Semestre
BxFOR356x Arbeid med barn i et internasjonalt perspektiv, casestudier i utlandet
Generell informasjon
Emneinnhold
Dette emnet tas som et studium ved en vertsinstitusjon i utlandet som ikke tilbyr emner med eksamen som gir studiepoeng.
Emnet består av feltarbeid i form av casestudium i en eller flere barnehager i utlandet, og tilrettelegges av DMMHs utenlandske institusjonspartnere. Casestudier utføres i stor grad i barnehagepraksis i mellom-amerikanske og afrikanske land (unntatt Sør-Afrika) i samarbeid med DMMHs partnerinstitusjoner.
Eksamen i emnet avlegges ved DMMH, og inngår som en del av utdanningen til bachelor barnehagelærer.
Tilbudet til utvekslingsstudenter varierer mellom de ulike institusjonene DMMH samarbeider med. Derfor vil emneinnhold, læringsutbytte osv kunne variere fra sted til sted.
Studenter som tilhører studieprogram med en særlig profil-innretning på sin barnehagelærerutdanning, skal inkludere de respektive profilenes faglige fokus i sitt arbeid med case-emnet.
Forventet læringsutbytte
Læringsutbytte etter gjennomføring av casestudier i utlandet:
Studenten:
- Har kunnskap om, innsikt i og forståelse for pedagogisk virksomhet med barn under ulike sosiale og kulturelle sammenhenger.
- Har kunnskap om hovedtrekk i vertslandets historie, demografi og geografi, utdanningssystemet og nasjonale rammevilkår for pedagogisk arbeid med førskolebarn på nasjonalt og lokalt nivå.
- Kan reflektere over kunnskapen og erfaringene fra feltarbeidet i forhold til arbeidet i norsk barnehage.
Arbeids- og læringsaktiviteter
Blant annet praktisk feltarbeid, gruppearbeid, muntlige og skriftlige presentasjoner i gruppe og individuelt, selvstendig arbeid med lærestoff og læringsprosesser.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
FC-TF1: Feltarbeidsrapport med et komparativt perspektiv, 5000 ord | Skriftlig oppgave | Individuell |
FC-TF2: Presentasjon av feltarbeidet | Framføring/presentasjon | Individuell |
Eksamen
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | MUN1 | Individuell | 30 | minutter | 100 % | Intern og ekstern | Minnepinne for elektronisk presentasjon. | Muntlig presentasjon av eget feltarbeid, med påfølgende muntlig høring som inkluderer fagstoff i emnet. |
Ekstern sensor får tilsendt feltrapporten (se arbeidskrav) i forkant av eksamen. Rapporten inngår ikke i karaktergrunnlaget.
Øvrig informasjon
Kode og navn for emnet følger studentens tilhørighet til følgende studieprogram:
Barnehagelærerutdanning (hovedmodellen): BHFOR3560 Arbeid med barn i et internasjonalt perspektiv, casestudier i utlandet
Barnehagelærerutdanning med vekt på musikk, drama, kunst og håndverk: BKFOR3560 Arbeid med barn i et internasjonalt og kunstfaglig perspektiv, casestudier i utlandet
Barnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse: BMFOR3561 Arbeid med barn i et internasjonalt og flerkulturelt perspektiv, casestudier i utlandet
Barnehagelærerutdanning med vekt på natur- og friluftsliv: BNFOR3560 Arbeid med barn i utemiljø i et internasjonalt perspektiv, casestudier i utlandet
Pensum
Pensumliste studieåret 2018 - 2019
Fellespensum casestudier
Bergersen, A. (2017). Global forståelse, barnehagelæreren som kulturell brobygger. Bergen: Fagbokforlaget (Kap 5). (20 s.)
Dahl, Ø. (2013). Møte mellom mennesker, innføring i interkulturell kommunikasjon. Oslo: Gyldendal Akademisk. (ca. 300 s.)
Løkken, G. & Søbstad, F. (2013) Observasjon og intervju i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (ca.150 s.)
Selvvalgt pensum (ca. 600 s.)
Ca.300 sider knyttet til tema i casestudiet.
Ca.200 sider som skal omhandle vertslandets og/eller regionens historie, skolesystem, samfunnsforhold o.l.
Ca 100-200 s. En skjønnlitterær bok for voksne og barn fra vertslandet/regionen
.