å utforske disse i samspill med barn.
- kan bruke sin kunstfaglige kunnskap til improvisasjon i lek og læring i barnehagen.
Tema 2: Barns undring, utforskning, skaperglede og lek
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om å strukturere og skape utemiljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, utforsking, skaperglede og lek.
- kan tilrettelegge for kunst- og kulturopplevelser som fremmer barns estetiske utvikling.
- har kunnskap om kommunikasjons- og samspillteorier, identitet og uttrykk i arbeid med barn rettet mot kunstfagene.
Tema 3: Kunst og kreative prosesser
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om barns musikalitet og musikalske utvikling, barns utvikling i skapende arbeid innen to- og tredimensjonale former og uttrykk, og om estetiske dimensjoner og formmessige elementer i barns dramatisk lek og uttrykk.
- har kunnskap om barnekultur, kunst og kulturuttrykk i et flerkulturelt perspektiv.
- kan se barn som kompetente deltakere som kan medvirke i barnehagens kunst- og kulturarenaer.
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere kunstneriske og kunstpedagogiske prosesser med og for barn.
- har forståelse for barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns kunstneriske utforsking og uttrykk, og kjenner betydningen av og kunne stimulere barns skaperglede og mestringsfølelse.
- kan utvise innlevelse i barns ulike estetiske uttrykksformer i sammenheng med kjønnsperspektiver og flerkulturelle perspektiver i skapende aktiviteter og i kunst- og kulturformidling i barnehagen.
Pensum
Aspeli, W. (1996). Fortell! Fortell! Fortelling som drivkraft i lek og samspill. Oslo: Pedagogisk Forum. (120 s.)
Lastes ned fra: http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=091989108&kid=biblio
Bakke, K.; Jensen, C. & Sæbø, A. B. (red.) (2011). Kunst, kultur og kreativitet: Kunstfaglig arbeid i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (210 s.)
*Gjervan, E. K. (2013). Lekens dramaturgi – nye muligheter for barneteatret? Nordic Early Childhood Education Research Journal. Tidsskrift for nordisk barnehageforskning, 6(9), (s. 1-13, 13 s.)
Haabesland, A. & Vavik, R. (2000). Kunst og håndverk – hva og hvorfor. Bergen: Fagbokforlaget. (s. 128-201, 206-271; 138 s.)
Hammer, A. & Strømsøe, G. (red.) (2015). Drama og skapende prosesser i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (214 s.)
Hernes, L.; Os, E. & Selmer-Olsen, I. (2010). Med Kjærlighet til publikum: Kunst for barn under tre år. Oslo: Cappelen Akademiske forlag. (180 s.)
Jæger, H. & Torgersen, J. K. (red.) (2016). Barnekultur. Oslo: Cappelen Damm. Kap. 1, 2, 3, 5, 6, 9 (79 s.)
*Knudsen, J. S. (2008). Forskjeller og fellesskap: Musikk med små barn i et flerkulturelt perspektiv. I: Otterstad, A. M.(red.) Profesjonsutøvelse og kulturelt mangfold (s. 252-263). Oslo: Universitetsforlaget. (12 s.)
Kolle, T.; Larsen, A. S. & Ulla, B. (2010). Pedagogisk dokumentasjon: Inspirasjoner til bevegelige praksiser. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 2, 3, 7, 8, 9 og 10 (65 s.)
Stehouwer, G. (1998). Musikk mellom liten og stor. Oslo: Norsk Musikkforlag. (75 s.)
*Sverdrup, T. & Myrstad. A. (2001). Improvisasjon som innstilling i arbeidet med de minste. I M. S. Liset, A. Myrstad & T. Sverdrup (red.), Møter i bevegelse (s.143-159). Bergen: Fagbokforlaget. (17 s.)
Sæther, M. & Angelo E. (2012). Barnet og musikken (2.utg). Oslo: Universitetsforlaget. (184 s.)
Sæther, M. & Hagen, T. L. (red.) (2014). Kreativ ute: Barnehagepedagogikk med uterommet som læringsarena. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 3, 4, 8 og 11 (81 s.)
Sørenstuen, J. (2011). Levende spor. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1, 2, 6, 8, 10–12, 15, 19, 21 og 23 (139 s.)
Thorbergsen, E. (2007). Barnehagens rom: Nye muligheter. Oslo: Pedagogisk Forum. (s. 13-90, 77 s.)
Waterhouse, A. L. (2013). I materialenes verden: Perspektiver og praksiser i barnehagens kunstneriske virksomhet. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 4, 5, 8 og 9 (87 s.)
Utdelt materiale kommer i tillegg, bl.a. utvalg av div. noter og sanger på ca. 60 s.
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
K-DR1: Praktisk didaktisk arbeid i drama | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
K-KH1: Skapende arbeid med naturmaterialer. Praktisk arbeid i studiegrupper, med individuelt refleksjonsskriv. | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe, med individuell vurdering |
K-MU1: Verktøykiste i sang og musikk. Praktisk med refleksjonsskriv fra gruppe. | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe, med individuell vurdering |
K-TF1: Innlevering av utkast til semesteroppgave | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen | PEK2 | Gruppe, med individuell vurdering | 15 | minutter | 40 % | Intern og ekstern | 7 dager planlegging | Praktisk gruppeeksamen med påfølgende refleksjonssamtale |
Oppgave | OPG1 | Individuell | 10-12 | sider | 60 % | Intern |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- PEK2: OBLTS
- OPG1: K-DR1, K-KH1, K-MU1, K-TF1
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |