BNSRL2020 Samfunn, religion, livssyn og etikk
- Studiepoeng20
- Undervisningssemester2019 høst, 2020 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning med vekt på natur- og friluftsliv
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2019 høst, 2020 vår
- EmneansvarligTherese Marie Ignacio Bjørnaas
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk sikter mot å gi studentene innsikt i hva barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag innebærer i et flerkulturelt samfunn. Studentene veiledes i å reflektere etikkfaglig og handle i tråd med barnehagens verdigrunnlag overfor både barn, foreldre og andre ansatte i barnehagen.
Kunnskapsområdet skal også gi innsikt i barnehagens funksjon som kulturarena i et samfunn preget av mangfold, med bevissthet om at kultur utvikler seg i spennet mellom tradisjon og fornyelse. Det fokuseres på barns identitetsdanning og kunnskap man må ha for å kunne møte mennesker med ulik kulturell bakgrunn.
Kunnskapsområdet skal gi forståelse for og erfaringer med ledelse av voksne, og arbeid med å støtte barn med ulike forutsetninger, i samarbeid med foresatte og ulike instanser utenfor barnehagen. Fokus også på de yngste barnas behov inngår i flere tema.
Kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfagene pedagogikk, religion, livssyn og etikk (RLE) og samfunnsfag.
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og kan forholde seg reflektert til barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- har kunnskap om kulturelt mangfold i det norske samfunnet, og hvordan barnehagen kan arbeide med mangfold og inkludering
- har kunnskap om tro, kulturarv og etikk i kristendom, sentrale religioner og sekulære livssyn,
- har kunnskap om det samiske urfolkets og de nasjonale minoriteters kultur og rettigheter
- kan formidle kulturbærende fortellinger og tradisjoner
- kjenner til sentrale høytider og merkedager og kan legge til rette for markering av disse i barnehagen
- kan møte og stimulere til barns undring omkring naturfenomen og livsspørsmål
- har kunnskap om demokrati og ledelse og om hvordan barnehagen kan utvikles som en inkluderende og demokratisk arena, med fokus på barns medvirkning
- har kunnskap, ferdigheter og kompetanse om pedagogisk ledelse og kan samarbeide med ansatte og foresatte i barnehagen
- har grunnleggende kunnskaper om etikk, og kan møte etiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over etiske spørsmål, og begrunne sine handlingsvalg
- har kunnskap om betydningen av barnehagens nærmiljø og kan arbeide med barnas forhold til nærmiljø og samfunn
- har kunnskap om velferdsstatens framvekst, og om oppvekstsvilkår og ulike sosialiseringsarenaer for barn i den moderne velferdsstaten.
- kan arbeide med kjønnsperspektiver, likestilling og likeverd blant barn og voksne i barnehagen
- har kunnskap om barns rettigheter og hvordan barnehagen kan støtte barn med ulike forutsetninger og behov, bl.a. i samarbeid med foresatte og overfor eksterne hjelpeinstanser
Pensum
Pensumlisten gjelder 2019/2020
Titler merket med * finnes i digitalt kompendium.
Birkeland, Å. & Carson,N. (2017). Veiledning for barnehagelærere. Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kap.5. (10 s.)
Breidlid, H. & Nicolaisen, T. (2007). På skattejakt i fortellingsuniverset. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1, 2, 3. (61 s.)
Drugli, M. B. (2018). Psykisk helse og psykiske vansker. I V. Glaser, I. Størksen, M. B. Drugli (Red.), Utvikling, lek og læring i barnehagen – forskning og praksis (s. 219-239) (2.utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (20 s.)
Døving, C. A. & Kraft, S. E. (2013). Religion i pressen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 5 (s. 123-148, 26 s.)*
Eidhamar, L. G. (2018). Små mennesker – stort mangfold. (3. utg.) Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 1, 2, 3, 4, 5, 7. (130 s.)
Eidhamar, L. G. & Leer-Salvesen, P. (2017). Nesten som deg selv – barn og etikk. (5. utg.) Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 5 (s. 119-141, 22 s.)*
Emilsen, K. (2018). Å se og handle- når barn utsettes for omsorgssvikt. I V. Glaser, I. Størksen, M. B. Drugli (Red.), Utvikling, lek og læring i barnehagen – forskning og praksis (s. 319-337) (2.utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (18 s.)
Fandrem, H. (2018). Forstå og gjøre seg forstått. I V. Glaser, I. Størksen, M. B. Drugli (Red.), Utvikling, lek og læring i barnehagen – forskning og praksis (s. 259-286) (2.utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (27 s.)
Fætten, S. A. (2017). Spøkelser og engler – mot til å snakke med barn om døden. I S. Sagberg (Red.), Mot til å være barnehagelærer. Bergen: Fagbokforlaget. (26 s.)
Glaser, V. (2018). Foreldresamarbeid. Barnehagen i et mangfoldig samfunn. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1, 6, 7 (38 s.)
Glaser, V. (2018). Hjem og barnehage som helhet i barnets liv. I V. Glaser, I. Størksen, M. B. Drugli (Red.), Utvikling, lek og læring i barnehagen – forskning og praksis (s. 241-258) (2.utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (17 s.)
Kalkman, K. (2018). Inkludering av nyankomne barn i barnehagen – spenningsfeltet mellom tilhørighet, likeverd, solidaritet og makt. I Glaser, V., Moen, K. H., Mørreaunet, S. & Søbstad, F. (Red.), Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen (s.180-190) (2.utg.). Oslo: Universitetsforlaget (10 s.)
Haugen, R. & Skogen, E. (2017). Holdninger og kommunikasjon. I Skogen, E. (Red.), Å være leder i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (29 s.)
Kristiansen, T (2018). Medvirkning – uendelig vanskelig, fantastisk enkelt! I Glaser, V., Moen, K. H., Mørreaunet, S. & Søbstad, F. (Red.), Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen (s 206-217) (2.utg.). Oslo: Universitetsforlaget (11 s.)
Larsen, A. K. & Slåtten, M. V. (2015). En bok om oppvekst. Samfunnsfag for barnehagelærere. (3. utg.) Bergen: Fagbokforlaget. Kap 1-8, 18-19 (161 s.)
Lundestad, M. (2017) Konflikter i personalgrupper i barnehagen I E Skogen (Red.), Å være leder i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (28 s.)
Moen, K. H. (2011). Nærmiljø og samfunn i barnehagen. (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1-5 (103 s.)
Moen, K. H. & Granrusten, P. T. (2018). Demokrati – et mangesidig begrep til inspirasjon og utfordring. I Glaser, V., Moen K. H, Mørreaunet, S. & Søbstad F. (Red), Barnehagens Grunnsteiner. Formålet med barnehagen (s 300-311) (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 23 (11 s.)
Mortensen-Buan, A-B. (2016): «Dette er en same" – visuelle framstillinger av samer i et utvalg lærebøker i samfunnsfag. I N. Askeland & B. Aamotsbakken (red.). Folk Uten Land? : å gi stemme og status til urfolk og nasjonale minoriteter. Kristiansand: Portal Akademisk. (19 s.)*
Olsholt, O. & Schelderup, A-B. (2014). Filosofi og etikk i barnehagen, Oslo: Cappelen Damm Akademisk (s 89-107,19 s.)*
Redd Barna (2010). Barnerettigheter – ideer til metodiske opplegg i barnehage og småskole. (40 s.) Hentet fra: http://www.subjectaid.no/storage/ma/60aa91d903bc487c82eb5978d2dde907/2395108de55e40618eabead8cdbfde17/pdf/1DCC2123D5053CED9C3A34040BAE1F9F98F5EF2E/Barnerettigheter%20%20Ideer%20til%20metodiske%20opplegg%20i%20barnehage%20og%20sm%C3%A5skole.pdf
Rimehaug, T. (2018). Tidlig innsats og tverrfaglig samarbeid for barn i risikosonene. I V. Glaser, I. Størksen, M. B. Drugli (Red.), Utvikling, lek og læring i barnehagen – forskning og praksis (s. 339-352) (2.utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (13 s.)
Roland, P. (2018). Forebygging av aggresjon og mobbing i barnehagen. I V. Glaser, I. Størksen, M. B. Drugli (Red.), Utvikling, lek og læring i barnehagen – forskning og praksis (s.473-487) (2.utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (14 s.)
Ruud, E. B. (2010). Jeg vil også være med. Lekens betydning for barns trivsel og sosiale læring i barnehagen. Oslo: Cappelen Akademisk. (s. 35-101, 66 s.)
Sagberg, S. (2017). Etikk i et verdimessig ingenmannsland. I S. Sagberg (Red.), Mot til å være barnehagelærer. Bergen: Fagbokforlaget. (31 s.)
Sand, S. (2016). Ulikhet og fellesskap. Flerkulturell pedagogikk i barnehagen. Vallset: Oplandske bokforlag. Kap. 3, 4, 5, 7 (88 s.)
Sando, S. (2017). Mot til å stå i det ufullkomne. I S. Sagberg (Red.), Mot til å være barnehagelærer. Bergen: Fagbokforlaget. (23 s.)
Schultz, J.-H. & Raundalen, M. (2017). Barn i vanskelige livssituasjoner. I I.T. Thoresen & G. Winje. Religioner, mangfold og etikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (2.utg.) (s. 240-259) (20 s.)*
Seland, M (2018). Individet og felllesskapet. I Glaser, V., Moen, K. H., Mørreaunet, S. & Søbstad, F. (Red.), Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen (s. 271-284) (2.utg.). Oslo: Universitetsforlaget (14 s)
Sjøvik, P. (2014). En barnehage for alle. Spesialpedagogikk i barnehagelærerutdanningen (3. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 4, 7, 13, 15 (79 s.)
Skogen, E. (2017). Ledelse i barnehagen. I Skogen, E. (Red.), Å være leder i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. (29 s.)
Skoglund, T. & Sundvall, P. (2017). Pedagogisk ledelse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1- 4 (60 s.)
Størksen, I. (2018). Omsorg for barn ved samlivsbrudd. I V. Glaser, I. Størksen, M. B. Drugli (Red.), Utvikling, lek og læring i barnehagen – forskning og praksis (s. 287-299) (2.utg.). Bergen: Fagbokforlaget. (12 s.)
Svare, M. H. (2017). «Men, koss feire dæm jul i ainner religiona» kulturformidling og høytidsmarkeringer i barnehagen – og mot til å utforske mangfold. I S. Sagberg (Red.), Mot til å være barnehagelærer. Bergen: Fagbokforlaget. (23 s.)
Sødal, H. K (2018). Kristen arv og tradisjon i barnehagen. (6. utg.) Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 1,2,3 4,5 (173 s.)
Tholin, K. R. (2015). Profesjonsetikk for barnehagelærere. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 5 (s 103-124, 21 s.)*
Thoresen, I. T. og G. Winje (2017). Religioner, mangfold og etikk i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (s. 123-125. 3 s.)*
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
R-RL1: Kultur,danning og etikk. Fagtekst i RLE. Videreutvikles etter veiledning og leveres som mappeeksamen MAP3 | Skriftlig oppgave | Individuell |
R-TF1: Muntlig fremlegg av gruppeprosjekt om kultur og mangfold. | Muntlig oppgave | Gruppe |
R-PD1: Rapport fra gjennomført barnehageovertakelse | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
R-PD2: Barn med særskilte behov. Fagtekst i pedagogikk. Videreutvikles etter veiledning og leveres som mappeeksamen MAP4 | Skriftlig oppgave | Individuell |
R-SF1: Demokrati og ledelse. Fagtekst i samfunnsfag. | Muntlig oppgave | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP3 | Individuell | 2000 | ord | 50 % | Intern | Alle | 1 mappebidrag på 2000 ord |
Mappeeksamen | MAP4 | Individuell | 2000 | ord | 50% | Intern | Alle | 1 mappebidrag på 2000 ord |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav for å ta eksamen MAP3: R-RL1, R-TF1
Arbeidskrav for å ta eksamen MAP4: R-PD1, R-SF1, R-PD2, OBLTS
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |
Øvrig informasjon
Studenter med eksamensrett etter gammel ordning kan søke om å beholde samme eksamensform.