Statusmelding

The course description for the semester you wanted is not published yet. Showing you instead the latest version available.

BxBACx9xx Bacheloroppgave knyttet til fordypning

    • Nynorsk navn
      Bacheloroppgåve knytt til fordjupning
    • Engelsk navn
      Bachelor Thesis
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemester
      2025 høst, 2026 vår
    • Studienivå
      Syklus 1: Bachelorgradsstudium
    • Studieprogram
      Barnehagelærerutdanning
    • Varighet
      2 semester
    • Eksamenssemester
      2026 vår
    • Emneansvarlig
      Mirjam Dahl Bergsland, Anne Holla Sivertsen
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Forkunnskapskrav
      Oppfylt progresjonskrav og bestått alle praksisemner fra tidligere studieår. Se studieplanens generelle del.

Godkjent av

kka

Godkjent dato

Tirsdag, januar 16, 2024

Emneinnhold

Bacheloroppgaven skal være rettet mot baranehageprofesjonen med tematisk forankring i pedagogikkfaget og fordypningsenheten. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studenten få teoretisk innsikt og praktisk øvelse i vitenskapelig arbeid i tråd med vitenskapelige, forskningsmetodiske og forskningsetiske krav. Oppgaven er et individuelt selvstendig arbeid der studenten velger tema, problemstilling og metode. Studenten får veiledning i arbeidet. I emnet undervises det i relevante tema som:

  • Vitenskapelig arbeid
  • Vitenskapsteori
  • Ulike kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
  • Analyse
  • Forskningsetikk og SIKT
  • Akademisk skriving
  • Søking i ulike databaser
  • APA7 

Læringsutbytte

Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne

Kunnskaper

  • har grunnleggende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk
  • har kunnskap om prosesser knyttet til innsamling, analyse og tolkning av datamateriale
  • har kunnskap om og innsikt i teoretiske perspektiver knyttet til bacheloroppgavens tema og problemfelt

Ferdigheter

  • har evne til å formulere og avgrense et faglig problemfelt, formulere forskningsspørsmål og problemstilling 
  • kan analysere og drøfte eget datamateriale med utgangspunkt i oppgavens problemstilling
  • kan formidle og presentere eget arbeid med oppgaven både muntlig og skriftlig
  • kan orientere seg i relevant forskning knyttet til oppgavens tematikk
  • kan beherske akademisk skriving

 

Generell kompetanse

  • kan gjennomføre et individuelt og selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer

 

Arbeids- og læringsaktiviteter

Arbeids- og læringsaktivitetene vil variere mellom fellesforelesninger, klasseundervisning, gruppearbeid, muntlig presentasjon av oppgaven, veiledning og individuelt selvstendig arbeid.

Obligatoriske arbeidskrav

Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskravArbeidskravets form (hva vurderes)Individuell/gruppe
BA-V: Obligatorisk veiledning på arbeidsskisse Deltakelse på aktivitet/ekskursjonIndividuell
BA-P: Presentasjon av arbeidet med bacheloroppgaven Framføring/presentasjonIndividuell

Obligatoriske arbeidskrav

Arbeidskravets form (hva vurderes):Deltakelse på aktivitet/ekskursjon
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:BA-V: Obligatorisk veiledning på arbeidsskisse
Individuell/gruppe:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Framføring/presentasjon
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:BA-P: Presentasjon av arbeidet med bacheloroppgaven
Individuell/gruppe:Individuell

Vurderinger

VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
BacheloroppgaveOPG1Individuell10.000 +/ 10 %ord100 %Intern og eksternAlleVeileder fra fordypningsemnet er intern sensor. Ekstern sensor skal ha fagkompetanse i pedagogikk.

Vurderinger

Vurderingsform:Bacheloroppgave
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:10.000 +/ 10 %
Enhet:ord
Vekting:100 %
Merknader:Veileder fra fordypningsemnet er intern sensor. Ekstern sensor skal ha fagkompetanse i pedagogikk.
Hjelpemidler:Alle
Kode:OPG1
Sensorordning:Intern og ekstern

Karakterskala

A-F

Informasjon om eksamen/vurdering i emnet

Arbeidskrav som må være godkjent for å gå opp til eksamen: BA-V og BA-P 

Alternativ modell i BKFOR3900:

Studenter som tar BKBAC3900 kan gjennomføre en kunstnerisk/kunstdidaktisk bacheloroppgave basert på tema de har jobbet med i fordypningen. Kunstnerisk/kunstdidaktisk bacheloroppgave består av en kunstnerisk/kunstdidaktisk del og en tilhørende oppgave.

Den kunstneriske/kunstdidaktiske delen må dokumenteres digitalt og kan for eksempel ha form som videoer eller lignende av Kunstnerisk/kunstdidaktiske arbeide, kunstmøter, billedbok eller m.m. Den digitale dokumentasjonen må ikke overstige 20 minutter. I tillegg skal studenten levere en skriftlig oppgave. Oppgaven skal ha en egen problemstilling og basere seg på det kunstneriske/kunstdidaktiske arbeidet. Oppgaven skal være på 5000 ord +/- 10%. Både skriftlig og kunstnerisk del må leveres og bestås, for at man består bacheloroppgaven.

For studenter som velger denne modell blir endelig karakter i BKFOR3900 - OPG1 gitt på grunnlag av kunstnerisk/kunstdidaktisk del og skriftlig oppgave.

Øvrig informasjon

Emnets kode og navn følger studieprogrammet og navn på fordypningen som  studenten er tilknyttet. Se emnebeskrivelsen for fordypningsemnet. 

Tittel på bacheloroppgaven skal registreres av studenten selv via StudentWeb. Tittelen fremkommer på vitnemål og resultatoversikter i www.vitnemalsportalen.no. 
Studentene velger selv om de også vil legge inn tittelen oversatt til engelsk slik at tittelen også framkommer på engelsk på vitnemålstillegget (Diploma Supplement).
Framgangsmåte for hvordan man legger inn tittel finnes under "Studieinfo" på høgskolens digitale læringsplattform.