BNNHB2030 Natur, helse og bevegelse 2
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2019 høst, 2020 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på natur- og friluftsliv
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2019 høst, 2020 vår
- EmneansvarligOlav Bjarne Lysklett
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Kunnskapsområdet legger vekt på helse og helseforebygging i barnehagen samt opplevelser og undring til fysiske fenomener i naturen sammen med barn. Sentralt i kunnskapsområdet er å kvalifisere studenten til å ha kunnskap om kroppen for å kunne ivareta barns helse og behov for bevegelse, mat og omsorg. Det vil også fokuseres på å tilegne seg praktiske ferdigheter knyttet til friluftsliv og pedagogisk arbeid i natur og nærmiljø. Kunnskapsområdet tematiserer kunnskap om barns forståelse om sin egen kropp, utfordringer og forebyggende tiltak i forhold til barns fysiske helse.
Videre skal kunnskapsområdet gi studenten kunnskap om fysiske fenomener som ligger nært barns hverdag og interesse, barns nysgjerrighet og utforskertrang og hvordan de utforsker fysiske fenomener alene eller sammen med andre barn og voksne. Kunnskapsområdet tematiserer hvordan barn gjennom undring, utforsking og lek skaper forståelse om fysiske fenomener og teknologi i deres hverdag.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene naturfag og fysisk fostring.
Læringsutbytte
Tema 1: Barns utforsking av naturfenomen, teknikk og hverdagsteknologi
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap naturfenomener med spesielt fokus på fysiske, kjemiske og meteorologiske fenomener og kan bruke denne kunnskapen sammen med barn
- kan utforske naturen og eksperimentere med naturfenomen og med hverdagsteknologi sammen med barn gjøre enkle naturfaglige eksperimenter og forsøk sammen med barn
- kan bruke natur og teknikk i lek og læringsaktiviteter med barn i barnehagen
- har praktiske ferdigheter knyttet til pedagogisk virksomhet i natur og nærmiljø
Tema 2: Helse, hygiene og kosthold i barnehagen
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og kan kritisk reflektere over helse og helsefremmende arbeid i barnehagen
- kan ivareta måltidets pedagogiske funksjon og sørge for varierte måltider og god hygiene for alle barn i barnehagen
- har kunnskap om motorikk og fysisk og psykisk utvikling hos barn, og hvordan dette kan jobbes med i ulike læringsmiljø
- kan utarbeide rutiner for sikkerhet i barnehagen, samt utføre førstehjelp
- kan ivareta egen helse i arbeidet i barnehagen
Tema 3: Friluftsliv i barnehagen
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om, og ferdigheter i, friluftsliv til alle årstider og har et reflektert syn på hvordan dette kan overføres til barnehagen
- har kunnskaper og ferdigheter om hvordan vi kan bruke naturmaterialer i leik og utforsking sammen med barn
- kan velge og bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn samt gjøre nytte av lokale naturressurser
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2019-2020
Titler merket med * finnes i digitalt kompendium
Alm, T. & Elverland, E. (Red). 2007. Barneleik med planter. Ottar nr 266. Tromsø: Tromsø museum. (48 s.) Hentet fra https://uit.no/Content/473757/Ottar%203-2007web.pdf
Arnesen, S. A.; Gulbrandsen, K.; Gundersen, A.H. & Hovden, L. (2010). Bevegelsesglede i barnehagen. Begeistringssmitte og tilrettelegging. Oslo: Kommuneforlaget. (201 s.)
Bagøien, T. E. & Storli, R. (2013). Lag en naturlekeplass -i barnehage og skole. Oslo, Gyldendal akademisk. (100 s.)
Bakke, H. H. K. (2017). Natur 2 – Barn utforsker naturfenomener. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (107 s.)
Bergan. V. (2019). Hvordan kan økologisk dyrking bidra til bevissthet for bærekraft. I V. Bergan & K. W. W. Bjørndal (red.) Bærekraft i praksis i barnehagen. Oslo: Fagbokforlaget (16 s.)*
Fjørtoft.I (2018). Barn og bevegelse: Læring gjennom landskap. I E. B. H. Sandseter, T. L. Hagen & T. Moser (Red.), Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s. 184-199) (3.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk (15 s.)
Haga, M. (2018). Allsidig bevegelseserfaring, fysisk utfoldelse og bevegelsesglede. I E. B. H. Sandseter, T. L. Hagen & T. Moser (Red.), Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s. 269-280) (3.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk (11 s.)
Hagen, T. L. (2018). Bevegelseslek i natur og barnehagens nærmiljø. I E. B. H. Sandseter, T. L. Hagen & T. Moser (Red.), Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s. 363-373) (3.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk (10 s.)
Helsedirektoratet (2018). Retningslinjer for mat og måltider i barnehagen (Kap1). Oslo: Sosial og helsedirektoratet. (ca 30 s.) Hentet fra https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/retningslinjer-for-mat-og-maltider-i-barnehagen
Helsenorge.no (2019, 18. februar). Hjerte- og lungeredning (HLR). Hentet fra: https://helsenorge.no/forstehjelp-og-skader/hjerte-og-lungeredning
Holter, K.& Langholm, G. (2014).Utforskende naturfag i barnehagen. I S. Broström & M. A. Letnes (Red.), Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming (s. 87-101). Bergen: Fagbokforlaget. (15 s.)*
Holter, K. & Hov, A. M. (2017). Den gode vedvarende samtalen. Naturfagsenteret. (2 s.) Hentet fra: https://www.xn--forskerfr-t8a.no/artikkel/vis.html?tid=2196406
Ingul, C. B. (2018). Måltider og kosthold for barn i barnehagealder. I E. B. H. Sandseter, T. L. Hagen & T. Moser (Red.), Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s. 281-302) (3.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk (21 s.)
Jansen, K.E. (2014). Utforskerstund som læringsaktivitet. I S. Broström & M. A. Letnes (red.) Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming (s. 66-86). Bergen: Fagbokforlaget. (23 s.)*
Jørgensen, K.-A. (2018). Barn og fysisk aktivitet i et samfunnsperspektiv. I E. B. H. Sandseter, T. L. Hagen & T. Moser (Red.), Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s. 255-268) (3.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk (13 s.)
Kjendlie, P.-L. & Thoresen, T. (2018). Bevegelseslek i og ved vann. I E. B. H. Sandseter, T. L. Hagen & T. Moser (Red.), Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s. 395-414) (3.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk (19 s.)
Krogstad, A.; Hansen, G. K.; Høyland, K. & Moser, T. (Red.) (2012). Rom for barnehage. Flerfaglige perspektiver på barnehagens fysiske miljø. Oslo: Fagbokforlaget. Kap. 1, 3, 7, 9 og 10 (73 s.)
Langholm, G. & Tuset, E. H. (2013). Matglede i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1-7, 9 (126 s.)
Langholm, G. (Red.), Hilmo, I., Holter, K., Lea, A. & Synnes, K. (2017). Forskerfrøboka. Barn og natur. Oslo: Fagbokforlaget. Kap. 5 (63 s.)
Lundhaug, T. & Neegaard, H. R. (2013) Friluftsliv og uteliv i barnehagen. Cappelen Damm Akademiske. (170 s.)
Lundheim, R. (2013) Helse – Forebyggende helsearbeid i barnehagen. Cappelen Damm Akademisk. (107 s.)
Lysklett, O.B. (2013). Ute hele uka – Natur og friluftsbarnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (208 s.)
Moser, T. (2018). Den sosiale kroppen. I E. B. H. Sandseter, T. L. Hagen & T. Moser (Red.), Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s. 83-100) (3.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk (17 s.)
Munkebye, E. & Langholm, G. (2017). Utforskende samtaler i barnehagen. Naturfagsenteret. (2 s.) Hentet fra: https://www.xn--forskerfr-t8a.no/c2167772/artikkel/vis.html?tid=2196405
Nygård, S. I. (2018). Bevegelseslek med musikk og rytme. I E. B. H. Sandseter, T. L. Hagen & T. Moser (Red.), Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s. 429-447) (3.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk (18 s.)
Sandseter, E. B. H. (2018). Det opplevelses- og spenningssøkende barnet. I E. B. H. Sandseter, T. L. Hagen & T. Moser (Red.), Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s. 54-66) (3.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk (12 s.)
Sandseter, E. B. S. & Hagen, T. L. (2018). Sikkerhet ved bevegelseslek i barnehagen. I E. B. H. Sandseter, T. L. Hagen & T. Moser (Red.), Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s. 415-428) (3.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk (113 s.)
Storli, R. (2018). Bevegelseslek i barnehagens uteområde. I E. B. H. Sandseter, T. L. Hagen & T. Moser (Red.), Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s. 345-362) (3.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk (17 s.)
Sæther, M. & Hagen, T. L. (2018). Kreativ utfoldelse ute, gjennom bevegelse og drama. I E. B. H. Sandseter, T. L. Hagen & T. Moser (Red.), Kroppslighet i barnehagen. Pedagogisk arbeid med kropp, bevegelse og helse (s. 448-462) (3.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk (14 s.)
Utdelt materiale kommer i tillegg.
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
N2-TF1: Helseprosjekt | Framføring/presentasjon | Gruppe |
N2-TF2: Friluftsliv og uteaktivitet i barnehagen (videreutvikles etter veiledning og leveres som semesteroppgave) | Skriftlig oppgave | Individuell |
N2-TF3: Friluftsliv CV | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
N2-TF4: Studentorganisert overnattingstur | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Gruppe, med individuell vurdering |
N2-FH2: Deltakelse førstehjelpskurs | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
N2-FH4: Vintertur | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
N2-NA1: Utforske naturfenomen sammen med barn | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | OPG1 | Individuell | 2500 ord | semester | 40 % | Intern | Alle | Innlevering i høstsemesteret |
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 4 | timer | 60 % | Intern og ekstern | Ingen | Avholdes i februar/mars |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- OPG1: N2-TF2, N2-TF3, N2-TF4, N2-FH2
- SEK1: N2-TF1, N2-NA1, N2-FH4, OBLTS
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |