MFVFM5000 Vitenskapsteori og forskningsmetoder
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2025 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2025 høst
- EmneansvarligMirjam Dahl Bergsland
- UndervisningsspråkNorsk
Godkjent av
Godkjent dato
Emneinnhold
Emnet sikter mot å gi studenten inngående kunnskap og oversikt over ulike vitenskapsteoretiske retninger, teorier og metodologier og hvordan disse hviler på noen grunnleggende antakelser om kunnskap, sannhet, virkelighet, mennesket og samfunnet. Et viktig mål er å vise hvordan vitenskapsteorien kan bidra med viktige perspektiver som gjør det mulig å reflektere over kunnskapsposisjoner både i profesjonsutøvelsen og i forskning. Studenten vil få innføring i ulike kvalitative og kvantitative forsknings- og analysemetoder og hvilke implikasjoner disse får for forskningens design. Forskningsetikk utgjør et grunnleggende tema og studentene skal få øvelse i faglig refleksjon knyttet til ulike forskningsetiske problemstillinger, samt hvilken betydning forskerens forforståelse får for forskningsprosessen.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
En kandidat med fullført utdanning:
- har inngående kunnskap og oversikt over vitenskapsteoretiske retninger, med dets begreper og perspektiver, samt implikasjoner for eget forskningsarbeid.
- har inngående kunnskap om sentrale kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
- har inngående kunnskap om forskningsetikk, kunne identifisere, evaluere og forholde seg til etiske problemstillinger i forskning, med særlig henblikk på forskning som omhandler barn.
Ferdigheter:
En kandidat med fullført utdanning:
- har ferdigheter i å analysere relevante problemstillinger med utgangspunkt i vitenskapsteori og forskningsmetoder.
- har ferdigheter i å vurdere forskningsetiske hensyn knyttet til masterprogrammets tematikk.
- har ferdigheter i å vurdere anvendelsen av ulike analysemetoder
Generell kompetanse:
En kandidat med fullført utdanning:
- har et solid vitenskapsteoretisk grunnlag for å ta forskningsmetodiske og -etiske valg
- har en fordypet forståelse av ulike metodologiske perspektiver og evne til å vurdere kritisk bruk av disse
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
En kombinasjon av forelesninger, seminarer og gruppediskusjoner.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
VFM-AK1: En individuell skriftlig fagtekst med veiledning | Skriftlig oppgave | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | SEK1 | Individuell | 6 | timer | 100 % | Intern og ekstern | Ingen |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må godkjennes for å få gå opp til eksamen i emnet:
SEK1: Alle
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MLVFM4020 Vitenskapsteori og forskningsmetoder I | Ta kontakt med DMMH for info |
Beståtte metodeemner innenfor andre mastergradsstudier vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet | Ta kontakt med DMMH for info |