BNSRL2020 Samfunn, religion, livssyn og etikk
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2017 høst, 2018 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på natur- og friluftsliv
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2018 vår
- EmneansvarligSølvi Ann Fætten
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk sikter mot å gi studentene innsikt i hva barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag innebærer i et flerkulturelt samfunn. Studentene veiledes i å reflektere etikkfaglig og handle i tråd med barnehagens verdigrunnlag overfor både barn, foreldre og andre ansatte i barnehagen
Kunnskapsområdet skal også gi innsikt i barnehagens funksjon som kulturarena i et samfunn preget av mangfold, med bevissthet om at kultur utvikler seg i spennet mellom tradisjon og fornyelse. Det fokuseres på barns identitetsdanning og kunnskap man må ha for å kunne møte mennesker med ulik kulturell bakgrunn. Fokus på natursyn vil også inngå i dette.
Kunnskapsområdet skal gi forståelse for og erfaringer med ledelse av voksne, og arbeid med å støtte barn med ulike forutsetninger, i samarbeid med foresatte og ulike instanser utenfor barnehagen. Fokus også på de yngste barnas behov inngår i flere tema.
Kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfagene pedagogikk, religion, livssyn og etikk (RLE) og samfunnsfag.
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og kan forholde seg reflektert til barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- har kunnskap om kulturelt mangfold i det norske samfunnet, og hvordan barnehagen kan arbeide med mangfold og inkludering
- har kunnskap om tro, kulturarv og etikk i kristendom, sentrale religioner og sekulære livssyn,
- har kunnskap om det samiske urfolkets og de nasjonale minoriteters kultur og rettigheter
- kan formidle kulturbærende fortellinger og tradisjoner
- kjenner til sentrale høytider og merkedager og kan legge til rette for markering av disse i barnehagen
- kan møte og stimulere til barns undring omkring naturfenomen og livsspørsmål
- har kunnskap om demokrati og ledelse og om hvordan barnehagen kan utvikles som en inkluderende og demokratisk arena, med fokus på barns medvirkning
- har kunnskap, ferdigheter og kompetanse om pedagogisk ledelse og kan samarbeide med ansatte og foresatte i barnehagen
- har grunnleggende kunnskaper om etikk, og kan møte etiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over etiske spørsmål, og begrunne sine handlingsvalg
- har kunnskap om betydningen av barnehagens nærmiljø og kan arbeide med barnas forhold til nærmiljø og samfunn
- har kunnskap om velferdsstatens framvekst, og om oppvekstsvilkår og ulike sosialiseringsarenaer for barn i den moderne velferdsstaten.
- kan arbeide med kjønnsperspektiver, likestilling og likeverd blant barn og voksne i barnehagen
- har kunnskap om barns rettigheter og hvordan barnehagen kan støtte barn med ulike forutsetninger og behov, bl.a. i samarbeid med foresatte og overfor eksterne hjelpeinstanser
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018
Birkeland, Å. & Carson, N. (2017). Veiledning for førskolelærere. Kristiansand: Høyskoleforlaget. (hele boka, 165 s.)
Gjervan, M.; Andersen, C. E. & Bleka, M. (2006). Se mangfold! Perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Oslo: Cappelen akademisk forlag. (hele boka, 153 s.)
Emilsen, Kari (red.) (2015). Likestilling og likeverd i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget Kapittel: 4, 7, 8, 10 og 11 (98 s) .
Fætten, S. A. (2014). På tur med fortellinger i baklomma. I M. Sæther & T. L. Hagen, Kreativ ute. Bergen: Fagbokforlaget.
Glaser, V.; Moen, K. H.; Mørreaunet, S. & Søbstad, F. (red.) (2011). Barnehagens grunnsteiner, formålet med barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 9, 12, 14, 17, 21. (47 s.)
Glaser, V.; Størksen, I. & Drugli, M. B. (2014). Utvikling, lek og læring i barnehagen – forskning og praksis. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 12-15, 17, 18, 27. (80 s.)
Heldal, M. (2014). Små og store stemmer i barnehagen. I M. Sæther & T. L. Hagen, Kreativ ute. Bergen: Fagbokforlaget
Lysø, I. H. (2013). Praksisfellesskap. I R. Karlsdottir & I. H. Lysø (red.) Læring, utvikling, læringsmiljø. Trondheim: Akademika forlag. (s. 347-363, 16 s.)
Olsholt, Ø.; Lahaise, M. & Schjelderup, A. (2008). Filosofiske samtaler i barnehagen. Oslo: Kommuneforlaget. (s. 13-81, 131-141, ca. 90 s.)
Moen, K.H. (2011). Nærmiljø og samfunn i barnehagen. Oslo: Utdanningsforlaget.Kap. 1-2 og 4-8. (99 s.)
Redd Barna (2010). Barnerettigheter – ideer til metodiske opplegg i barnehage og småskole. (30 s.). http://www.subjectaid.no/storage/ma/60aa91d903bc487c82eb5978d2dde907/2395108de55e40618eabead8cdbfde17/pdf/1DCC2123D5053CED9C3A34040BAE1F9F98F5EF2E/Barnerettigheter%20-%20Ideer%20til%20metodiske%20opplegg%20i%20barnehage%20og%20sm%C3%A5skole.pdf
Ruud, E. B. (2010). Jeg vil også være med. Lekens betydning for barns trivsel og sosiale læring i barnehagen. Oslo: Cappelen Akademisk. (s. 55-101, 46 s.)
Skogen, E. (red.) (2013). Å være leder i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. Følgende kapitler:
- Skogen, E. Ledelse i barnehagen. Kap. 1. (19 s.)
- Haugen, R. & Skogen, E. Holdninger og kommunikasjon. Kap. 4. (11 s.)
- Lundestad, M. Konflikter i personalgrupper i barnehagen. Kap. 6. (28 s.)
Spernes, K. & Hetlem, M. (2013). Den flerkulturelle barnehagen i bevegelse. Oslo: Gyldendal akademiske forlag. Kap. 1-3. (80 s.)
Sagberg, S. (2012). Religioner, verdier og danning. Bergen: Fagbokforlaget. (140 s.)
Sødal, H. K. (2014). Kristen tro og tradisjon i barnehagen. Oslo, Cappelen Damm Akademisk, kap. 1-6 (160 s.)
Thoresen, I. T. & Winje, G. (2017). Religioner, mangfold og etikk i barnehagen Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 9, 10, 11, 15, 17, 18, 19 (96 s.)
Tholin, K. R. (2015). Profesjonsetikk for barnehagelærere Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 3, 5, 6 (50 s.)
Kompendium/BOLK
Eidhamar, L.G. & Leer-Salvesen, P. (2014). Nesten som deg selv. Barn og etikk. (4. utg.) Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 5. (s. 114-136, 23 s.)
Pollan, B. (2007). Samisk religion. I I.S. Gilhus & L. Mikaelsson (red.). Verdens levende religioner. Oslo: Pax forlag. Kap. 9. (s. 367-375, 10 s.)
Sommer, D. (2015). Tidlig start i barnehagen: Hva fungerer, og hva fungerer ikke, på lengre sikt? Barnehagefolk, hefte nr. 32. (s. 36-42)
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
R-PD1: Gjennomført barnehageovertakelse | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
R-TF1: Muntlig fremlegg av gruppeprosjekt om kultur og mangfold. | Muntlig oppgave | Gruppe |
R-TF2: Kultur og danning. Fagtekst i RLE og pedagogikk. Videreutvikles etter veiledning og leveres som mappebidrag 1 | Skriftlig oppgave | Individuell |
R-TF3: Demokrati og ledelse. Fagtekst i pedagogikk og samfunnsfag. Videreutvikles etter veiledning, og leveres som mappebidrag 2 | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | ca. 4000 | ord | 100 % | Intern | Alle | 2 mappebidrag, hver på 2000 ord |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |