MBMOD4030 Barns multimodale praksiser og tidlige literacy
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2020 vår
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehagekunnskap - barndom i et samfunn i endring
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2020 vår
- EmneansvarligMarit Holm Hopperstad
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
I emnet presenteres og drøftes teoretiske tilnærminger til og nyere forskning om barns multimodale praksiser og tidlige literacy. Emnet sikter mot en grundig forståelse for multimodalitet og literacy i et samfunn i endring. Egenarten ved barns multimodale praksiser og uttrykk belyses inngående og ses i sammenheng med tidlig literacy og deltakelse innen tekstkultur. Studenten utfordres til å analysere og tolke barns ulike uttrykk og til å gjennomføre kritiske drøftinger av hvordan pedagogen kan ivareta, støtte og videreutvikle barns multimodale praksiser og tidlige literacy i en sammensatt og flerkulturell barnehagekontekst. Studenten utfordres også til å anvende multimodalitet i egen kunnskapsformidling.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
En kandidat med fullført utdanning har:
- avansert kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger til og nyere forskning om multimodalitet og literacy i et samfunn i endring
- inngående kunnskap om barns multimodale praksiser
- inngående forståelse for egenarten ved barns ulike multimodale uttrykk og tidlige literacy
Ferdigheter:
En kandidat med fullført utdanning har:
- avanserte ferdigheter i å identifisere, analysere og tolke barns ulike multimodale praksiser og uttrykk
- inngående evne til å anvende kunnskap om multimodalitet for å tilrettelegge for, støtte og videreutvikle barns multimodale praksiser og tidlige literacy i en sammensatt og flerkulturell barnehagekontekst
Generell kompetanse:
En kandidat med fullført utdanning:
- har en overordnet forståelse av multimodalitet og literacy generelt, og barns multimodale praksiser og tidlige literacy spesielt
- kan analysere og kritisk drøfte barns multimodale praksis i en barnehagekontekst
- kan anvende multimodale uttrykksformer på en hensiktsmessig måte i egen kunnskapsformidling
Pensum
Her finner du pensumliste for studieåret 2019-2020
Arbeids- og læringsaktiviteter
En kombinasjon av forelesninger, refleksjon og diskusjon, gruppearbeid med en multimodal presentasjon samt individuell fagskriving.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
MOD-AK1: Gjennomført gruppearbeid med en multimedial presentasjon | Framføring/presentasjon | Gruppe |
MOD-AK2:Godkjent fagtekst med utgangspunkt i gruppearbeidet | Skriftlig oppgave | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 3 | dager | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Omfang: 4500 ord (10-12 sider). Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 15.00 den tredje dagen. |