Semestre
BxFOR3521 Barnehager i internasjonale perspektiv
Generell informasjon
Emneinnhold
Fordypningsenheten er rettet mot å gi studentene utdypet kunnskap om, og innsikt i arbeid med barn i en globalisert verden, gjennom å tilegne seg forståelse for førskolepedagogisk arbeid i ulike deler av verden.
Studentene skal få innsikt i barnehagelærereutdanning og barnehagepedagogisk arbeid i andre land bla. gjennom digital utveksling.
Studentene skal også få relevant kompetanse til å arbeide i barnehager i Norge, der barnehager blir stadig mer preget av globalisering og en flerkulturell virkelighet.
Fordypningsenheten skal fokusere på hvordan samfunnsendringer, både internasjonalt, nasjonalt og lokalt, gir nye og endrede forutsetninger for pedagogisk arbeid i barnehage.
Gjennom å få kunnskap om pedagogisk praksis i ECEC-institusjoner i andre land, vil studentene bli utfordret til å reflektere over og tilegne seg kunnskap om det kulturelle, historiske, faglige og etiske grunnlaget som slik praksis bygger på. Med bakgrunn i slike refleksjoner vil fordypningen utfordre studentene til å reflektere over tilsvarende grunnlag for praksis i barnehager i Norge. Dette innebærer å stille kritiske spørsmål ved oppfatninger og forståelser som ofte blir tatt for gitt.
Studentene skal i løpet av studiet skrive en selvvalgt caseoppgave, med et omgang på omlag 5 studiepoeng, med utgangspunkt i FNs bærekraftsmål.
Studenter som tilhører studieprogram med en særlig profil-innretning på sin barnehagelærerutdanning, skal inkludere de respektive profilenes faglige fokus i sitt arbeid med ulike tema.
Forventet læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten
- har kunnskap om kulturelle variasjoner i barns oppvekstvilkår, og ulike verdier i oppdragelse og danning.
- har innsikt i hvordan pedagogisk arbeid for barn i førskolealder drives i ulike land, og hva slags syn på omsorg, lek, læring og danning arbeidet baserer seg på
- har kunnskap om internasjonale konvensjoner, med særlig vekt på FNs barnekonvensjon og globale utviklingstendenser med relevans for arbeidet i barnehagen
- har kunnskap om begrepet interkulturell kompetanse og betydningen denne kompetansen kan ha for arbeid med barn i en flerkulturell barnehage
- har kunnskap om flyktninge- og asylbarns situasjon internasjonalt og nasjonalt.
Ferdigheter:
Studenten
- kan vise interkulturell kompetanse og kulturell selvbevissthet og kan kommunisere hensiktsmessig i møte med barn, familier og personale
- kan vise kultursensitivitet og være besvisst betydningen av kulturelt mangfold i utforming av egen lederrolle
- kan bekjempe rasistiske og diskriminerende praksiser i barnehagen
- kan legge til rette for inkluderende pedagogiske praksiser i barnehagen
- kan bruke estetiske virkemidler for å fremme inkludering, kommunikasjon og fellesskap
- kan fermme FNs bærekraftsmål i barnehagens arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å lede arbeid med å skape en inkluderende barnehage
- ser sammenhengen mellom egen profesjonsrolle som barnehagelærer og utvikling av bærekraftige samfunnn nasjonalt og internasjonalt
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, seminarer, digital utveksling, muntlige, skriftlige og digitale presentasjoner i gruppe og individuelt.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
OBLTS | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
FF-TF1 Meg selv som barnehagelærer med interkulturell kompetanse | Skriftlig oppgave | Individuell |
FF-TF2 Barnerettigheter i ulike land | Muntlig oppgave | Gruppe |
FF-TF 3 Case bærekraftsmål, presentasjon | Framføring/presentasjon | Gruppe |
FF-TF4 Case bærekraftsmål, rapport | Skriftlig oppgave | Gruppe |
FF-TF5 Early childhood care and education i ulike land, podcast | Muntlig oppgave | Gruppe |
FF-TF6 Digital fortelling for barn | Framføring/presentasjon | Gruppe |
FF-TF7 Forberedelse til eksamen | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
Eksamen
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM | Individuell | 2 | dager | Intern og ekstern | Alle | Eksamen starter kl 09.00 på dag en, og avsluttes kl 15.00 på dag to. |