MFVFM5000 Vitenskapsteori og forskningsmetoder
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2018 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnehagekunnskap - barndom i et samfunn i endring
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2018 høst
- EmneansvarligKarianne Franck
- UndervisningsspråkNorsk
Emneinnhold
I emnet inngår ulike perspektiver, teorier og metodologier relevante for masterens tematikk.
Forskningsetikk utgjør et grunnleggende tema, særlig i forskning som inkluderer barn.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
En kandidat med fullført utdanning har:
- avansert kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk
- inngående kunnskap om hvordan teori og metode kommer til anvendelse, også på nye områder
Ferdigheter:
En kandidat med fullført utdanning:
- har ferdigheter i å analysere relevante problemstillinger med utgangspunkt i ulike teorier og metoder
- har ferdigheter i å vurdere anvendelse av ulike teorier og metoder knyttet til masterens tematikk
Generell kompetanse:
En kandidat med fullført utdanning:
- har et solid vitenskapsteoretisk grunnlag for å ta forskningsmetodiske og -etiske valg
- har en fordypet forståelse av ulike metodologiske perspektiver og evne til å vurdere kritisk bruk av disse
Pensum
Pensumlista gjelder for studieåret 2018-2019.
Pensum VFM5000
*Aadland, E. (2011). «Og eg ser på deg…» Vitenskapsteori i helse- og sosialfag. 3. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. S. 247-275 (29s.)
Barad, K. (2003). Posthumanist Performativity: Toward an Understanding of How Matter Comes to Matter. Journal of women in culture and society 28(3), 801-831 (30s.)
Buch-Hansen, H. & Nielsen, P. (2005). Kritisk realisme. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag. (121s.)
Clark, A. (2017). Listening to young children. A guide to understanding and using the Mosaic Approach. London: Jessica Kingsley Publishers. Chapter 1: A framework for listening (30 s.)
Fekjær, S. B. (2016). Statistikk i praksis. Oslo: Gyldendal akademiske. Kap. 1, 2, 3. (56s.)
Fossheim H. & Ingierd, H. (red.) (2015). Etisk skjønn i forskning. Oslo: Universitetsforlaget. Fulltekst tilgjengelig på idunn.no (126s.)
*Hacking, I. (1999). The social construction of what? London: Harvarad University Press. Kap. 1. (34s.)
Halkier, B. (2010). Fokusgrupper. Oslo: Gyldendal. (kap. 1)(13 sider)
Hultman, K. & Taguchi, H. L. (2010). Challenging anthropocentric analysis of visual data: a relational materialist methodological approach to educational research. International Journal of Qualitative Studies in Education. 23(5). S. 525-542. DOI: 10.1080/09518398.2010.500628 (18s.)
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju. Oslo: Gyldendal. Kap. 2 , 3. (53 s.)
Løkken, G. (2012). Levd Observasjon. En vitenskapsteoretisk kommentar til observasjon som forskningsmetode. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. S. 9-57 (49s.)
*Mukherji, P. & Albon, D. (2015). Research Methods in Early Childhood. An introductory guide. London: Sage Publications. Kap. 3, s.40-54. (14 s.).
Nyeng, F. (2017). Hva annet er også sant? En innføring i vitenskapsfilosofi. Bergen: Fagbokforlaget. (329 s.)
Palaiologou, I. (2014). ‘Do we hear what children want to say?’ Ethical praxis when choosing research tools with children under five. Early Child Development and Care, 184(5), 689-705. doi:10.1080/03004430.2013.809341 (17s.)
*Riessman, C. K. (2008). Narrrative methods for the human sciences. Los Angeles: Sage Publications. Kap. 1. (ca. 20s.)
Thagaard, T. (2013.) Systematikk og innlevelse. En innføring i kvalitativ metode. 4. utgave. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, og 10. (221s.)
*Winther Jørgensen, M. & Phillips, L. (2013). Diskursanalyse som teori og metode. Fredriksberg: Roskilde universitetsforlag. Kap. 1 (25s.)
Totalt: 1172 s.
*I kompendium
Arbeids- og læringsaktiviteter
En kombinasjon av forelesninger, seminarer og gruppediskusjoner.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
VFM-AK1: En individuell skriftlig fagtekst med veiledning | Skriftlig oppgave | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern og ekstern | Ingen |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte metodeemner innenfor andre mastergradsstudier vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. | Varierer |