MBMOD4030 Multimodal kommunikasjon i barnehagen
- Nynorsk navnMultimodal kommunikasjon i barnehagen
- Engelsk navnMultimodal communication in ECEC institutions
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2025 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehagekunnskap - barndom i et samfunn i endring
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2025 høst
- EmneansvarligMarit Semundseth
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
Emnet hviler på sosialsemiotikk som teori og vitenskapsteoretisk ståsted. I emnet presenteres og drøftes ulike perspektiver på multimodal kommunikasjon som i et sosialsemiotisk perspektiv handler om både barn og voksnes mangfoldige måter å skape og kommunisere mening på i samspill med andre.
Språk trekkes ofte frem som den sentrale uttrykksformen for kommunikasjon, men i dette emnet vektlegges også andre uttrykk, materialer og medier og deres betydning for meningsskaping. Med multimodal kommunikasjon forstås den kulturelle tekstkompetansen som trengs for samhandling og demokratisk deltakelse i et samfunn. Emnet belyser og drøfter multimodal kommunikasjon og meningsskaping som uttrykk for tekstkompetanse (literacy) med verdi for læring og danning og for deltakelse i ulike tekstkulturer.
Emnet sikter mot en grundig forståelse for egenarten ved barns og voksnes multimodale kommunikasjon og literacy. Studenten utfordres til å analysere og tolke ulike multimodale uttrykk og til å gjennomføre kritiske drøftinger av hvordan pedagogen kan ivareta, støtte og videreutvikle barns multimodale praksiser og tidlige literacy i en sammensatt barnehagekontekst. Aktuelle tematikker og debatter på barnehagefeltet knyttet til eksempelvis digitale medier, populærkultur og overgangen barnehage-skole bringes inn. Studenten utfordres også til å anvende multimodalitet i egen kunnskapsformidling.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
En kandidat med fullført utdanning:
- har avansert kunnskap om sosialsemiotikk som teori og vitenskapsteoretisk ståsted
- har inngående kunnskap om metodiske tilnærminger til og nyere forskning om multimodal kommunikasjon i et samfunn i endring
- har inngående kunnskap om barns multimodale praksiser og meningsskaping
- har inngående forståelse for egenarten ved barns ulike multimodale uttrykk og tidlige literacy
Ferdigheter:
En kandidat med fullført utdanning:
- har avanserte ferdigheter i å identifisere, analysere og tolke ulike multimodale praksiser og uttrykk
- har inngående evne til å anvende kunnskap om multimodalitet på en kreativ måte for å tilrettelegge for, støtte og videreutvikle barns multimodale meningsskaping og tidlige literacy i en sammensatt og flerkulturell barnehagekontekst
- kan analysere og kritisk drøfte barns multimodale praksiser i en barnehagekontekst
Generell kompetanse:
En kandidat med fullført utdanning:
- har en overordnet forståelse av multimodal kommunikasjon og literacy generelt og barns multimodale praksiser og tidlige literacy spesielt
- kan anvende og kombinere ulike modaliteter på en hensiktsmessig måte i egen kunnskapsformidling
- har en overordnet forståelse for hva som kjennetegner ulike tekstkulturer, og for hvilken betydning en selv har for utvikling av tekstkulturer i barnehagen
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
En kombinasjon av forelesninger, refleksjon og diskusjon, gruppearbeid med multimodal presentasjon, individuell fagskriving og egenstudium.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
MOD-AK1: Gjennomført gruppearbeid med en multimodal presentasjon | Framføring/presentasjon | Gruppe |
MOD-AK2: Næranalyse av egen innsamlet multimodal barneprodusert tekst | Skriftlig oppgave | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern og ekstern | Ingen |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må være bestått for å få gå opp til eksamen:
SEK: Alle
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MVPLL6000 Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen | Ta kontakt med DMMH for info |
Øvrig informasjon
Følgende må endres under Arbeids- og læringsaktiviteter i emneplanen:
Kursnavn på engelsk: Multimodal communication in ECEC institutions (Early Childhood Eduacation and Care institutions)
Kursnavn på nynorsk: Multimodal kommunikasjon i barnehagen