MBLOL4010 Barndom, lek og læring - diskurser og praksiser
- Nynorsk navnBarndom, leik og læring – diskursar og praksisar
- Engelsk navnChildhood, Play and Learning – Discourses and Practices
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2025 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehagekunnskap - barndom i et samfunn i endring
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2025 høst
- EmneansvarligMonica Seland, Sissel Dahlen Fjæran
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
I dette emnet presenteres og drøftes nyere forskning og ulike syn på barndom, lek og læring i et jevnaldrings-, institusjons- og samfunnsperspektiv. Også internasjonale perspektiv på utdanning i tidlig barndom vil inngå i dette. Barnehagen er både en barndomsarena og første del av utdanningsløpet, og spenninger knyttet til lek og læring som del av ulike og konkurrerende diskurser og politiske føringer diskuteres. Evidensbasering og pedagogiske programmer utforskes i lys av ulike forståelser av kunnskap og barnehagekvalitet, hvor profesjonens rolle og autonomi utfordres. I emnet inngår også dagsaktuelle tema som populær- og mediekultur i tidlig barndom, samt ulike perspektiver på likeverd og likestilling. Emnet utfordrer studentene til faglige og kritiske analyser og drøftinger av problemstillinger relatert til barns hverdagsliv, samt forståelser av barnehagen som viktig institusjon i et samfunn i endring.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
En kandidat med fullført utdanning har:
- inngående kunnskap om barndom, lek og læring som diskursive fenomener
- inngående kunnskap om nyere forskning og ulike syn på barndom, lek og læring
- avansert kunnskap om barnehagen som mangfoldig barndoms- og utdanningsarena
Ferdigheter:
En kandidat med fullført utdanning:
- kan analysere og kritisk drøfte kompleksiteten i og forholdet mellom ulike forståelser av barndom, lek og læring
Generell kompetanse:
En kandidat med fullført utdanning:
- kan analysere og kritisk drøfte hvordan ulike forståelser av barndom, lek og læring kan få konsekvenser for pedagogiske praksiser i institusjoner for barn
- har inngående forståelse for ulike perspektiver på barnehagekvalitet, og kan bidra til nytenkning og utvikling av barnehagen som samfunnsinstitusjon
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
En kombinasjon av forelesninger, seminarer, individuelt arbeid, arbeid i gruppe, presentasjoner og veiledning.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
LOL-AK1: Artikkelseminar | Framføring/presentasjon | Gruppe, med individuell vurdering |
LOL-AK4: Diskursbegrepet | Framføring/presentasjon | Individuell |
LOL-AK5: Lek og læring i rammeplan og praksis | Praktisk arbeid og skriftlig innlevering | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern og ekstern | Ingen |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må godkjennes for å få gå opp til eksamen:
SEK: LOL-AK1, LOL-AK4 og LOL-AK5.
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MVBBB6000 Barn og barndom | Ta kontakt med DMMH for info |
Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet | Ta kontakt med DMMH for info |
Øvrig informasjon