MBMIL4020 Barnehagens fysiske og psykososiale miljø
- Nynorsk navnDet fysiske og psykososiale miljøet i barnehagen
- Engelsk navnEarly Childhood Education and Care Institutions' Physical and Psychosocial Environment
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2026 vår
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehagekunnskap - barndom i et samfunn i endring
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2026 vår
- EmneansvarligKathrine Bjørgen
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Emnet presenterer nyere nasjonal og internasjonal forskning på det fysiske miljøets betydning og funksjon for barnehagens hverdagsliv; herunder barns trivsel, lek og læring. I studiet drøftes hvordan pedagogisk arbeid må sees i sammenheng med planlegging, utforming og organisering av barnehagens fysiske miljø, og hvordan dette også henger sammen med det psykososiale miljøet, i et bærekraftig perspektiv. Teori og forskning innenfor psykologiske og bygg-/landskapsfaglige emner vil utgjøre en viktig del av studiet. Studentene vil utfordres til analytiske og kritiske vurderinger av hvordan barnehager og andre institusjoner for barn kan tilrettelegges for et godt fysisk og psykososialt miljø, med fokus på mangfold og inkludering.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
En kandidat med fullført utdanning har:
- inngående kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger og kjennskap til nyere forskning om hvordan barn opplever og tar i bruk rom og steder i sine omgivelser
- inngående kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger og kjennskap til nyere forskning om psykososialt miljø, ansattes og barns trivsel i barnehagen
- grundig forståelse av barnehagens fysiske miljø som en sentral faktor for barns trivsel, lek og læring, og for barnehageansattes pedagogiske arbeid
- kunnskap om hvordan sammenhengen mellom miljø og barns trivsel kan få implikasjoner for barnehageansattes pedagogiske og profesjonelle arbeid, samt for barnehagens kvalitet
Ferdigheter:
En kandidat med fullført utdanning:
- kan analysere og drøfte hvordan ulike typer fysisk miljø (landskap, natur, bygninger, rom, innredning, utstyr m.m.) har betydning for barns trivsel, lek og læring
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid som har fokus på barnehagens fysiske og psykososiale miljø
Generell kompetanse:
En kandidat med fullført utdanning:
- har en analytisk og kritisk holdning til tilrettelegging av fysisk og psykososialt miljø som skal møte og inkludere alle barns behov
- har en overordnet forståelse av sammenhengen mellom det fysiske og det psykososiale miljøet i barnehagen
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
En kombinasjon av forelesninger, individuelt arbeid, seminarer, oppgaver, diskusjoner og metodisk utprøving.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
MIL-AK1: Artikkelseminar. Deltakelse på seminar, inkludert muntlig presentasjon med kritisk analyse av tildelt teoretisk/empirisk artikkel | Framføring/presentasjon | Individuell |
MIL-AK2: Muntlig presentasjon av semesteroppgaven | Framføring/presentasjon | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | OPG1 | Individuell | 1 | semester | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Omfang: 7000 ord (+/- 10%) |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MVFAH6100 Barns lek og fysiske aktivitet i barnehagens ulike bevegelsesmiljøer | Ta kontakt med DMMH for info |
MVFMU6000 Fysisk-motorisk utvikling og aktivitet i barnehagen | 15 studiepoeng |
Tidligere versjoner av emnene over vil også kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet | Ta kontakt med DMMH for info |