MBLOL4010 Barndom, lek og læring - diskurser og praksiser
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2023 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehagekunnskap - barndom i et samfunn i endring
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2023 høst
- EmneansvarligMonica Seland
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
I dette emnet presenteres og drøftes nyere forskning og ulike syn på barndom, lek og læring i et jevnaldrings-, institusjons- og samfunnsperspektiv. Barnehagen er både en barndomsarena og første del av utdanningsløpet, og spenninger knyttet til lek og læring som del av ulike og konkurrerende diskurser diskuteres. Evidensbasering og pedagogiske programmer utforskes i lys av ulike forståelser av barnehagekvalitet. Emnet utfordrer studentene til faglige og kritiske analyser og drøftinger av ulike problemstillinger relatert til barns danningsprosesser og rettigheter, politiske føringer og et profesjonsperspektiv.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
En kandidat med fullført utdanning har:
- inngående kunnskap om barndom, lek og læring som diskursive fenomener
- inngående kunnskap om nyere forskning og ulike syn på barndom, lek og læring
- avansert kunnskap om barnehagen som barndoms- og utdanningsarena
Ferdigheter:
En kandidat med fullført utdanning:
- kan analysere og kritisk drøfte kompleksiteten i og forholdet mellom ulike forståelser av barndom, lek og læring
Generell kompetanse:
En kandidat med fullført utdanning:
- kan analysere og kritisk drøfte hvordan ulike forståelser av barndom, lek og læring kan få konsekvenser for pedagogiske praksiser i institusjoner for barn
- har inngående kunnskap om sammenhenger mellom lek, læring og danning
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
En kombinasjon av forelesninger, seminar, individuelt arbeid, gruppediskusjoner og samarbeid, presentasjoner og veiledning.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
LOL-AK1: Artikkelseminar. Deltagelse ved seminar, inkludert muntlig presentasjon med kritisk analyse av tildelt artikkel. | Framføring/presentasjon | Individuell |
LOL-AK2: Fagtekst med presentasjon. Veiledning fra faglærer. | Framføring og rapport | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern og ekstern | Ingen |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må godkjennes for å få gå opp til eksamen:
SEK: LOL-AK1 og LOL-AK2
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MVBBB6000 Barn og barndom | Ta kontakt med DMMH for info |
Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet | Ta kontakt med DMMH for info |
Øvrig informasjon