BNNHB1030 Natur, helse og bevegelse 1
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2016 høst, 2017 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på natur- og friluftsliv
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2017 vår
- EmneansvarligRolv Lundheim
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Kunnskapsområdet legger vekt på opplevelser og undring i naturen hos barn og mellom barn og voksne. Sentralt i kunnskapsområdet er å kvalifisere studenten til å ha kunnskap om naturen og erfaringer med naturen til forskjellige årstider for å kunne møte barns undring til naturen og støtte dem i bruken av naturen og deres utforskinger. Kunnskapsområdet skal gi studenten kunnskap om at naturen kan være en viktig arena for kroppslig lek og læring. Derfor er det sentralt at studenten får kunnskap om barns kroppslighet og vurdering av uterommets kvaliteter for best å legge til rette for kroppslig og utfordrende lek og risikomestring.
Utdanningen skal gi studenten kunnskap om hvordan barn kan ta vare på seg selv, hverandre og naturen slik at de får en begynnende forståelse for bærekraftig utvikling. For barn i barnehagen vil en forståelse for bærekraftig utvikling bety utvikling av grunnleggende respekt for liv og natur samt menneskets bruk og forvaltning av naturen. Kunnskapsområdet tematiserer kunnskap om barns kroppslighet, opplevelser og læring i og om naturen som sentrale element i barns danningsprosesser i barnehagen. Kunnskapsbasen bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene naturfag, fysisk fostring og pedagogikk.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Natur, helse og bevegelse 1 har to overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema 1: Barns opplevelser og læring i natur og nærmiljø
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- er medvirkende og inspirerende sammen med barn i deres lek og naturopplevelser
- har kunnskap om naturen rundt oss og om hvordan personalet kan bidra til at barn opplever undring og glede ved å ferdes i og lære om naturen
- kan orientere seg i, planlegge og gjennomføre pedagogiske aktiviteter i nærmiljøet og naturen basert på fysisk aktivitet, lek og utforsking sammen med barn
- har innsikt i sammenhengene i naturen, biologisk mangfold og forståelse for nødvendigheten av en bærekraftig utvikling
Tema 2: Barn og rom
- har kunnskap om hvordan barn lærer om verden og seg selv gjennom kroppslig aktivitet og kan medvirke, inspirere og legge til rette for barns bevegelses- og kroppslige lek i barnehagen
- kan vurdere lekemiljø og legge til rette for mestring, og sammen med barn skape og bruke ulike rom og miljø inne, ute og i naturen
Pensum
Arnesen, S. A.; Gulbrandsen, K.; Gundersen, A. H. & Hovden, L. (2010). Bevegelsesglede i barnehagen. Begeistringssmitte og tilrettelegging. Oslo: Kommuneforlaget. (201 s.)
Bakke, H. H. K. (2013). Natur 1 - Barn opplever naturen. Oslo: Cappelen Damm (208 s.)
Buaas, E. (2009). Med himmelen som tak – Uterommet som arena for skapende aktiviteter i barnehage og skole. Oslo: Utdanningsforlaget. Kap. 1-5, 10 (141 s.)
Gunnestad, A. (2007) Didaktikk for førskolelærere. En innføring (4. utgave). Oslo: Universitetsforlaget. Kap.10
Krogstad, A.; Hansen, G. K.; Høyland, K. & Moser, T. (2012). Rom for barnehage- flerfaglige perspektiver på barnehagens fysiske miljø. Kap. 6, 10-11 (37 s.)
Langholm, G. (red.); Hilmo, I.; Holter, K.; Lea, A. & Synnes, K. (2011). Forskerfrøboka. Barn og natur. Oslo: Fagbokforlaget. Kap. 4, (60 s.)
Sandseter, E. B. H.; Hagen, T. L. & Moser, T. (red.) (2010). Kroppslighet i barnehagen. Oslo: Gyldendal Akademiske Kap. 2, 5, 17-21 (106 s.)
Sæther, M. og Hagen, T. L. (2014). Kreativ ute- Barnehagepedagogikk med uterommet som læringsarena. Bergen: Fagbokforlaget Kap. 1, 2 (30 s.)
I kompendium:
- Amundsen, H. M. (2013) Barns undring. (s. 29-90) Oslo: Fagbokforlaget.
- Amundsen, H. M.(2013) Barns undring. (s. 183-196) Oslo: Fagbokforlaget.
- Løkken, G. & Søbstad, F. (2011) Danning. I V. Glaser; K. H. Moen; S. Mørreunet & F. Søbstad Barnehagens grunnsteiner (s. 83-92) Oslo: Universitetsforlaget
Utdelt materiale kommer i tillegg
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
N1-NA1: Artssamling | Skriftlig oppgave | Individuell |
N1-FH1: Orienteringsoppgave | Praktisk arbeid | Individuell |
N1-FH2: Vinteraktivitetsuke | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 5 | timer | 100 % | Intern |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |