MBMOP5900 Masteroppgave
- Studiepoeng30
- Undervisningssemester2021 vår
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehagekunnskap - barndom i et samfunn i endring
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2021 vår
- EmneansvarligMonica Seland
- UndervisningsspråkNorsk
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
Studenten arbeider fram en skriftlig oppgave med selvvalgt tema som teoretisk og metodisk utforsker problemstillinger og tematikk relatert til barn, barndom og det barnehagefaglige kunnskapsområdet.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
En kandidat med fullført utdanning har:
- en fordypet forståelse av et selvvalgt tema innenfor barnehagekunnskap, samt utvidet kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsdesign
Ferdigheter:
En kandidat med fullført utdanning har:
- ferdigheter til selvstendig å kunne planlegge, igangsette og gjennomføre barne- og barnehagefaglige forsknings- og utviklingsprosjekter
- ferdigheter i å gjennomføre et prosjekt basert på forskningsetiske retningslinjer
Generell kompetanse:
En kandidat med fullført utdanning:
- kan anvende kunnskap og ferdigheter for å gjennomføre forsknings- og utviklingsprosjekter innenfor barnehagekunnskap
- har kompetanse til å videreutvikle det barne- og barnehagefaglige kunnskapsfeltet
- har kompetanse til å formidle sitt prosjekt muntlig og skriftlig både til fagmiljø og til allmennheten
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Selvstendig og individuelt arbeid som er teoretisk og empirisk utforskende, med individuell veiledning og sluttføringsseminar.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
MOP-AK1: Deltakelse på sluttføringseminar med veileder, opponent og medstudenter. Studentene leverer et skriftlig utkast til sin masteroppgave og presenterer sin oppgave muntlig. | Framføring og rapport | Individuell |
OBLTS: Deltakelse på veiledningsmøte ved oppstart, knyttet til valg av problemstilling, forskningsetikk og signering av avtale om veiledning. | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Masteroppgave | OPG1 | Individuell | 1 | semester | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Studenten leverer en masteroppgave med et omfang på 19 000–23 000 ord (ca. 50–60 sider), eksklusiv litteraturliste og vedlegg. |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Masteroppgaven skal vise at studenten har oppnådd kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i henhold til læringsutbyttebeskrivelsene for emnet. Masteroppgaven vurderes av en eksamenskommisjon som består av en intern og en ekstern sensor. Intern sensor er normalt samme person som var opponent på sluttføringsseminaret.
Masteroppgaven kan ha innholdsmessige likheter med innleverte eksamensbesvarelser i foregående eller innpassede emner i gjeldende studieplan for det aktuelle masterprogrammet.
Format
Masteroppgaven utformes og leveres i A4-format med skrifttype Calibri (skriftstørrelse 11 pkt.) eller Times New Roman (skriftstørrelse 12 pkt.), linjeavstand 1,5 og med referanser og henvisninger i henhold til APA-standard. For informasjon om innlevering av masteroppgaven, se itslearning og kap. 3 i DMMHs studiereglement.