BPBUL1001 Barns utvikling, lek og læring 1
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2016 høst
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning (arbeidsplassbasert)
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2016 høst
- EmneansvarligMaria Selmer-Olsen
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring skal gi studentene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse til å kunne legge til rette for og lede lek, læring og danningsprosesser i barnehagen. Kunnskaper om og evne til kritisk vurdering av teorier og forskning om barns utvikling på ulike områder i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet er grunnleggende kompetanse for barnehagelærere.
Kunnskapsområdet bygger på et syn på barn og et verdigrunnlag som framhever barns rett til å bli hørt, sett og inkludert i fellesskapet, og til å påvirke og medvirke i egen læring og utvikling. I en helhetlig forståelse av barns utvikling, læring og danning framheves leken som en grunnleggende livs- og læringsform både ut fra dens egenverdi og som grunnlag for allsidig utvikling.
Kunnskapsområdet er delt i to emner; Barns utvikling, lek og læring 1 (BPBUL 1001), forkortet til BULL1, og Barns utvikling, lek og læring 2 (BPBUL 1002), forkortet til BULL2. BULL1 avsluttes etter første semester, men det faglige innholdet videreføres i BULL2, spesielt med tanke på praksis 2.del.
Kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfagene pedagogikk, fysisk aktivitet og helse, norsk.
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av emnet BULL1. Studenten:
- har kunnskap om og innsikt i ulike forståelser av barn og barndom, i fortid og nåtid
- kan tilrettelegge og reflektere over barnehagens innhold på en måte som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
- har kunnskap om de yngste barna i barnehagen sin væremåte, og om deres omsorgs-, leke- og læringsbehov
- har begynnende kunnskap om hvordan barnehagen kan støtte alle barn i deres utvikling med utgangspunkt i deres særegne behov og læringsmuligheter
- har kunnskap om leken som fenomen i barndommen og som arena for læring, vennskap og samspill mellom barn.
- kan tilrettelegge og reflektere over barnehagens innhold på en måte som inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
- har kunnskap om betydningen av voksnes evne til kommunikasjon, samspill og lek med barn
- har kunnskap og ferdigheter i å gå inn i dialogiske samspill med barn, preget av innlevelse og anerkjennelse
- har innsikt i betydningen av å kunne gå inn i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av vilje innlevelse og anerkjennelse, og fremstå som en bevisst rollemodell
- har kunnskaper om ledelse av pedagogiske prosesser
- har kunnskap om ulike pedagogiske og digitale verktøys betydning for å fremme barns lek og læring, og hvordan disse kan brukes kreativt og kritisk.
- har kunnskap om hva demokrati, likeverd og likestilling innebærer i møte med barnet i barnehagen
- har kunnskap om og ferdigheter i observasjon
- har kunnskap om og begynnende evne til kritisk vurdering av ulike teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
B1-FH1: Observasjon av barns motorikk. Individuelt arbeid med framlegg på studiesamling | Framføring/presentasjon | Individuell |
B1-NO1: Observasjon av barns språk (dialog barn-voksen) | Skriftlig oppgave | Individuell |
B1-PD1: Veiledet fagtekst (mappebidrag) om lek i barnehagen. Etter veiledning og bearbeiding inngår mappebidraget i eksamensmappe | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 30 | timer | 50 % | Intern | Alle | |
Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | 1 | semester | 50 % | Intern |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- HEM1: B1-FH1, B1-NO1, OBLTS
- MAP1: B1-PD1
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |