BxBACx9xx Bacheloroppgave knyttet til fordypning
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2017 høst, 2018 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2018 vår
- EmneansvarligMirjam Dahl Bergsland
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav og bestått alle praksisemner fra foregående studieår. Se studieplanens generelle del.
Emneinnhold
Bacheloroppgaven skal være profesjonsorientert og bygge på kunnskap knyttet til fordypningsenheten og pedagogikkfaget.
Oppgaven er et selvstendig arbeid der studenten selv velger tema, problemstilling og metode. Problemstilling og metode må godkjennes av veiledere.
I emnet inngår en innføring i vitenskapelig arbeid, forskningsmetodikk og skriving av fagtekst.
Oppgaven skal presenteres for medstudenter og veiledere i rimelig tid før innlevering for å gi studentene erfaring både med formidling og å vurdere betydningen av respons.
Læringsutbytte
Etter gjennomført bacheloroppgave har studenten
- grunnleggende kunnskap om allmennvitenskapelige normer, vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk
- evne til å avgrense et pedagogisk og/eller fagdidaktisk problemfelt, formulere forskningsspørsmål og/eller en problemstilling og disponere eget arbeid
- utvidet kunnskap om og innsikt i bacheloroppgavens tema og problemfelt
- ferdigheter i å presentere eget forskningsarbeid, muntlig og skriftlig
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018
Til fellesundervisningen for alle fordypninger legges opp følgende pensum:
Bergsland, M. & Jæger, H. (red.) (2014). Bacheloroppgaven i barnehagelærerutdanningen.Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 1-4. (90 s.)
Duedahl, P. & Jacobsen M.H. (2010). Introduktion til dokumentanalyse. Odense: Syddansk Universitetsforlag. Kap. 1 og 4. (35 s.)
Kompendium - Bacheloroppgave (digitalt kompendium)
Johannesen, A, Tufte, P.A. & Christoffersen L. (2016). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode. (5. utg.) Oslo: Abstrakt forlag. Kap. 1, 3, 5, 10 og 20. (67 s.)
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2009). Det kvalitative forskningsintervju. (2. utg.) Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 7. (18 s.)
Postholm, M.B. (2010). Kvalitativ metode – en innføring med fokus på fenomenologi, etnografi og kasusstudier. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 3. (13 s.)
Thagaard, T. (2013). Systematikk og innlevelse - en innføring i kvalitativ metode. (4. utg.) Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 9.3 og 9.4. (13 s.)
Arbeids- og læringsaktiviteter
Storforelesninger i kombinasjon med klasseundervisning, gruppearbeid og individuelt arbeid med veiledning, individuelt arbeid med datainnsamling.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
BA-V: Obligatorisk veiledning, knyttet til problemstilling og valg av metode | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
BA-P: Presentasjon av arbeidet med bacheloroppgaven for medstudenter og lærere | Framføring/presentasjon | Individuell |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bacheloroppgave | OPG1 | Individuell | 10.000 | ord | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Veileder fra fordypningsemnet er intern sensor. Ekstern sensor skal ha fagkompetanse i pedagogikk. |
Karakterskala
Øvrig informasjon
Emnets kode og navn følger studieprogrammet og navn på fordypningen som er studenten er tilknyttet. Se emnebeskrivelsen for fordypningsemnet. Denne emnebeskrivelsen hører til 2015-kullet for Barnehagelærerutdanning, alle studieprogram heltid og 2014-kullet for Barnehaglærerutdanning, deltid.
På StudentWeb skal studentene legge inn tittelen på bacheloroppgaven de skriver, og denne vil stå oppført på karakterutskriften tilhørende vitnemålet. Studentene velger selv om de også vil legge inn tittelen oversatt til engelsk slik at tittelen også framkommer på engelsk på vitnemålstillegget (Diploma Supplement). Se framgangsmåte for å legge inn tittel i eksamensrommet på Itslearning.
Emneansvarlig for bacheloroppgaveemnet på de konkrete profiler og fordypninger, er samme person som den emneansvarlige for tilsvarende fordypningsemne.