MBLOL4010 Lek og læring - diskurser og praksiser
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2021 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehagekunnskap - barndom i et samfunn i endring
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2021 høst
- EmneansvarligMonica Seland
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
I dette emnet presenteres og drøftes nyere forskning og ulike perspektiver på barns lek og læring i et jevnaldrings-, institusjons- og samfunnsperspektiv. Barnehagen er både en barndomsarena og første del av utdanningsløpet, og spenninger knyttet til lek og læring som del av ulike og konkurrerende diskurser diskuteres. Evidensbasering og pedagogiske program utforskes i lys av ulike forståelser av kvalitet, kunnskap og læring. Emnet vil utfordre studentene til faglige og kritiske analyser og drøftinger av ulike problemstillinger i lys av barns danningsprosesser og rettigheter, politiske føringer og profesjonsperspektiv.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
En kandidat med fullført utdanning har:
- inngående kunnskap om lek og læring som diskursive fenomener
- inngående kunnskap om nyere forskning og ulike perspektiv på barns lek og læring
- bred kunnskap om barnehagen som barndoms- og utdanningsarena
Ferdigheter:
En kandidat med fullført utdanning:
- kan analysere og kritisk drøfte kompleksiteten i og forholdet mellom ulike forståelser av lek og læring
Generell kompetanse:
En kandidat med fullført utdanning:
- kan analysere og kritisk drøfte hvordan ulike forståelser av lek og læring kan få konsekvenser for pedagogiske praksiser i institusjoner for barn
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
En kombinasjon av forelesninger, seminar, individuelt arbeid, gruppediskusjoner og samarbeid, presentasjoner og veiledning.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
LOL-AK1: Artikkelseminar. Deltagelse ved seminar, inkludert muntlig presentasjon med kritisk analyse av tildelt artikkel. | Framføring/presentasjon | Individuell |
LOL-AK2: Fagtekst med presentasjon. Veiledning fra faglærer. | Framføring og rapport | Individuell |
LOL-AK3: Skriveseminar, inkludert studentrespons på tekst. | Deltakelse på aktivitet/ekskursjon | Gruppe |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 3 | dager | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Omfang: 4500 ord. Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 15.00 den tredje dagen. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må godkjennes for å få gå opp til eksamen:
HEM1: LOL-AK1, LOL-AK2 og LOL-AK3
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MVBBB6000 Barn og barndom | Ta kontakt med DMMH for info |
Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet | Ta kontakt med DMMH for info |
Øvrig informasjon