MBMOD4030 Multimodal kommunikasjon i barnehagen

    • Nynorsk navn
      Multimodal kommunikasjon i barnehagen
    • Engelsk navn
      Multimodal communication in ECEC institutions
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemester
      2025 høst
    • Studienivå
      Syklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
    • Studieprogram
      Mastergradsstudium i barnehagekunnskap - barndom i et samfunn i endring
    • Varighet
      1 semester
    • Eksamenssemester
      2025 høst
    • Emneansvarlig
      Marit Semundseth
    • Undervisningsspråk
      Norsk

Emneinnhold

Emnet hviler på sosialsemiotikk som teori og vitenskapsteoretisk ståsted. I emnet presenteres og drøftes ulike perspektiver på multimodal kommunikasjon som i et sosialsemiotisk perspektiv handler om både barn og voksnes mangfoldige måter å skape og kommunisere mening på i samspill med andre.

Språk trekkes ofte frem som den sentrale uttrykksformen for kommunikasjon, men i dette emnet vektlegges også andre uttrykk, materialer og medier og deres betydning for meningsskaping. Med multimodal kommunikasjon forstås den kulturelle tekstkompetansen som trengs for samhandling og demokratisk deltakelse i et samfunn. Emnet belyser og drøfter multimodal kommunikasjon og meningsskaping som uttrykk for tekstkompetanse (literacy) med verdi for læring og danning og for deltakelse i ulike tekstkulturer.

Emnet sikter mot en grundig forståelse for egenarten ved barns og voksnes multimodale kommunikasjon og literacy. Studenten utfordres til å analysere og tolke ulike multimodale uttrykk og til å gjennomføre kritiske drøftinger av hvordan pedagogen kan ivareta, støtte og videreutvikle barns multimodale praksiser og tidlige literacy i en sammensatt barnehagekontekst. Aktuelle tematikker og debatter på barnehagefeltet knyttet til eksempelvis digitale medier, populærkultur og overgangen barnehage-skole bringes inn. Studenten utfordres også til å anvende multimodalitet i egen kunnskapsformidling.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

En kandidat med fullført utdanning:

  • har avansert kunnskap om sosialsemiotikk som teori og vitenskapsteoretisk ståsted
  • har inngående kunnskap om metodiske tilnærminger til og nyere forskning om multimodal kommunikasjon i et samfunn i endring
  • har inngående kunnskap om barns multimodale praksiser og meningsskaping
  • har inngående forståelse for egenarten ved barns ulike multimodale uttrykk og tidlige literacy

Ferdigheter:

En kandidat med fullført utdanning:

  • har avanserte ferdigheter i å identifisere, analysere og tolke ulike multimodale praksiser og uttrykk
  • har inngående evne til å anvende kunnskap om multimodalitet på en kreativ måte for å tilrettelegge for, støtte og videreutvikle barns multimodale meningsskaping og tidlige literacy i en sammensatt og flerkulturell barnehagekontekst
  • kan analysere og kritisk drøfte barns multimodale praksiser i en barnehagekontekst

Generell kompetanse:

En kandidat med fullført utdanning:

  • har en overordnet forståelse av multimodal kommunikasjon og literacy generelt og barns multimodale praksiser og tidlige literacy spesielt
  • kan anvende og kombinere ulike modaliteter på en hensiktsmessig måte i egen kunnskapsformidling
  • har en overordnet forståelse for hva som kjennetegner ulike tekstkulturer, og for hvilken betydning en selv har for utvikling av tekstkulturer i barnehagen

Arbeids- og læringsaktiviteter

En kombinasjon av forelesninger, refleksjon og diskusjon, gruppearbeid med multimodal presentasjon, individuell fagskriving og egenstudium.

Obligatoriske arbeidskrav

Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskravArbeidskravets form (hva vurderes)Individuell/gruppe
MOD-AK1: Gjennomført gruppearbeid med en multimodal presentasjonFramføring/presentasjonGruppe
MOD-AK2: Næranalyse av egen innsamlet multimodal barneprodusert tekstSkriftlig oppgaveIndividuell

Obligatoriske arbeidskrav

Arbeidskravets form (hva vurderes):Framføring/presentasjon
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:MOD-AK1: Gjennomført gruppearbeid med en multimodal presentasjon
Individuell/gruppe:Gruppe
Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:MOD-AK2: Næranalyse av egen innsamlet multimodal barneprodusert tekst
Individuell/gruppe:Individuell

Vurderinger

VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
Skriftlig skoleeksamenSEKIndividuell6timer100 %Intern og eksternIngen

Vurderinger

Vurderingsform:Skriftlig skoleeksamen
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:6
Enhet:timer
Vekting:100 %
Merknader:
Hjelpemidler:Ingen
Kode:SEK
Sensorordning:Intern og ekstern

Karakterskala

A-F

Informasjon om eksamen/vurdering i emnet

Arbeidskrav som må være bestått for å få gå opp til eksamen:

SEK: Alle

Vektingsreduksjoner

Emne som gir vektingsreduksjonVektingsreduksjon
MVPLL6000 Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagenTa kontakt med DMMH for info

Vektingsreduksjoner

Emne som gir vektingsreduksjon:MVPLL6000 Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen
Vektingsreduksjon:Ta kontakt med DMMH for info

Øvrig informasjon

Følgende må endres under Arbeids- og læringsaktiviteter i emneplanen:

Kursnavn på engelsk: Multimodal communication in ECEC institutions (Early Childhood Eduacation and Care institutions)

Kursnavn på nynorsk: Multimodal kommunikasjon i barnehagen