MBMOD4030 Barns multimodale praksiser og tidlige literacy
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2021 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehagekunnskap - barndom i et samfunn i endring
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2021 høst
- EmneansvarligMarit Holm Hopperstad
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Emneinnhold
I emnet presenteres og drøftes teoretiske tilnærminger til og nyere forskning om barns multimodale praksiser og tidlige literacy. Multimodal praksis viser til barns mangfoldige måter å skape og kommunisere mening på i lek og samspill med andre. Språk trekkes ofte frem som den sentrale uttrykksformen, men i dette emnet vektlegges også andre uttrykk, materialer og medier og deres betydning for meningsskaping. Med literacy forstås den kulturelle tekstkompetansen som trengs for kommunikasjon og demokratisk deltakelse i et samfunn. Emnet belyser og drøfter barns multimodale praksiser som uttrykk for tidlig literacy med verdi for barns læring og danning her og nå og for deltakelse innen tekstkultur. Det sikter mot en grundig forståelse for egenarten ved barns multimodale praksiser og tidlige literacy. Studenten utfordres til å analysere og tolke barns ulike uttrykk og til å gjennomføre kritiske drøftinger av hvordan pedagogen kan ivareta, støtte og videreutvikle barns multimodale praksiser og tidlige literacy i en sammensatt barnehagekontekst. Aktuelle tematikker og debatter på barnehagefeltet knyttet til eksempelvis digitale medier, populærkultur og overgangen barnehage-skole bringes inn. Studenten utfordres også til å anvende multimodalitet i egen kunnskapsformidling.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
En kandidat med fullført utdanning har:
- avansert kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger til og nyere forskning om multimodalitet og literacy i et samfunn i endring
- inngående kunnskap om barns multimodale praksiser
- inngående forståelse for egenarten ved barns ulike multimodale uttrykk og tidlige literacy
Ferdigheter:
En kandidat med fullført utdanning har:
- avanserte ferdigheter i å identifisere, analysere og tolke barns ulike multimodale praksiser og uttrykk
- inngående evne til å anvende kunnskap om multimodalitet for å tilrettelegge for, støtte og videreutvikle barns multimodale praksiser og tidlige literacy i en sammensatt og flerkulturell barnehagekontekst
Generell kompetanse:
En kandidat med fullført utdanning:
- har en overordnet forståelse av multimodalitet og literacy generelt, og barns multimodale praksiser og tidlige literacy spesielt
- kan analysere og kritisk drøfte barns multimodale praksiser i en barnehagekontekst
- kan anvende og kombinere ulike modaliteter på en hensiktsmessig måte i egen kunnskapsformidling
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
En kombinasjon av forelesninger, refleksjon og diskusjon, gruppearbeid med multimodal presentasjon, individuell fagskriving og egenstudium.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
MOD-AK1: Gjennomført gruppearbeid med en multimodal presentasjon | Framføring/presentasjon | Gruppe |
MOD-AK2:Godkjent fagtekst med utgangspunkt i gruppearbeidet | Skriftlig oppgave | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 3 | dager | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Omfang: 4500 ord (10-12 sider). Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 15.00 den tredje dagen. |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MVPLL6000 Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen | Ta kontakt med DMMH for info |