MBEGM4000 Globalisering og kulturelt mangfold

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemester
      2019 høst
    • Studienivå
      Syklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
    • Studieprogram
      Mastergradsstudium i barnehagekunnskap - barndom i et samfunn i endring
    • Varighet
      1 semester
    • Eksamenssemester
      2019 høst
    • Emneansvarlig
      Mirjam Dahl Bergsland
    • Undervisningsspråk
      Norsk

Emneinnhold

Studiet tar sikte på at studenten skal få trening i selvstendig faglig analyse og kritisk drøfting av aktuelle barnehagepolitiske temaer. Globalisering, kulturelt mangfold, demokrati og medvirkning gjøres til tema. Emnet skal gi innsikt i kompleksiteten knyttet til barnehagen som flerkulturell og flerreligiøs barndomsarena, og muligheter og utfordringer dette skaper for det pedagogiske arbeidet. 

Læringsutbytte

Kunnskaper:

En kandidat med fullført utdanning har:

  • kunnskap om barnehagen som samfunnsinstitusjon i et historisk og globalt perspektiv
  • inngående kunnskap om globalisering og barnehagen i flerkulturelle og flerreligiøse samfunn
  • kunnskap om barnehagen som demokratisk arena, barns rettigheter og medvirkning, og barnehagens verdigrunnlag

Ferdigheter:

En kandidat med fullført utdanning:

  • kan identifisere, analysere og drøfte kritisk aktuelle barnehagepolitiske temaer
  • kan anvende kunnskap om barnehagen som flerkulturell og flerreligiøs barndomsarena for å utvikle barnehagens kvalitet
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og formulere egne faglige resonnementer

Generell kompetanse:

En kandidat med fullført utdanning:

  • har oversikt over og kunnskap om nyere sentrale forskningstemaer og teoretiske perspektiver, relatert til barnehagen som samfunnsinstitusjon

Pensum

Her finner du pensumliste for 2019-2020

Det forventes at en i tillegg forholder seg til aktuelle rapporter, stortingsmeldinger, NOU’er, rammeplaner og lovverk som er relevante i forhold til barnehagesektoren.

Arbeids- og læringsaktiviteter

En kombinasjon av forelesninger, refleksjon og gruppediskusjoner, fagskriving.

Obligatoriske arbeidskrav

Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskravArbeidskravets form (hva vurderes)Individuell/gruppe
EGM-AK1: Individuell skriftlig fagtekst med veiledningSkriftlig oppgaveIndividuell
OBLTS: Deltagelse på skriveseminarOppfylt krav om tilstedeværelse i undervisningIndividuell

Obligatoriske arbeidskrav

Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:EGM-AK1: Individuell skriftlig fagtekst med veiledning
Individuell/gruppe:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:OBLTS: Deltagelse på skriveseminar
Individuell/gruppe:Individuell

Vurderinger

VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
Hjemmeeksamen HEM1Individuell3dager100 %Intern og eksternAlleOmfang: 4500 ord (10-12 sider). Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 15.00 den tredje dagen.

Vurderinger

Vurderingsform:Hjemmeeksamen
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:3
Enhet:dager
Vekting:100 %
Merknader:Omfang: 4500 ord (10-12 sider). Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 15.00 den tredje dagen.
Hjelpemidler:Alle
Kode: HEM1
Sensorordning:Intern og ekstern

Karakterskala

A-F

Vektingsreduksjoner

Emne som gir vektingsreduksjonVektingsreduksjon
Beståtte emner innen Førskolepedagogikk/Barn, barndom og barnehage vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet.

Vektingsreduksjoner

Emne som gir vektingsreduksjon:Beståtte emner innen Førskolepedagogikk/Barn, barndom og barnehage vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet.
Vektingsreduksjon: