BPBUL1002 Barns utvikling, lek og læring 2
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2017 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning (arbeidsplassbasert)
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2017 vår
- EmneansvarligMaria Selmer-Olsen
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Kunnskapsområdet skal gi studentene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse til å kunne legge til rette for og lede lek, læring og danningsprosesser i barnehagen. Kunnskaper om og evne til kritisk vurdering av teorier og forskning om barns utvikling på ulike områder i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet er grunnleggende kompetanse for barnehagelærere.
Kunnskapsområdet bygger på et syn på barn og et verdigrunnlag som framhever barns rett til å bli hørt, sett og inkludert i fellesskapet, og til å påvirke og medvirke i egen læring og utvikling. I en helhetlig forståelse av barns utvikling, læring og danning framheves leken som en grunnleggende livs- og læringsform både ut fra dens egenverdi og som grunnlag for allsidig utvikling.
Kunnskapsområdet er delt i to emner; Barns utvikling, lek og læring 1, (BPBUL 1001), forkortet BULL1, og Barns utvikling, lek og læring 2 (BPBUL 1002), forkortet BULL2. BULL 1 avsluttes etter første semester, men det faglige innholdet videreføres i BULL2, spesielt med tanke på praksis 2.del.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene pedagogikk, naturfag, norsk, og religion, livssyn og etikk (RLE).
Læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomført studium av emnet. Studenten:
- har kunnskap om og begynnende evne til kritisk vurdering av ulike teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning
- har kunnskap om og ferdigheter i kommunikasjon og samarbeid
- har kunnskap om og evne til å støtte alle barn i deres utvikling med utgangspunkt i deres særegne behov og læringsmuligheter
- har kunnskap om barnehagens verdigrunnlag, og kan reflektere over profesjonelle og etiske utfordringer knyttet til pedagogisk arbeid med barn
- Har kunnskap om og innsikt i ulike forståelser av barn og barndom, i fortid og nåtid.
- Har kjennskap til syn på barn og barndom i samisk kultur og tradisjon
- kan utøve profesjonelt skjønn gjennom å anvende faglig kompetanse på praktiske og teoretiske problemstillinger
- har kunnskap og ferdigheter i didaktiske og pedagogiske prosesser, og støtte barn i deres nysgjerrighet, eksperimentering, undring og skapende uttrykk
- har kunnskap om og ferdigheter i didaktisk tilrettelegging for barns leke- og læringsprosesser og læringsprosesser i barnehagens leke- og læringsmiljø
- har kunnskap om barnelitteratur, især bildeboka, og barnehagens rolle i å skape leseopplevelser og leseglede
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
B2-NA1: Barns eksperimentering og undring (natur og naturfenomener). Presenteres som poster. | Skriftlig oppgave | Individuell |
B2-RL1: Religion, livssyn og danning | Skriftlig prøve | Individuell |
B2-NO2: Formidling og faglig refleksjon av bildebok. Individuelt arbeidskrav med framlegg i studiesamling i barnehagen | Framføring/presentasjon | Individuell |
B2-PD3: Kommunikasjon og samarbeid. Gruppearbeid med framlegg | Framføring/presentasjon | Gruppe |
B2-PD2: Barns utvikling, mestring og læring i barnehagen. Etter veiledning og bearbeiding leveres oppgaven som mappebidrag 2 i eksamensmappen | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | 1 | semester | 100 % | Intern og ekstern | Alle |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |