Semestre
BxFOR352x Arbeid med barn i et internasjonalt perspektiv, felles emne
Generell informasjon
Emneinnhold
Fordypningsenheten er rettet mot å gi studentene utdypet kunnskap om, og innsikt i arbeid med barn i en globalisert verden, gjennom å tilegne seg forståelse for og praktisk erfaring med førskolepedagogisk arbeid med barn i andre deler av verden.
Studentene skal samtidig få kompetanse til å arbeide i barnehager i Norge, som blir stadig mer preget av globalisering og en flerkulturell virkelighet.
Fordypningsenheten skal fokusere på hvordan samfunnsendringer, både internasjonalt, nasjonalt og lokalt, gir nye og endrede forutsetninger for pedagogisk arbeid i barnehage. Dette stiller krav om ny kunnskap og refleksjoner over grunnlaget for arbeidet.
Gjennom å møte og gjøre erfaringer med pedagogisk praksis i ECEC-institusjoner i andre land, vil studentene bli utfordret til å reflektere over og tilegne seg kunnskap om det kulturelle, historiske, faglige og etiske grunnlaget som slik praksis bygger på. Med bakgrunn i slike refleksjoner, vil fordypningen utfordre studentene til å reflektere over tilsvarende grunnlag for praksis i norsk barnehage. Dette innebærer å stille kritiske spørsmål ved oppfatninger og forståelser som vi tar for gitt.
Studenter som tilhører studieprogram med en særlig profil-innretning på sin barnehagelærerutdanning, skal inkludere de respektive profilenes faglige fokus i sitt arbeid med ulike tema.
Forventet læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten har
- innsikt i hvordan pedagogisk arbeid for barn i førskolealder drives i ulike land, og hva slags syn på omsorg, lek, læring og danning arbeidet baserer seg på
- kunnskap om internasjonale konvensjoner og globale utviklingstendenser med relevans for arbeidet i barnehagen
- kunnskap om hvordan kulturelle forutsetninger påvirker forståelse av og forhold til natur i førskolepedagogisk arbeid
Ferdigheter:
Studenten kan
- uttrykke kulturell selvbevissthet og vise interkulturell kompetanse i møte med barn, familier og personale
- vise kultursensitivitet i utforming av egen lederrolle og legge til rette for inkluderende pedagogisk praksiser i barnehagen
- ta i bruk estetiske virkemidler og arbeidsmåter for å fremme inkludering, kommunikasjon og fellesskap på tvers av kulturelle skillelinjer.
Generell kompetanse
Studenten
- har tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å lede arbeid i barnehagen med sikte på å skape en inkluderende barnehage.
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, seminararbeid, muntlige,skriftlige og digitale presentasjoner i gruppe og individuelt.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
FF-TF1 Fagdag - framlegg av fagartikler | Framføring/presentasjon | Gruppe |
FF-TF2 Barnerettigheter i ulike land | Skriftlig oppgave | Annet |
FF-TF8 Tilbud til førskolebarn i ulike land | Skriftlig oppgave | Annet |
FF-TF4 Fortellinger om barn i ulike land | Praktisk arbeid | Annet |
FF-TF5 Presentasjon av utenlandsopphold | Framføring/presentasjon | Gruppe |
FF-TF7 Handlingsplan mottak av nyankomne barn og familier | Muntlig oppgave | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Eksamen
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 3 | dager | 100 % | Intern og ekstern | Hjemmeeksamen over 3 dager tilsvarer 54 timer. |
Arbeidskravene FF-TF3 og FF-TF6 er tatt ut.
Øvrig informasjon
Kode og navn for emnet og tilhørende bacheloroppgaveemne følger studentens tilhørighet til følgende studieprogram:
Barnehagelærerutdanning (hovedmodellen):
- BHFOR3520 Arbeid med barn i et internasjonalt perspektiv, felles emne
- BHBAC3920 Bacheloroppgave - Arbeid med barn i et internasjonalt perspektiv
Barnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk:
- BKFOR3520 Arbeid med barn i et internasjonalt og kunstfaglig perspektiv, felles emne
- BKBAC3920 Bacheloroppgave - Arbeid med barn i et internasjonalt og kunstfaglig perspektiv
Barnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse:
- BMFOR3521 Arbeid med barn i et internasjonalt og flerkulturelt perspektiv, felles emne
- BMBAC3921 Bacheloroppgave - Arbeid med barn i et internasjonalt og flerkulturelt perspektiv
Barnehagelærerutdanning med vekt på natur- og friluftsliv:
- BNFOR3520 Arbeid med barn i utemiljø i et internasjonalt perspektiv, felles emne
- BNBAC3920 Bacheloroppgave - Arbeid med barn i utemiljø i et internasjonalt perspektiv
Pensum
Pensum 3 int fordypning 2019-20
Titler markert med * finnes i digitalt kompendium. (Listet opp spesielt i slutten av pensumoversikten.)
SAMFUNNSFAG OG PEDAGOGIKK
Bergersen, A. (2017). Global forståelse, barnehagelæreren som kulturell brobygger. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 1-4 og 6-8; s.13-117 og 153-234) (190 s.)
*Brenna, R.L. (2008). MANZIL mangfoldig ledelse og utvikling. Oslo: Cappelen Akademiske forlag. (Kap. 4. Ingen barn velger å være innvandrer. s. 70-94). (24 s.)
*Brenna, R.L. (2009). Barnets beste - hvem bestemmer? I I.R. Hjermann & K. Haanes (red.) BARN. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 166-173) (7 s.)
*Burr, R. & Montgomery, H. (2007). Children and rights.I M. Woodhead & H. Montgomery (eds.) Understanding Childhood. An Interdisciplinary Approach. Milton Keynes: The Open press. (s.135-170) (30 s.)
Derman-Sparks, L. & Ramsey, P. (2002). What if all the kids are white. Multicultural/Anti-Bias Education with White Children. (20 s). Lastes ned fra https://www.teachingforchange.org/wp-content/uploads/2012/08/ec_whatifallthekids_english.pdf
*Drevland, W. (2006). Den internasjonale sosialarbeideren - fra utreise til hjemkomst. I E. Døhlie & G.A. Askeland (red.) Internasjonalt sosialt arbeid. Innsats på andres arena. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap 7; s. 105-119) (15 s.)
*Hilmo, I., Bustos, M.M.F., Kaarby, K.M.E.K., Osnes, H. & Holter, K. (2008). Friluftsliv I barnehagen: på jakt etter mangfold og muligheter. I A.M. Otterstad (red.) Profesjonsutøvelse og kulturelt mangfold – fra utsikt til innsikt. Oslo: Universitetsforlaget (Del 3, s. 279-295) (15 s.)
*Jávo, C. (2010). Kulturens betydning for oppdragelse og atferdsproblemer. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 2. Barneoppdragelse i et kulturelt perspektiv. s. 55-90). (26 s.)
Kamerman, S.B. (2006). A global history of early childhood education and care: Background paper prepared for the ’Education for All Global Monitoring Report 2007’: Strong foundations: Early childhood care and education. Unesco. Lastes ned fra http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001474/147470e.pdf (s.1-10, 53-61 + ca 15 sider selvvalgt) (32 s.)
*Lauritsen, K. (2012). Små barn i asylmottak. I M. Valenta & B. Berg (red.) Asylsøker i velferdsstatens venterom. Oslo: Universitetsforlaget. (s.167-180) (14 s.)
*Lidén, H. (2017). Barn og Migrasjon, mobilitet og tilhørighet. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap 2. Migrasjon som familieprosjekt. s. 24-46) (25 s.)
Lilletvedt,S. (2011) Barnehagens usynlige hvithet. I Første steg,(3) (s. 42-44) (3 s.) https://www2.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Forste%20steg/FS_2-11/1/Fs_2_2011_42-44.pdf
*Pope, L.A. (2009). Den monokulturelle barnehagediskursen. I K.E. Fajersson, E. Karlsson, A.A. Becher & A.M. Otterstad (red.) Grip sjansene! Profesjonskompetanse, barn og kulturelt mangfold. Oslo: Cappelen Akademiske forlag. (s. 53-63) (10 s.)
Salole, L. (2018). Identitet og tilhørighet. Om ressurser og dilemmaer i en krysskulturell oppvekst. Oslo: Gyldendal Akademiske. (Kap. 3, 4, 6, 8 og 9) (117 s.)
*Sand, S. (2016). Ulikhet og fellesskap. Flerkulturell pedagogikk i barnehagen. Vallset: Opplandske bokforlag. (Kap.7; s.179-203) (24 s.)
Tveitereid, K., Sævik, S., Fandrem, H. & Vestad, L. (2017). Flyktningkompetent barnehage.Hefte. Oslo: Pedlex. (72 s.)
Van Marion, A.S. (2012). Spare the Rod and Spoil the Child…? I Competence Building Network for Early Childhood Education for East and Southern Africa, 28th-31st May 2012. Nairobi, Kenya: Karen Christian College. (s. 48-55) (8 s.) Lastes ned fra http://dmmh.no/media/dokumenter/net-africa/edited-2012-report-all-pages.pdf
*Wagner, J.T. (2006). An outsider`s perspective. Childhoods and Early Education in the Nordic Countries. I J. Einarsdottir & J.T. Wagner (red.) Nordic childhoods and early education: philosophy, research, policy, and practice in Denmark, Finland, Iceland, Norway, and Sweden. Greenwich Conn.: IAP-Information Age Publ. (s. 289-306) (18 s.)
Wikan, U. (2007). Bruk av straff i ulike kulturer. Et antropologisk perspektiv. I BARN Vol. 17 / nr.3-4. Trondheim: Norsk senter for barneforskning. (s. 17-34) (17 s.) Lastes ned fra https://www.ntnu.no/documents/1272099285/1272488682/wikansiste.pdf/b0a4a3b8-7f9d-4718-8a76-367246ec19f4
Zachrisen, B. (2015). Like muligheter i lek? Interetniske møter i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 4, 5, 6, 7 og 8) (71 s.)
Rapporter o.l.:
The UN Convention on the Rights of the Child. Lastes ned fra http://www.unicef.org/crc/
The African Charter on the rights and welfare of the child. Lastes ned fra https://www1.umn.edu/humanrts/africa/afchild.htm
Unicef. (2014). 25 Years of The Convention on the rights of the child. Is the world a better place for children? Lastes ned fra http://www.unicef.org/publications/files/CRC_at_25_Anniversary_Publication_compilation_5Nov2014.pdf
Redd Barna. (2013). En alvorlig stor melding (2012-2013). Melding til Stortinget. Fra barn som søker asyl i Norge. http://www.reddbarna.no/nyheter/barnas-egen-melding
MUSIKK OG KUNST OG HÅNDVERK
*Brekketo, B. (2015). Adam og Eva, og andre menn og damer. I V. Aure & K. Bergaus (red.) Estetikk og samfunn, tekster mellom samtidskunst og kunstdidaktikk. Bergen: Fagbokforlaget (s.159-176) (17 s.)
*Bråten, I. & Kvalbein, Å. (2014). Ting på nytt. En gjenbruksdidaktikk. Bergen: Fagbokforlaget. (s. 80-117) (38 s.)
Campbell, P.S. (2004). Teaching Music Globally. New York: Oxford University Press. (100 s.)
Frisch, N.S. (2018). Tegning. I N.S. Frisch, M.-A. Letnes & J. Moe (red.) Boka om kunst og håndverk i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 247-272) (26 s.)
*Hovde, S. (2018). Jakten på den musikalske bieffekten: BEDRE SPRÅK. I S. Kibsgaard (red.) Veier til språk i barnehagen. Oslo. Universitetsforlaget. (s.147-167) ( 20 s.)
Letnes, M.-A. (2018). Form, innhold og komposisjon. I N.S. Frisch, M.-A. Letnes & J. Moe (red.) Boka om kunst og håndverk i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 273-291) (19 s.)
*Malkki, L. (2007). Tradition and Improvisation in Ethnographic Field Research. I A. Cerwonka & L. Malkki (eds.) Improvising Theory. Chicago: The University of Chicago Press. (s. 162-182) (21 s.)
*Nederveen Pieterse, J. (2009). Globalization and Culture; Global Melange. Maryland, USA: Rowman and Littlefield Publishers. (Kap. Globalization and Culture.Three paradigms; s. 43-65) (23 s.)
Young, J.O. (2010). Cultural Appropriation and the Arts. Storbritannia: Blackwell Publishing (168 s.) Kan lastes ned fra: http://www.pavleck.net/bookinfo/cultural-appropriation-and-the-arts.pdf/?
Øien, V. D. (2018). Farge. I N.S. Frisch, M.-A. Letnes & J. Moe (red.) Boka om kunst og håndverk i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 293-335) (43 s.)
Audiovisuell pensumliste vil bli utlevert ved studiestart.
Kompendium (DIGITALT), alle fag.
Brekketo, B. (2015). Adam og Eva, og andre menn og damer. I V. Aure & K. Bergaus (red.) Estetikk og samfunn, tekster mellom samtidskunst og kunstdidaktikk. Bergen: Fagbokforlaget (s.159-176) (17 s.)
Brenna, R.L. (2008). MANZIL mangfoldig ledelse og utvikling. Oslo: Cappelen Akademiske forlag. (Kap. 4. Ingen barn velger å være innvandrer. s. 70-94). (24 s.)
Brenna, R.L. (2009). Barnets beste - hvem bestemmer? I I.R. Hjermann & K. Haanes (red.) BARN. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 166-173) (7 s.)
Bråten, I. & Kvalbein, Å. (2014). Ting på nytt. En gjenbruksdidaktikk. Bergen: Fagbokforlaget. (s. 80-117) (38 s.)
Burr, R. & Montgomery, H. (2007). Children and rights.I M. Woodhead & H. Montgomery (eds.) Understanding Childhood. An Interdisciplinary Approach. Milton Keynes: The Open press. (s.135-170) (30 s.)
Hilmo, I., Bustos, M.M.F., Kaarby, K.M.E.K., Osnes, H. & Holter, K. (2008). Friluftsliv I barnehagen: på jakt etter mangfold og muligheter. I A.M. Otterstad (red.) Profesjonsutøvelse og kulturelt mangfold – fra utsikt til innsikt. Oslo: Universitetsforlaget (Del 3, s. 279-295) (15 s.)
Hovde, S. (2018). Jakten på den musikalske bieffekten: BEDRE SPRÅK. I S. Kibsgaard (red.) Veier til språk i barnehagen. Oslo. Universitetsforlaget. (s.147-167) ( 20 s.)
Jávo, C. (2010). Kulturens betydning for oppdragelse og atferdsproblemer. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 2. Barneoppdragelse i et kulturelt perspektiv. s. 55-90). (26 s.)
Lauritsen, K. (2012). Små barn i asylmottak. I M. Valenta & B. Berg (red.) Asylsøker i velferdsstatens venterom. Oslo: Universitetsforlaget. (s.167-180) (14 s.)
Lidén, H. (2017). Barn og Migrasjon, mobilitet og tilhørighet. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap 2. Migrasjon som familieprosjekt. s. 24-46) (25 s.)
Malkki, L. (2007). Tradition and Improvisation in Ethnographic Field Research. I A. Cerwonka & L. Malkki (eds.) Improvising Theory. Chicago: The University of Chicago Press. (s. 162-182) (21 s.)
Nederveen Pieterse, J. (2009). Globalization and Culture; Global Melange. Maryland, USA: Rowman and Littlefield Publishers. (Kap. Globalization and Culture.Three paradigms; s. 43-65) (23 s.)
Pope, L.A. (2009). Den monokulturelle barnehagediskursen. I K.E. Fajersson, E. Karlsson, A.A. Becher & A.M. Otterstad (red.) Grip sjansene! Profesjonskompetanse, barn og kulturelt mangfold. Oslo: Cappelen Akademiske forlag. (s. 53-63) (10 s.)
Sand, S. (2016). Ulikhet og fellesskap. Flerkulturell pedagogikk i barnehagen. Vallset: Opplandske bokforlag. (Kap.7; s.179-203) (24 s.)
Wagner, J.T. (2006). An outsider`s perspective. Childhoods and Early Education in the Nordic Countries. I J. Einarsdottir & J.T. Wagner (red.) Nordic childhoods and early education: philosophy, research, policy, and practice in Denmark, Finland, Iceland, Norway, and Sweden. Greenwich Conn.: IAP-Information Age Publ. (s. 289-306) (18 s.)