Semestre
BPKKK2010 Kunst, kultur og kreativitet 2
Generell informasjon
Emneinnhold
Kunnskapsområdet skal kvalifisere studentene til å arbeide i barnehagen med å la barn møte et mangfold av kunst- og kulturuttrykk. Det skal fremme innsikt i hvordan barnehagen kan formidle kulturelle tradisjoner og estetiske opplevelser og gjennom dette inspirere barn i deres lek, læring og skapende virksomhet.
Kunnskapsområdet vektlegger utvikling av studentenes estetiske oppmerksomhet, praktiske ferdigheter og skapende evner, samt innsikt i kunstfagenes muligheter og egenverdi og deres rolle som medierende redskap i andre kunnskapsområder.
Kunnskapsområdet bygger i hovedsak på lærerutdanningsfagene musikk, drama, kunst og håndverk og pedagogikk.
Forventet læringsutbytte
Kunnskapsområdet Kunst, kultur og kreativitet består av to overordnede tema, med hver sine læringsutbyttebeskrivelser:
Tema 1: Kultur og kreative prosesser
Læringsutbytte etter gjennomført studium av kunnskapsområdet. Studenten:
- har kunnskap om barns musikalske utvikling, utvikling i formuttrykk og dramatisk lek, med vekt på musikalitet, bilde og skulptur, fortelling og formidling
- har kunnskap om og innsikt i barnekultur, kulturarv i flerkulturelle perspektiver, samiske kulturer, samt har forståelse for hvordan kultur påvirker barns ulike uttrykksformer
- har kunnskap om og innsikt i hvordan barnehagens rom kan inspirere til lek, læring og skapende virksomhet
Tema 2: Kunstpedagogiske prosesser for og med barn
- har ferdigheter i å planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere kunstneriske og kunstpedagogiske prosesser med og for barn, tilpasset barns ulike forutsetninger
- har kunnskap om pedagogisk dokumentasjon
- har innsikt i barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforsking og uttrykk, og kjenner betydningen av og kan stimulere barns skaperglede og mestringsfølelse
- kan ta hensyn til og vise innlevelse i barns forskjelligartede estetiske uttrykksformer
- kan bidra til at barn får forståelse for hverandres kulturelle bakgrunn i arbeid med skapende aktiviteter og kunst-, kultur- og litteraturformidling i barnehagen
Arbeids- og læringsaktiviteter
Se avsnittet «Arbeids-, lærings- og vurderingsformer» i studieplanens generelle del.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
K2-TF1: «De yngste»: improvisasjon, rytme og lek. Praktisk gruppeoppgave med barn. | Praktisk arbeid | Gruppe |
K2-PD1: «Rommet som den tredje pedagog». Presentasjon i gruppe. | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Eksamen
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | 1 | semester | 40 % | Intern og ekstern | 2 individuelle kunst- og håndverksarbeider med refleksjonsskrivmusikk og drama. Framføring for og med barnegruppe. | |
Praktisk eksamen | PEK1 | Gruppe, med individuell vurdering | 30 | minutter | 60 % | Intern og ekstern | Musikk og drama. Framføring for og med barnegruppe. |
Arbeidskrav som må være godkjent for å få adgang til eksamen:
- MAP1: K2-PD1, OBLTS
- PEK1: K2-TF1
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen det samme kunnskapsområdet fra andre studieplaner vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. Studieadministrasjonen vil gi mer informasjon om dette til studenter med overgang til dette studieprogrammet. | Varierer |