Semestre
BNSTM2040 Språk, tekst og matematikk
Generell informasjon
Emneinnhold
Innenfor dette kunnskapsområdet skal studentene tilegne seg kunnskaper og ferdigheter knyttet til emner innenfor språk, tekst og matematikk. De skal blant annet lære om barns språklige og matematiske utvikling, om barnehagen som en arena for både lek og læring med spesiell vekt på bruk av natur og uterommet som pedagogisk ressurs, og om overgangen fra barnehage til skole.
I kunnskapsområdet drøftes faglig-pedagogiske problemstillinger om begrepene omsorg, lek og læring, samt diskusjoner knyttet til kartlegging og vurdering av barn i barnehagen.
I tillegg skal det arbeides med å utvikle studentenes kunnskap om barns matematiske forståelse, og barns muntlige språkutvikling og studentene skal kunne fremme språk- og matematikkglede i barnehagen.
Studentene skal tilegne seg ferdigheter vedrørende organisering og ledelse av både barn og voksne i leke- og læringssituasjoner i ulike miljøer.
Kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfagene pedagogikk, matematikk og norsk.
Forventet læringsutbytte
Kunnskapsområdet Språk, tekst og matematikk består av tre overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser:
Tema 1: Barns språklige og matematiske utvikling
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har innsikt i hvordan barn utvikler en helhetlig og fleksibel matematisk forståelse
- kan analysere barns muntlige språk
- kan fremme barns multimodale tekster
- kan synliggjøre og se verdien av barns muntlige og skriftlige språk i lek og annet samvær med barn
- kan anerkjenne og legge til rette for flerspråklighet i barnehagen
- mestrer norsk språk, bokmål og nynorsk, på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
Tema 2: Barnehagen som leke- og læringsarena
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og kan drøfte faglig-pedagogiske problemstillinger knyttet til samtidens debatter om barnehagens rolle i utdanningssystemet, med særlig vekt på begreper som omsorg, lek, læring og danning
- har kunnskap om og ferdigheter knyttet til observasjon, planlegging, ledelse og vurdering av ulike leke- og læringsaktiviteter med vekt på språk, tekst og matematikk
- kan skape et godt språk- og læringsmiljø innenfor norsk og matematikk for alle barn i barnehagen hvor utforskning, oppdagerglede og nysgjerrighet får en naturlig plass
- har innsikt i bredden av fagfeltet barnehagematematikk
- kan videreutvikle matematikkgleden som oppstår i lek, hverdagssituasjoner og tilrettelagte aktiviteter
- kan formidle og analysere litteratur, og bruke litteratur for å skape et godt språkmiljø
- har kunnskap om og kan drøfte ulike forståelser knyttet til kartlegging og vurdering av barn i barnehagen
Tema 3: Overgangen fra barnehage til skole
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om og kan reflektere over barnehagens pedagogiske arbeid med de eldste barnehagebarna i tilknytning til skolestart
- har kjennskap til og kan reflektere over skolens pedagogiske arbeid på 1.trinnet knyttet til fagene norsk og matematikk
- har kunnskap om hvordan skolen møter barn ut fra barns forutsetninger og behov
- har kunnskap om grunnskolens styringsdokumenter
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
S-MA1: Matematikkens plass i barnehagen. Gruppeoppgave med posterpresentasjon | Framføring/presentasjon | Gruppe |
S-NO1: Barns språklige kompetanse - dialog med barn | Skriftlig oppgave | Individuell |
S-NO2: Formidling og analyse av litteratur (skoggruppe-metoden). Formidling til barn, med skriftlig rapport. | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe |
S-NO3: Invitasjon til temakveld om språk og matematikk i barnehagen. Skrives på sidemål. | Skriftlig oppgave | Gruppe |
S-TF1: Overgangen barnehage/skole, skriftlig rapport fra praksis, med muntlig framlegg (se emnebeskrivelsen av praksisperioden) | Rapport/refleksjonsskriv | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Eksamen
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK3 | Individuell | 5 | timer | 60 % | Intern | Ingen | |
Muntlig eksamen | MUN1 | Individuell | 20 | minutter | 40 % | Intern og ekstern | Skriftlig dokumentasjon fra prosjekt i 2.års praksis | Tverrfaglig eksamen med utgangspunkt i tverrfaglig prosjektarbeid i 2. års praksis |
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- SEK3: S-MA1, S-NO1, S-NO2, S-NO3, S-TF1
- MUN1: OBLTS
Merknad angående muntlig eksamen: Det kan gis en alternativ oppgave til muntlig eksamen hvis studenten av gyldig grunn ikke gjennomfører praksis og tverrfaglig prosjekt knyttet til dette kunnskapsområdet.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |
Pensum
Alfheim, I. & Fodstad, C. (2014). Skal vi leke en bok? Språktilegnelse gjennom bildebøker. Oslo: Universitetsforlaget.
Devold, E. H. (2010). En, to – støvel og sko. Matematikk og de minste barna i barnehagen. Oslo. Aschehoug. (80 s.)
Devold, E. H. (2008). Fem, seks – det kommer en heks. Praktisk matematikk i barnehagen. Oslo: Aschehoug. (64 s.)
Fosse, T. (2012). Rom for matematikk – i barnehagen. Bergen: Caspar Forlag. (137 s.)
Glaser, V.; Moen, K. H.; Mørreaunet, S. & Søbstad, F. (red.) (2011). Barnehagens grunnsteiner, formålet med barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 2, 5, 6, 18, 22 (53 s.)
Glaser, V.; Størksen, I. & Drugli, M. B. (2014). Utvikling, lek og læring i barnehagen – forskning og praksis. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 16, 24, 25, 26 (57 s.)
Husby, O. & Kibsgaard, S. (2009). Norsk som andrespråk. Barnehage og barnetrinn. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 3, 4, 6 (49 s.)
Høigård, A. (2013). Barns språkutvikling. Muntlig og skriftlig. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 3-11 (225 s.)
Kibsgaard, S. (red.) (2008). GLSM i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. Kap 1, 3, 4, 10, 14 (68 s.)
Kunnskapsdepartementet (2008). Fra eldst til yngst: samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole. Oslo: Kunnskapsdepartementet (https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/barnehager/veileder/f-4248-fra-eldst-til-yngst.pdf) (22s)
Kunnskapsdepartementet (2006). Temaheftet om Antall, rom og form.
Nordin-Hultman, E. (2004). Pedagogiske miljøer og barns subjektskaping. Oslo: Pedagogisk forum. Kap. 1, 2, 7-9 (71 s.) 5
Semundseth, M. & Hopperstad, M. (2013). Barn lager tekster. Barns tidlige tekstproduksjon og skriving i barnehage og hjem. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (150 s.)
Ulleberg, H. P. (2013). Skolegården som læringsmiljø. I Karlsdottir, R. & Lysø, I. H. (red.) Læring, utvikling, læringsmiljø. Trondheim: Akademika forlag (s. 307-323) (16 s.)
Åberg, A. & Taguchi, H. L. (2006). Lyttende pedagogikk – etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 2, 3, 5-7 (71 s.)
Thiel, O. & Nakken, A. N. (2014). Matematikkens kjerne. Fagbokforlaget. Bergen (303 s.)
Utdelte artikler og digitale kompendier kommer i tillegg