MFFMD5010 Fordypning i forskningsmetode og forskningsdesign
- Nynorsk navnFordjuping i forskingsmetode og forskingsdesign
- Engelsk navnSpecialization in Research Methodology and Research Design
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2025 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2025 høst
- EmneansvarligSobh Chahboun
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Dette emnet gir en omfattende fordypning i forskningsmetode, både på teoretisk og praktisk nivå. Ved å bygge på kunnskapen fra emnet Vitenskapsteori og forskningsmetoder (MFVFM5000), fokuserer emnet på utvikling og design av eget forskningsprosjekt. Studentene får mulighet til å utforske ulike metodiske tilnærminger, med fleksibilitet til å fordype seg i selvvalgt metode etter eget interessefelt. Gjennom prosjektutviklingsseminar vil studentene utarbeide en prosjektskisse basert på et selvvalgt tema som danner grunnlaget for deres masteroppgave. Emnet legger dermed til rette for en personlig og målrettet læringsprosess, samtidig som det styrker den metodologiske kompetansen som kreves for å gjennomføre et vellykket forskningsprosjekt.
Læringsutbytte
Kunnskaper
En kandidat med fullført utdanning:
- har inngående kunnskap om forskningsmetoder og spesialisert fordypning, inkludert forskningsdesign, valg av materiale og analysemetoder.
Ferdigheter
En kandidat med fullført utdanning:
- kan anvende relevante forskningsmetodiske tilnærminger.
- kan utvikle et forskningsdesign basert på tidligere forskning og metoder som er relevante for masterprogrammets tematikk, i samsvar med forskningsetiske prinsipper.
- kan kritisk vurdere og tilpasse ulike metodiske tilnærminger til masterprogrammets tematiske fokus.
Generell kompetanse
En kandidat med fullført utdanning:
- kan arbeide selvstendig med planlegging og utvikling av forskningsprosjekt.
- har evne til å analysere og kritisk evaluere valgte forskningsmetode og forskningsdesign i lys av faglige og etiske standarder.
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
En kombinasjon av forelesninger, prosjektseminar og veiledning.
Prosjektutviklingsseminar i FMD5010 er en planlagt seminarrekke som skal støtte studentene i utviklingen av deres forskningsprosjekter, fra idé til ferdig utarbeidet prosjektskisse. Seminaret har som mål å gi studentene praktisk erfaring med å formulere forskbare problemstillinger, velge passende metodiske tilnærminger og ta stilling til etiske hensyn knyttet til forskningen.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
FMD-AK1: Presentasjon av prosjektskisse til masteroppgaven | Framføring/presentasjon | Individuell |
FMD-AK2: En individuell skriftlig tekst som redegjør for tidligere forskning på selvvalgt tema | Skriftlig oppgave | Individuell |
FMD-AK3: Innlevering av utkast til problemstillinger på selvvalgt tema | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Minimum 80 % deltagelse på prosjektutviklingsseminar | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | OPG1 | Individuell | 1 | semester | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Omfang: 3200-4000 ord (8-10 sider). |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Eksamensbesvarelsen (OPG1) kan ha innholdsmessige likheter med innleverte arbeidskrav i emnet, samt foregående emner i masterprogrammet.
Arbeidskrav som må godkjennes for å gå opp til eksamen:
- OPG1: Alle
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte metodeemner innenfor andre mastergradsstudier vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. | Varierer |