MFFMD5010 Fordypning i forskningsmetode og forskningsdesign
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2020 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2020 høst
- EmneansvarligKarianne Franck
- UndervisningsspråkNorsk
Innhold
Emneinnhold
Studiet innbyr til å fordype seg i forskningsmetode, både teoretisk og praktisk. Det vil tilbys parallelle fordypningskurs innenfor kvalitative og kvantitative metoder. Under prosjektutviklingsseminaret skal det utarbeides skisse for egen masteroppgave.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
En kandidat med fullført utdanning har:
- inngående kunnskap om forskningsmetode og valgt fordypning som omfatter forskningsdesign, materiale og analyse
Ferdigheter:
En kandidat med fullført utdanning:
- kan gå inn i prosesser som innebærer å anvende forskningsmetodiske tilnærminger
- har ferdigheter i å utvikle et forskningsdesign basert på teori og metoder som er relevante for masterens tematikk, og i tråd med forskningsetiske prinsipper
Generell kompetanse:
En kandidat med fullført utdanning:
- kan arbeide selvstendig med å utvikle et forskningsprosjekt
- kan analysere, og kritisk vurdere valgt forskningmetode og forskningsdesign
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
En kombinasjon av forelesninger og seminarer som er teoretisk og metodisk utforskende.
Prosjektutviklingsseminar.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
FMD-AK1: Presentasjon av prosjektskisse til masteroppgaven | Framføring/presentasjon | Individuell |
FMD-AK2: En individuell skriftlig tekst som redegjør for tidligere forskning på selvvalgt tema | Skriftlig oppgave | Individuell |
FMD-AK3: Innlevering av utkast til problemstillinger på selvvalgt tema | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Minimum 80 % deltagelse på prosjektutviklingsseminar | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
OBLTS1: Minimum 80% deltagelse på fordypningsemne | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | OPG1 | Individuell | 1 | semester | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Omfang: 3200-4000 ord (8-10 sider). |
Karakterskala
A-F
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte metodeemner innenfor andre mastergradsstudier vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. | Varierer |