MBEGM4000 Globalisering og kulturelt mangfold
- Nynorsk navnGlobalisering og kulturelt mangfald
- Engelsk navnGlobalization and Cultural Diversity
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2026 vår
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehagekunnskap - barndom i et samfunn i endring
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2026 vår
- EmneansvarligMirjam Dahl Bergsland
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
I dette emnet skal studenten få trening i å analysere og kritisk drøfte samfunnsaktuelle temaer som globalisering, kulturelt og religiøst mangfold, bærekraft og demokrati. Studentene vil få innsikt i hvordan betydningen av en bærekraftig utvikling er ulik for barn i forskjellige deler av verden og hvordan FNs bærekraftsmål kan ses i relasjon til barns rettigheter og barnehagens brede samfunnsoppdrag. Barnehagen som en arena for kulturelt og religiøst mangfold står sentralt, og i emnet settes det fokus på det ansvaret barnehagen har for å verdsette, synliggjøre og fremme mangfold og gjensidig respekt. Rasisme som fenomen løftes frem, og hvordan manglende vilje til å diskutere dette kan være et resultat av polariseringen mellom majoritets- og minoritetsgrupper. Studentene utfordres til å kritisk analysere barnehagepraksiser knyttet til samisk kultur med utgangspunkt i begrepene dekolonialisering, revitalisering og kulturell bærekraft. Med utgangspunkt i kultursensitive praksiser og sosial bærekraft vil emnet også belyse betydningen av pedagogisk arbeid i møte med barn (og familier) som har erfaringer fra flukt og migrasjon.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
En kandidat med fullført utdanning har:
- avansert kunnskap om barnehagen som samfunnsinstitusjon i et globalt perspektiv
- inngående kunnskap om barnehagen som en arena for kulturelt og religiøst mangfold
- inngående kunnskap om barnehagen som arena for demokrati og bærekraftig utvikling
Ferdigheter:
En kandidat med fullført utdanning:
- kan identifisere, analysere og kritisk drøfte samfunnsaktuelle temaer med relevans for barnehagen
- kan anvende kunnskap om barnehagen som en bærekraftig, demokratisk og kulturelt og religiøs mangfoldig arena for å utvikle barnehagens kvalitet
- kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og formulere egne faglige resonnementer
Generell kompetanse:
En kandidat med fullført utdanning:
- har oversikt over og kunnskap om sentrale forskningstemaer og teoretiske perspektiver, relatert til barnehagen som samfunnsinstitusjon i en globalisert verden.
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
En kombinasjon av forelesninger, individuelt arbeid, refleksjoner og gruppediskusjoner, fagskriving og muntlige presentasjoner.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
EGM-AK1: Individuell skriftlig fagtekst med veiledning. | Skriftlig oppgave | Individuell |
EGM-AK2: Obligatorisk deltagelse på artikkelseminar, inkludert muntlig presentasjon med kritisk analyse av tildelt artikkel. | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 51 | timer | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Omfang: 4500 ord +/- 10 prosent |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må godkjennes for å få gå opp til eksamen:
- HEM1: EGM-AK1 og EGM-AK2
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MVBBB6100 Barnehagen i et historisk og samtidig perspektiv | Ta kontakt med DMMH for info |
Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet | Ta kontakt med DMMH for info |