MBMIL4020 Barnehagens fysiske og psykososiale miljø
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2024 vår
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehagekunnskap - barndom i et samfunn i endring
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2024 vår
- EmneansvarligKathrine Bjørgen
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Emnet presenterer nyere forskning på det fysiske miljøets betydning og funksjon for barnehagens hverdagsliv; herunder barns trivsel, lek og læring. I studiet drøftes hvordan pedagogisk arbeid må sees i sammenheng med planlegging, utforming og organisering av barnehagens fysiske miljø, og hvordan dette også henger sammen med det psykososiale miljøet, de ansattes omsorgspraksiser og barns trivsel i hverdagen. Teori og forskning innenfor psykologiske og bygg-/landskapsfaglige emner vil utgjøre en viktig del av studiet. Studentene vil utfordres til analytiske og kritiske vurderinger av hvordan barnehager og andre institusjoner for barn kan tilrettelegges for å få et forbedret fysisk og psykososialt miljø.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
En kandidat med fullført utdanning har:
- inngående kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger og kjennskap til nyere forskning om hvordan barn opplever og tar i bruk rom og steder i sine omgivelser
- inngående kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger og kjennskap til nyere forskning om psykososialt miljø og barns trivsel i barnehagen
- grundig forståelse av barnehagens fysiske miljø som en sentral faktor for barns trivsel, lek og læring, og for barnehageansattes pedagogiske arbeid
- kunnskap om hvordan koplingen mellom miljø og barns trivsel kan få implikasjoner for barnehageansattes pedagogiske og profesjonelle arbeid, samt for barnehagens kvalitet
Ferdigheter:
En kandidat med fullført utdanning:
- kan analysere og drøfte hvordan ulike typer fysisk miljø (landskap, natur, bygninger, rom, innredning, utstyr m.m.) har betydning for barns trivsel, lek og læring
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid som har fokus på barnehagens fysiske og psykososiale miljø
Generell kompetanse:
En kandidat med fullført utdanning:
- har en analytisk og kritisk holdning til tilrettelegging av fysisk og psykososialt miljø som skal møte alle barns behov
- har en overordnet forståelse av sammenhengen mellom det fysiske og det psykososiale miljøet i barnehagen
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
En kombinasjon av forelesninger, individuelt arbeid, seminarer, oppgaver, diskusjoner og metodisk utprøving.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
MIL-AK1: Artikkelseminar. Deltakelse på seminar, inkludert muntlig presentasjon med kritisk analyse av tildelt teoretisk/empirisk artikkel | Framføring/presentasjon | Individuell |
MIL-AK2: Muntlig presentasjon av semesteroppgaven | Framføring/presentasjon | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | OPG1 | Individuell | 1 | semester | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Omfang: 7000 ord (+/- 10%) |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MVFAH6100 Barns lek og fysiske aktivitet i barnehagens ulike bevegelsesmiljøer | Ta kontakt med DMMH for info |
MVFMU6000 Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen | 15 studiepoeng |
Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet | Ta kontakt med DMMH for info |