MBEGM4000 Globalisering og kulturelt mangfold
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2019 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehagekunnskap - barndom i et samfunn i endring
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2019 høst
- EmneansvarligMirjam Dahl Bergsland
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Studiet tar sikte på at studenten skal få trening i selvstendig faglig analyse og kritisk drøfting av aktuelle barnehagepolitiske temaer. Globalisering, kulturelt mangfold, demokrati og medvirkning gjøres til tema. Emnet skal gi innsikt i kompleksiteten knyttet til barnehagen som flerkulturell og flerreligiøs barndomsarena, og muligheter og utfordringer dette skaper for det pedagogiske arbeidet.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
En kandidat med fullført utdanning har:
- kunnskap om barnehagen som samfunnsinstitusjon i et historisk og globalt perspektiv
- inngående kunnskap om globalisering og barnehagen i flerkulturelle og flerreligiøse samfunn
- kunnskap om barnehagen som demokratisk arena, barns rettigheter og medvirkning, og barnehagens verdigrunnlag
Ferdigheter:
En kandidat med fullført utdanning:
- kan identifisere, analysere og drøfte kritisk aktuelle barnehagepolitiske temaer
- kan anvende kunnskap om barnehagen som flerkulturell og flerreligiøs barndomsarena for å utvikle barnehagens kvalitet
- kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og formulere egne faglige resonnementer
Generell kompetanse:
En kandidat med fullført utdanning:
- har oversikt over og kunnskap om nyere sentrale forskningstemaer og teoretiske perspektiver, relatert til barnehagen som samfunnsinstitusjon
Pensum
Her finner du pensumliste for 2019-2020
Det forventes at en i tillegg forholder seg til aktuelle rapporter, stortingsmeldinger, NOU’er, rammeplaner og lovverk som er relevante i forhold til barnehagesektoren.
Arbeids- og læringsaktiviteter
En kombinasjon av forelesninger, refleksjon og gruppediskusjoner, fagskriving.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
EGM-AK1: Individuell skriftlig fagtekst med veiledning | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Deltagelse på skriveseminar | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 3 | dager | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Omfang: 4500 ord (10-12 sider). Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 15.00 den tredje dagen. |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte emner innen Førskolepedagogikk/Barn, barndom og barnehage vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. |