BxFOR352x Barnehager i internasjonale perspektiv, felles emne
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2022 høst, 2023 vår
- StudienivåSyklus 1: Bachelorgradsstudium
- StudieprogramBarnehagelærerutdanning
- Varighet2 semester
- Eksamenssemester2023 vår
- EmneansvarligMarianne Schram
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravOppfylt progresjonskrav og bestått alle praksisemner fra foregående studieår. Se studieplanens generelle del.
Godkjent av
Emneinnhold
Fordypningsenheten er rettet mot å gi studentene utdypet kunnskap om, og innsikt i arbeid med barn i en globalisert verden, gjennom å tilegne seg forståelse for og praktisk erfaring med førskolepedagogisk arbeid med barn i ulike deler av verden.
Studentene skal få innsikt i barnehagelærereutdanning og barnehagepedagogisk arbeid i andre land.
Studenten skal samtidig få relevant kompetanse til å arbeide i barnehager i Norge, der barnehager blir stadig mer preget av globalisering og en flerkulturell virkelighet.
Fordypningsenheten skal fokusere på hvordan samfunnsendringer, både internasjonalt, nasjonalt og lokalt, gir nye og endrede forutsetninger for pedagogisk arbeid i barnehage.
Gjennom å få kunnskap, gjøre erfaringer og/eller reflektere over pedagogisk praksis i ECEC-institusjoner i andre land, vil studentene bli utfordret til å reflektere over og tilegne seg kunnskap om det kulturelle, historiske, faglige og etiske grunnlaget som slik praksis bygger på.
Med bakgrunn i slike refleksjoner, vil fordypningen utfordre studentene til å reflektere over tilsvarende grunnlag for praksis i norsk barnehage. Dette innebærer å stille kritiske spørsmål ved oppfatninger og forståelser som vi tar for gitt.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne
Kunnskaper:
Studenten
-har kunnskaper om kulturelle variasjoner i barns oppvekstvilkår, og ulike verdier i oppdragelse og danning
-har innsikt i hvordan pedagogisk arbeid for barn i førskolealder drives i ulike land, og hva slags syn på omsorg, lek, læring og danning arbeidet baserer seg på.
-har kunnskap om internasjonale konvensjoner, med særlig vekt på FN`s barnekonvensjon og globale utviklingstendenser med relevans for arbeidet i barnehagen
Ferdigheter:
Studenten
-kan vise interkulturelle komptanse og kan kommunisere hensiksmessig i møte med barn, familier og personalet.
-kan vise kultursensitivitet og være bevisst betydningen av kulturelt mangfold i utformingen av egen lederrolle
-kan bekjempe rasistiske og diskriminerende praksiser i barnehagen
-kan legge til rette for å fremme inkludering, kommunikasjon og fellesskap
- kan ta i bruk estetiske virkemidler og arbeidsmåter for å fremme inkludering, kommunikasjon og fellesskap på tvers av kulturelle skillelinjer.
Generell kompetanse
Studenten
- har tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å lede arbeid med å skape en inkluderende barnehage.
-ser sammenhengen mellom egen profesjonsrolle og internasjonale utviklingstendenser innen barnehage/førskolefeltet.
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, seminararbeid, muntlige,skriftlige og digitale presentasjoner i gruppe og individuelt.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
FF3-TF1 Meg selv som barnehagelærer med interkulturell kompetanse | Skriftlig oppgave | Individuell |
FF3-TF2 Fagdag-framlegg av pensumlitteratur | Muntlig oppgave | Gruppe |
FF3-TF4 Digitale fortellinger barn i ulike land | Praktisk arbeid | Gruppe |
FF3-TF9 Early childhood education and care-pod cast | Muntlig oppgave | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 27 | timer | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Hjemmeeksamen starter kl. 0900 første dag og avsluttes kl. 1200 andre dag; varighet til sammen: 27 timer. Antall ord 2500 |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være vurdert til godkjent for å få gå opp til eksamen:
HEM1: Alle.
Øvrig informasjon
Kode og navn for emnet og tilhørende bacheloroppgaveemne følger studentens tilhørighet til følgende studieprogram:
Barnehagelærerutdanning (hovedmodellen):
- BHFOR3520 Barnehage i internasjonale perspektiver,felles emne
- BHBAC3920 Bacheloroppgave - Barnehage i internasjonale perspektiver
Barnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk:
- BKFOR3520 Barnehage i internasjonale perspektiver, med kunstfaglig perspektiv, felles emne
- BKBAC3920 Bacheloroppgave - Barnehage i internasjonale perpektiver med et kunstfaglig perspektiv
Barnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse:
- BMFOR3521 Barnehage i internasjonale perspektiver, med flerkulturelt perspektiv, felles emne
- BMBAC3921 Bacheloroppgave - Barnehage i internasjonale perspektiv,med flerkulturelt perspektiv
Barnehagelærerutdanning med vekt på natur- og friluftsliv:
- BNFOR3520 Barnehage i internasjonale perspektiv, med utemiljø perspektiv , felles emne
- BNBAC3920 Bacheloroppgave - Barnehage i internasjonale perpektiv, med utemiljø perspektiv