BNNHB2030 Natur, helse og bevegelse 2
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2020 høst, 2021 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på natur- og friluftsliv
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2020 høst, 2021 vår
- EmneansvarligOlav Bjarne Lysklett
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Kunnskapsområdet legger vekt på helse og helseforebygging i barnehagen samt opplevelser og undring til fysiske fenomener i naturen sammen med barn. Sentralt i kunnskapsområdet er å kvalifisere studenten til å ha kunnskap om kroppen for å kunne ivareta barns helse og behov for bevegelse, mat og omsorg. Det vil også fokuseres på å tilegne seg praktiske ferdigheter knyttet til friluftsliv og pedagogisk arbeid i natur og nærmiljø. Kunnskapsområdet tematiserer kunnskap om barns forståelse om sin egen kropp, utfordringer og forebyggende tiltak i forhold til barns fysiske helse.
Videre skal kunnskapsområdet gi studenten kunnskap om fysiske fenomener som ligger nært barns hverdag og interesse, barns nysgjerrighet og utforskertrang og hvordan de utforsker fysiske fenomener alene eller sammen med andre barn og voksne. Kunnskapsområdet tematiserer hvordan barn gjennom undring, utforsking og lek skaper forståelse om fysiske fenomener og teknologi i deres hverdag.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene naturfag og fysisk fostring.
Læringsutbytte
Tema 1: Barns utforsking av naturfenomen, teknikk og hverdagsteknologi
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap naturfenomener med spesielt fokus på fysiske, kjemiske og meteorologiske fenomener og kan bruke denne kunnskapen sammen med barn
- kan utforske naturen og eksperimentere med naturfenomen og med hverdagsteknologi sammen med barn gjøre enkle naturfaglige eksperimenter og forsøk sammen med barn
- kan bruke natur og teknikk i lek og læringsaktiviteter med barn i barnehagen
- har praktiske ferdigheter knyttet til pedagogisk virksomhet i natur og nærmiljø
Tema 2: Helse, hygiene og kosthold i barnehagen
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og kan kritisk reflektere over helse og helsefremmende arbeid i barnehagen
- kan ivareta måltidets pedagogiske funksjon og sørge for varierte måltider og god hygiene for alle barn i barnehagen
- har kunnskap om motorikk og fysisk og psykisk utvikling hos barn, og hvordan dette kan jobbes med i ulike læringsmiljø
- kan utarbeide rutiner for sikkerhet i barnehagen, samt utføre førstehjelp
- kan ivareta egen helse i arbeidet i barnehagen
Tema 3: Friluftsliv i barnehagen
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om, og ferdigheter i, friluftsliv til alle årstider og har et reflektert syn på hvordan dette kan overføres til barnehagen
- har kunnskaper og ferdigheter om hvordan vi kan bruke naturmaterialer i leik og utforsking sammen med barn
- kan velge og bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn samt gjøre nytte av lokale naturressurser
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
N2-TF1: Helseprosjekt | Framføring/presentasjon | Gruppe |
N2-TF2: Friluftsliv og uteaktivitet i barnehagen (videreutvikles etter veiledning og leveres som semesteroppgave) | Skriftlig oppgave | Individuell |
N2-TF3: Friluftsliv CV | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
N2-TF4: Studentorganisert overnattingstur | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Gruppe, med individuell vurdering |
N2-FH2: Deltakelse førstehjelpskurs | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
N2-FH4: Vintertur | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
N2-NA1: Utforske naturfenomen sammen med barn | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | OPG1 | Individuell | 2500 | ord | 40 % | Intern | Alle | Innlevering i høstsemesteret |
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 4 | timer | 60 % | Intern og ekstern | Ingen | Avholdes i februar/mars |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- OPG1: N2-TF2, N2-TF3, N2-TF4, N2-FH2
- SEK1: N2-TF1, N2-NA1, N2-FH4, OBLTS
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |