Semestre
MFFMD5010 Fordypning i forskningsmetode og forskningsdesign
Generell informasjon
Kursnavn på nynorsk:
Fordjuping i forskingsmetode og forskingsdesign
Kursnavn på engelsk:
Specialization in Research Methodology and Research Design
Studiepoeng:
15
Studienivå:
Syklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
Undervisningsspråk:
Norsk
Studieprogram:
Mastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom
Varighet:
1 semester
Undervisningssemester
2022 høst
Eksamenssemester
2022 høst
Emneansvarlig
Karianne Franck
Emneinnhold
Emnet innbyr til å fordype seg i forskningsmetode, både teoretisk og praktisk. Det vil tilbys parallelle fordypningskurs innenfor kvalitative og kvantitative metoder. Under prosjektutviklingsseminaret skal det utarbeides en skisse for egen masteroppgave.
Forventet læringsutbytte
Kunnskaper:
En kandidat med fullført utdanning har:
- inngående kunnskap om forskningsmetode og valgt fordypning som omfatter forskningsdesign, materiale og analyse
Ferdigheter:
En kandidat med fullført utdanning:
- kan gå inn i prosesser som innebærer å anvende forskningsmetodiske tilnærminger
- har ferdigheter i å utvikle et forskningsdesign basert på teori og metoder som er relevante for masterens tematikk, og i tråd med forskningsetiske prinsipper
Generell kompetanse:
En kandidat med fullført utdanning:
- kan arbeide selvstendig med å utvikle et forskningsprosjekt
- kan analysere, og kritisk vurdere valgt forskningmetode og forskningsdesign
Arbeids- og læringsaktiviteter
En kombinasjon av forelesninger og seminarer som er teoretisk og metodisk utforskende.
Prosjektutviklingsseminar.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Gruppering |
---|---|---|
FMD-AK1: Presentasjon av prosjektskisse til masteroppgaven | Framføring/presentasjon | Individuell |
FMD-AK2: En individuell skriftlig tekst som redegjør for tidligere forskning på selvvalgt tema | Skriftlig oppgave | Individuell |
FMD-AK3: Innlevering av utkast til problemstillinger på selvvalgt tema | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Minimum 80 % deltagelse på prosjektutviklingsseminar | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Eksamen
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | OPG1 | Individuell | 1 | semester | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Omfang: 3200-4000 ord (8-10 sider). |
Karakterskala:
A-F
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Eksamensbesvarelsen (OPG1) kan ha innholdsmessige likheter med innleverte arbeidskrav i emnet, samt foregående emner i masterprogrammet.
Arbeidskrav som må godkjennes for å gå opp til eksamen:
- OPG1: Alle
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte metodeemner innenfor andre mastergradsstudier vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. | Varierer |