Semestre
BxFOR352x Barnehager i internasjonale perspektiv, felles emne
Generell informasjon
Emneinnhold
Fordypningsenheten er rettet mot å gi studentene utdypet kunnskap om, og innsikt i arbeid med barn i en globalisert verden, gjennom å tilegne seg forståelse for og praktisk erfaring med førskolepedagogisk arbeid med barn i andre deler av verden.
Studentene skal samtidig få kompetanse til å arbeide i barnehager i Norge, som blir stadig mer preget av globalisering og en flerkulturell virkelighet.
Fordypningsenheten skal fokusere på hvordan samfunnsendringer, både internasjonalt, nasjonalt og lokalt, gir nye og endrede forutsetninger for pedagogisk arbeid i barnehage. Dette stiller krav om ny kunnskap og refleksjoner over grunnlaget for arbeidet.
Gjennom å møte og gjøre erfaringer med pedagogisk praksis i ECEC-institusjoner i andre land, vil studentene bli utfordret til å reflektere over og tilegne seg kunnskap om det kulturelle, historiske, faglige og etiske grunnlaget som slik praksis bygger på. Med bakgrunn i slike refleksjoner, vil fordypningen utfordre studentene til å reflektere over tilsvarende grunnlag for praksis i norsk barnehage. Dette innebærer å stille kritiske spørsmål ved oppfatninger og forståelser som vi tar for gitt.
Studenter som tilhører studieprogram med en særlig profil-innretning på sin barnehagelærerutdanning, skal inkludere de respektive profilenes faglige fokus i sitt arbeid med ulike tema.
Forventet læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten har
- innsikt i hvordan pedagogisk arbeid for barn i førskolealder drives i ulike land, og hva slags syn på omsorg, lek, læring og danning arbeidet baserer seg på
- kunnskap om internasjonale konvensjoner og globale utviklingstendenser med relevans for arbeidet i barnehagen
- kunnskap om hvordan kulturelle forutsetninger påvirker barnehagelærerrollen og ledelse av førskolepedagogisk arbeid
Ferdigheter:
Studenten kan
- uttrykke kulturell selvbevissthet og vise interkulturell kompetanse i møte med barn, familier og personale
- vise kultursensitivitet i utforming av egen lederrolle og legge til rette for inkluderende pedagogisk praksiser i barnehagen
- ta i bruk estetiske virkemidler og arbeidsmåter for å fremme inkludering, kommunikasjon og fellesskap på tvers av kulturelle skillelinjer.
Generell kompetanse
Studenten
- har tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å skape en inkluderende barnehage, og kan sette barnehagen i Norge i sammenheng med internasjonale forhold
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, seminararbeid, muntlige,skriftlige og digitale presentasjoner i gruppe og individuelt.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
FF-TF1 Fagdag - framlegg av fagartikler | Framføring/presentasjon | Gruppe |
FF-TF2 Internasjonalt samarbeid om barnerettigheter | Skriftlig oppgave | Gruppe |
FF-TF8 Møte med en ny barnehagevirkelighet | Skriftlig oppgave | Individuell |
FF-TF4 Fortellinger om barn i ulike land | Praktisk arbeid | Gruppe |
FF-TF5 Presentasjon av utenlandsopphold | Framføring/presentasjon | Gruppe |
OBLTS: Obligatorisk tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Eksamen
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 2 | dager | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Hjemmeeksamen starter kl. 0900 første dag og avsluttes kl. 1500 andre dag; varighet til sammen: 30 timer. |
Arbeidskrav som må være vurdert til godkjent for å få gå opp til eksamen:
HEM1: Alle.
Øvrig informasjon
Kode og navn for emnet og tilhørende bacheloroppgaveemne følger studentens tilhørighet til følgende studieprogram:
Barnehagelærerutdanning (hovedmodellen):
- BHFOR3520 Barnehage i internasjonale perspektiver,felles emne
- BHBAC3920 Bacheloroppgave - Barnehage i internasjonale perspektiver
Barnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk:
- BKFOR3520 Barnehage i internasjonale perspektiver, med kunstfaglig perspektiv, felles emne
- BKBAC3920 Bacheloroppgave - Barnehage i internasjonale perpektiver med et kunstfaglig perspektiv
Barnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse:
- BMFOR3521 Barnehage i internasjonale perspektiver, med flerkulturelt perspektiv, felles emne
- BMBAC3921 Bacheloroppgave - Barnehage i internasjonale perspektiv,med flerkulturelt perspektiv
Barnehagelærerutdanning med vekt på natur- og friluftsliv:
- BNFOR3520 Barnehage i internasjonale perspektiv, med utemiljø perspektiv , felles emne
- BNBAC3920 Bacheloroppgave - Barnehage i internasjonale perpektiv, med utemiljø perspektiv