MBMOD4030 Barns multimodale praksiser og tidlige literacy

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemester
      2020 vår
    • Studienivå
      Syklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
    • Studieprogram
      Mastergradsstudium i barnehagekunnskap - barndom i et samfunn i endring
    • Varighet
      1 semester
    • Eksamenssemester
      2020 vår
    • Emneansvarlig
      Marit Holm Hopperstad
    • Undervisningsspråk
      Norsk

Godkjent av

Godkjent uten pensumliste fordi denne er lagt inn i Leganto. Etter samråd med Ellen Gjervan. Hilsen Monica 14.05.19

Emneinnhold

I emnet presenteres og drøftes teoretiske tilnærminger til og nyere forskning om barns multimodale praksiser og tidlige literacy. Emnet sikter mot en grundig forståelse for multimodalitet og literacy i et samfunn i endring. Egenarten ved barns multimodale praksiser og uttrykk belyses inngående og ses i sammenheng med tidlig literacy og deltakelse innen tekstkultur. Studenten utfordres til å analysere og tolke barns ulike uttrykk og til å gjennomføre kritiske drøftinger av hvordan pedagogen kan ivareta, støtte og videreutvikle barns multimodale praksiser og tidlige literacy i en sammensatt og flerkulturell barnehagekontekst. Studenten utfordres også til å anvende multimodalitet i egen kunnskapsformidling. 

Læringsutbytte

Kunnskaper:

En kandidat med fullført utdanning har:

  • avansert kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger til og nyere forskning om multimodalitet og literacy i et samfunn i endring
  • inngående kunnskap om barns multimodale praksiser
  • inngående forståelse for egenarten ved barns ulike multimodale uttrykk og tidlige literacy

Ferdigheter:

En kandidat med fullført utdanning har:

  • avanserte ferdigheter i å identifisere, analysere og tolke barns ulike multimodale praksiser og uttrykk
  • inngående evne til å anvende kunnskap om multimodalitet for å tilrettelegge for, støtte og videreutvikle barns multimodale praksiser og tidlige literacy i en sammensatt og flerkulturell barnehagekontekst

Generell kompetanse:

En kandidat med fullført utdanning:

  • har en overordnet forståelse av multimodalitet og literacy generelt, og barns multimodale praksiser og tidlige literacy spesielt
  • kan analysere og kritisk drøfte barns multimodale praksis i en barnehagekontekst
  • kan anvende multimodale uttrykksformer på en hensiktsmessig måte i egen kunnskapsformidling

Pensum

Her finner du pensumliste for studieåret 2019-2020

 

Arbeids- og læringsaktiviteter

En kombinasjon av forelesninger, refleksjon og diskusjon, gruppearbeid med en multimodal presentasjon samt individuell fagskriving.

Obligatoriske arbeidskrav

Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskravArbeidskravets form (hva vurderes)Individuell/gruppe
MOD-AK1: Gjennomført gruppearbeid med en multimedial presentasjonFramføring/presentasjonGruppe
MOD-AK2:Godkjent fagtekst med utgangspunkt i gruppearbeidetSkriftlig oppgaveIndividuell

Obligatoriske arbeidskrav

Arbeidskravets form (hva vurderes):Framføring/presentasjon
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:MOD-AK1: Gjennomført gruppearbeid med en multimedial presentasjon
Individuell/gruppe:Gruppe
Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:MOD-AK2:Godkjent fagtekst med utgangspunkt i gruppearbeidet
Individuell/gruppe:Individuell

Vurderinger

VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
HjemmeeksamenHEM1Individuell3dager100 %Intern og eksternAlleOmfang: 4500 ord (10-12 sider). Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 15.00 den tredje dagen.

Vurderinger

Vurderingsform:Hjemmeeksamen
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:3
Enhet:dager
Vekting:100 %
Merknader:Omfang: 4500 ord (10-12 sider). Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 15.00 den tredje dagen.
Hjelpemidler:Alle
Kode:HEM1
Sensorordning:Intern og ekstern

Karakterskala

A-F