MKASFD4021 Akademisk skriving og forskningsdesign
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2024 vår
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnekultur og kunstpedagogikk
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2024 vår
- EmneansvarligAtle Krogstad
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravMKVFM4000 og MKKSF4010
Emneinnhold
I emnet inngår skrivekurs og veiledning på prosjektskisse for eget mastergradsarbeid. Skissen studenten arbeider fram bygger på vitenskapsteoretisk, metodisk og fagteoretisk kunnskap, samt kunstfaglige ferdigheter studenten har utviklet i løpet av året. Studenten arbeider med ulike design for masteroppgaven, med vekt på tegning for å visualisere problemstilling, valgt kunstfaglig felt, metoder og forskningsprosessens progresjon.
I emnet inngår ulike perspektiver på skriveprosesser. Emnet gir studenten innsikt i hvordan vitenskapelige tekster kan struktureres i henhold til akademiske tradisjoner, kunstfaglig materiale, didaktikk, valgt teori og metode. Forskningsetikk blir belyst, med særlig vekt på etisk refleksjon over språklig framstilling av barn, andre deltakere og materiale i forskning.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende læringsutbytte etter gjennomført emne:
Kunnskaper:
Studenten har:
- kunnskap om akademisk skriving som sjanger, formelt og strukturelt, og tilpasset valgt problemstilling og oppgavetype
- kunnskap om etiske retningslinjer i planlegging, gjennomføring og publisering av forskning, spesielt med tanke på arbeid med barn og voksne
- kunnskap om planlegging og utvikling av et masterprosjekt, gjennom blant annet reflekterende visualisering av problemstilling, visualisering gjennom tegning av mulige relevante metoder, og progresjon/ milepæler i forskningsprosessen
Ferdigheter:
Studenten har:
- ferdigheter i å bruke regler for akademisk skriving innrettet mot publisering
- ferdigheter i å tegne/visualisere et forskningsdesign for eget masterarbeid basert på relevante metoder og teorier innen det valgte fagfeltet
Generell kompetanse:
Studenten har:
- kompetanse til å skrive vitenskapelige tekster knyttet til kunstfaglige uttrykk for, med og av barn
- kompetanse i å planlegge, gjennomføre og evaluere et større akademisk arbeid
- kompetanse i å planlegge et masterprosjekt og bruke visualisering gjennom tegning som et verktøy til å utvikle og presentere et forskningsdesign
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, gruppearbeid, egne studier, seminar. Egen skriving, presentasjon og responsarbeid. Som en avslutning på første studieår arbeider studenten fram en modell med tilhørende beskrivelse av forskningsdesign for mastergradsprosjektet. Dette forskningsdesignet visualiseres.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
ASFD-AK1: Innlevering av prosjektskisse med visualisert modell av forskningsdesign underveis, med muntlig presentasjon | Framføring/presentasjon | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | OPG1 | Individuell | 1 | semester | 100% | Intern | Alle | Prosjektskisse for masterarbeidet med visualisert modell av forskningsdesign, omfang 4800-6000 ord (12-15 sider). |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Karakterskala: Bestått/ Ikke bestått
Arbeidskravet ASFD-AK1 erstatter tidligere arbeidskrav MOP-AK1 i emnet MKMOP4900 og ASK-AK1 i emnet MKASK4020.
Arbeidskrav som må godkjennes for å få gå opp til eksamen:
OPG1: ASFD-AK1
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
MKASK4020 Akademisk skriving | 10 studiepoeng |
MKMOP4900 Masteroppgavens forskningsdesign | 5 studiepoeng |
MKMOP5900 Masteroppgave | 5 studiepoeng |