BNNHB2030 Natur, helse og bevegelse 2
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2017 høst, 2018 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på natur- og friluftsliv
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2017 høst, 2018 vår
- EmneansvarligOlav Bjarne Lysklett
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Kunnskapsområdet legger vekt på helse og helseforebygging i barnehagen samt opplevelser og undring til fysiske fenomener i naturen sammen med barn. Sentralt i kunnskapsområdet er å kvalifisere studenten til å ha kunnskap om kroppen for å kunne ivareta barns helse og behov for bevegelse, mat og omsorg. Det vil også fokuseres på å tilegne seg praktiske ferdigheter knyttet til pedagogisk arbeid i natur og nærmiljø. Kunnskapsområdet tematiserer kunnskap om barns forståelse om sin egen kropp, utfordringer og forebyggende tiltak i forhold til barns fysiske helse.
Videre skal kunnskapsområdet gi studenten kunnskap om fysiske fenomener som ligger nært barns hverdag og interesse, barns nysgjerrighet og utforskertrang og hvordan de utforsker fysiske fenomener alene eller sammen med andre barn og voksne. Kunnskapsområdet tematiserer hvordan barn gjennom undring, utforsking og lek skaper forståelse om fysiske fenomener og teknologi i deres hverdag.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene naturfag og fysisk fostring.
Læringsutbytte
Kunnskapsområdet Natur, helse og bevegelse 2 har to overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser.
Tema 1: Barns utforsking av den fysiske verden, teknikk og hverdagsteknologi
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om verdensrommet og hva som påvirker vær, klima og årstidskiftninger og kan bruke denne kunnskapen sammen med barn
- kan gjøre enkle naturfaglige eksperimenter og forsøk sammen med barn
- kan bruke teknikk i lek og læringsaktiviteter med barn i barnehagen
- har praktiske ferdigheter knyttet til pedagogisk virksomhet i natur og nærmiljø
Tema 2: Helse, hygiene og kosthold i barnehagen
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om helse og helsefremmende arbeid i barnehagen, og kan sørge for varierte måltider og god hygiene for barn i barnehagen
- har kunnskap om motorikk og fysisk og psykisk utvikling hos barn, og hvordan dette kan jobbes med i ulike læringsmiljø
- kan utarbeide rutiner for sikkerhet i barnehagen, samt utføre førstehjelp
- kan ivareta egen helse i arbeidet i barnehagen
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018
Arnesen, S. A.; Gulbrandsen, K.; Gundersen, A.H. & Hovden, L. (2010). Bevegelsesglede i barnehagen. Begeistringssmitte og tilrettelegging. Oslo: Kommuneforlaget. (201 s.)
Bagøien, T. E. & Storli, R. (2013). Lag en naturlekeplass -i barnehage og skole. Oslo, Gyldendal akademisk. Hele boka (100 s.)
Bakke, H. H. K. (2013). Natur 1 – Barn opplever naturen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (208 s.)
Bakke, H. H. K. (2013). Natur 2 – Barn utforsker naturfenomener. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (107 s.)
Dervo, B. K. (red.); Skår, M.; Köler, B.; Øian, H.; Vistad, O. I.; Andersen, O. & Gundersen, V. (2014). Friluftsliv i Norge anno 2014-status og utfordringer. NINA Rapport 1073. Lastes ned fra: http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2014/1073.pdf (106 s.)
Krogstad, A.; Hansen, G. K.; Høyland, K. & Moser, T. (red.) (2012). Rom for barnehage. Flerfaglige perspektiver på barnehagens fysiske miljø. Oslo: Fagbokforlaget. Kap. 7 og 10 (38 s.)
Kunnskapsdepartementet (2006). Temahefte om natur og miljø. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Lastes ned fra: http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/290161-temahefte_om_natur_og_miljo.pdf (47 s.)
Langholm, G. (red.); Hilmo, I.; Holter, K.; Lea, A. & Synnes, K. (2011). Forskerfrøboka. Barn og natur. Oslo: Fagbokforlaget. Kap. 5, 6 (84 s.)
Langholm, G. & Tuset, E. H. (2013). Matglede i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. Hele boka med unntak av kap. 8 (126 s.)
Lundhaug, T. & Neegaard, H. R. (2013) Friluftsliv og uteliv i barnehagen. Cappelen Damm Akademiske. Hele boka (170 s.)
Lundheim, R. (2013) Helse – Forebyggende helsearbeid i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk. Hele boka (107 s.)
Mjaavatn, P. E. & Fjørtoft, I. (2008). Barn og fysisk aktivitet – med hovedvekt på aldersgruppa 0-16 år. Bufetat. Finnes på: https://www.bufdir.no/global/Barn_og_fysisk_aktivitet.pdf (29 s.)
Nordahl, A. (2009). Læring gjennom mestring: skoggruppemetoden. Oslo, Sebu forlag. Hele boka (192 s.)
Sandseter, E. B. H.; Hagen, T. L. & Moser, T. (red.) (2013). Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse. (2. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 3, 5, 7, 10, 12, 14, 15, 16, 22, 23, 24, 25 (192 s.)
Sosial- og helsedirektoratet. (2007). Retningslinjer for mat og måltider i barnehagen. Finnes på https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/431/Retningslinjer-for-mat-og-maltider-i-barnehagen-IS-1484.pdf (16 s.)
I tillegg tilkommer noen utdelte artikler og opptrykt materiale.
Kompendium/BOLK
Jansen, K.E. Utforskerstund som læringsaktivitet. I S. Broström & M. A. Letnes (Red.), Barnehagedidaktikk. (s. 66-86) Bergen: Fagbokforlaget.
Holter, K.& Langholm, G. Utforskende naturfag i barnehagen. I S. Broström & M. A. Letnes (Red.), Barnehagedidaktikk. (s. 87-101) Bergen: Fagbokforlaget.
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
N2-FH1: Friluftsliv og uteaktivitet i barnehagen. | Skriftlig oppgave | Individuell |
N2-FH2: Deltakelse førstehjelpskurs | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
N2-FH3: Studentorganisert overnattingstur. | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Gruppe, med individuell vurdering |
N2-NA1: Utforske fysiske fenomen sammen med barn. Gruppeprosjekt med skriftlig innlevering | Skriftlig oppgave | Gruppe |
N2-TF1: Undersøkelse av helserelatert tema i barnehagen. Skriftlig og muntlig presentasjon. | Skriftlig oppgave | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | OPG1 | Individuell | 1 | semester | 35 % | Intern | Alle | Innlevering i høstsemesteret |
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 4 | timer | 65 % | Intern | Ingen | Avholdes i februar/mars |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- OPG1: N2-FH1, N2-FH3, OBLTS
- SEK1: N2-FH2, N2-NA1, N2-TF1
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |