MBMOD4030 Multimodalitet og literacy i barnehagen
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2023 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehagekunnskap - barndom i et samfunn i endring
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2023 høst
- EmneansvarligMarit Semundseth
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
I emnet presenteres og drøftes teoretiske tilnærminger til og nyere forskning om multimodalitet og literacy i barnehagen. Multimodalitet omhandler blant annet barns og voksnes multimodale praksiser. Multimodal praksis viser til både barn og voksnes mangfoldige måter å skape og kommunisere mening på i samspill med andre. Språk trekkes ofte frem som den sentrale uttrykksformen, men i dette emnet vektlegges også andre uttrykk, materialer og medier og deres betydning for meningsskaping. Med literacy forstås den kulturelle tekstkompetansen som trengs for kommunikasjon og demokratisk deltakelse i et samfunn. Emnet belyser og drøfter multimodale praksiser som uttrykk for literacy med verdi for læring og danning her og nå og for deltakelse i tekstkulturer.
Emnet sikter mot en grundig forståelse for egenarten ved barns og voksnes multimodale praksiser og literacy. Studenten utfordres til å analysere og tolke ulike multmodale uttrykk og til å gjennomføre kritiske drøftinger av hvordan pedagogen kan ivareta, støtte og videreutvikle barns multimodale praksiser og tidlige literacy i en sammensatt barnehagekontekst. Aktuelle tematikker og debatter på barnehagefeltet knyttet til eksempelvis digitale medier, populærkultur og overgangen barnehage-skole bringes inn. Studenten utfordres også til å anvende multimodalitet i egen kunnskapsformidling.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
En kandidat med fullført utdanning har:
- avansert kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger til og nyere forskning om multimodalitet og literacy i et samfunn i endring
- inngående kunnskap om barns multimodale praksiser
- inngående forståelse for egenarten ved barns ulike multimodale uttrykk og tidlige literacy
Ferdigheter:
En kandidat med fullført utdanning har:
- avanserte ferdigheter i å identifisere, analysere og tolke ulike multimodale praksiser og uttrykk
- inngående evne til å anvende kunnskap om multimodalitet for å tilrettelegge for, støtte og videreutvikle barns multimodale praksiser og tidlige literacy i en sammensatt og flerkulturell barnehagekontekst
- kan analysere og kritisk drøfte barns multimodale praksiser i en barnehagekontekst
Generell kompetanse:
En kandidat med fullført utdanning:
- har en overordnet forståelse av multimodalitet og literacy generelt og barns multimodale praksiser og tidlige literacy spesielt
- kan anvende og kombinere ulike modaliteter på en hensiktsmessig måte i egen kunnskapsformidling
- har en overordnet forståelse for hva som kjennetegner ulike tekstkulturer, og for hvilken betydning en selv har for utvikling av tekstkulturer
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
En kombinasjon av forelesninger, refleksjon og diskusjon, gruppearbeid med multimodal presentasjon, individuell fagskriving og egenstudium.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
MOD-AK1: Gjennomført gruppearbeid med en multimodal presentasjon | Framføring/presentasjon | Gruppe |
MOD-AK2:Godkjent fagtekst med utgangspunkt i gruppearbeidet | Skriftlig oppgave | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 51 | timer | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Omfang: 4500 ord (10-12 sider). |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være bestått for å få gå opp til eksamen:
HEM1: Alle
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MVPLL6000 Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen | Ta kontakt med DMMH for info |
Øvrig informasjon
Følgende må endres under Arbeids- og læringsaktiviteter i emneplanen:
Kursnavn på engelsk: Multimodality and Literacy i ECEC institutions (Early Childhood Eduacation and Care institutions)
Kursnavn på nynorsk: Multimodalitet og literacy i barnehagen