MKASK4020 Akademisk skriving og sjangerforståelse
- Studiepoeng10
- Undervisningssemester2018 vår
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnekultur og kunstpedagogikk
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2018 vår
- EmneansvarligEllen Karoline Gjervan
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravAnbefalte forkunnskaper: Erfaring innen kunstfaglig arbeid med barn
Godkjent av
Forkunnskapskrav - emner
Emneinnhold
I emnet inngår skrivekurs og veiledning på prosjektskisse for eget mastergradsarbeid. Arbeidet gjøres parallelt med delemne Masteroppgavens forskningsdesign. Skissen studenten arbeider fram bygger på vitenskapsteoretisk, metodisk og fagteoretisk kunnskap, samt kunstfaglige ferdigheter studenten har utviklet i løpet av året.
I emnet inngår ulike perspektiver på skriveprosesser, det gir studenten innsikt i hvordan vitenskapelige tekster struktureres i henhold til akademiske tradisjoner, kunstfaglig materiale, didaktikk, valgt teori og metode. Forskningsetikk med særlig fokus på forskning på og med barn, ulike måter å presentere vitenskapelig teori på, referanser og kritisk kildebruk står sentralt.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
En kandidat med fullført utdanning har:
- kunnskap om akademisk skriving og sjangerforståelse som sjanger, formelt og strukturelt, og tilpasset valgt problemstilling og oppgavetype
- kunnskap om etiske retningslinjer i planlegging, gjennomføring og publisering av forskning, spesielt med tanke på arbeid med barn og voksne
- inngående kunnskap om valgt metode i masteroppgaven
Ferdigheter:
En kandidat med fullført utdanning har:
- ferdigheter i å bruke regler for akademisk skriving innrettet mot publisering
Generell kompetanse:
En kandidat med fullført utdanning har:
- kompetanse til å skrive vitenskapelige tekster knyttet til kunstfaglige uttrykk for, med og av barn
- kompetanse i å planlegge, gjennomføre og evaluere et større akademisk arbeid
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018
Dronning Maud Minnes Høgskole (2017). Forskningsetiske retningslinjer. Hentet fra www.dmmh.no
Lie, S. (2000). Fri som foten. Om å skrive fagtekster. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. Hentet fra http://www.nb.no/nbsok/nb/9d144ae9c202bfb06695a7259b46f706?lang=no#0
Nordenstam, T. (2005a). Exemplets makt. I T. Nordenstam, Exemplets makt (s. 85-104). Stockholm: Dialoger. (19 sider). Hentet fra http://www.torenordenstam.se/exmakt/exmakt.pdf
Nordenstam, T. (2005b). Förståelsens villkor. I T. Nordenstam, Exemplets makt (s. 45-64). Stockholm: Dialoger. (19 sider). Hentet fra http://www.torenordenstam.se/exmakt/exmakt.pdf
Nygaard, L. P. (2017). Writing your Master’s thesis. Los Angeles: Sage Publishing. (190 sider)
Kompendium:
Goga, N. (2012). Forskningspoetikk. I A. Johansen (red.), Kunnskapens språk. Skrivearbeid som forskningsmetode (s. 115-128). Oslo: Scandinavian Academic Press. (13 sider)
Johansen, A. (2012). Skrivemåte og metode. I A. Johansen (red.), Kunnskapens språk. Skrivearbeid som forskningsmetode (s. 9-28). Oslo: Scandinavian Academic Press. (19 sider)
Koch, C. (1989). Hvilken skriveundervisning har universitetet brug for? I O. Dysthe (red.), Ulike perspektiver på læring og læringsforskning. (s. 198-226). Oslo: Cappelen Akademiske forlag. (28 sider)
Nyrnes, A. (2012). Kunnskapstopologi. I A. Johansen (red.), Kunnskapens språk. Skrivearbeid som forskningsmetode (s. 31-47). Oslo: Scandinavian Academic Press. (16 sider)
Wiles, D. (2010). Seeing is believing: the historian’s use of images. I C. Canning, & T. Postlewait, Representing the Past (s. 215-239). Iowa: Iowa University Press. (24 sider)
I tillegg kommer 300 sider selvvalgt pensum knyttet til valgt vitenskapsteori, forskningsmetode, fagteori og forskningsdesign.
Med forbehold om endringer
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, gruppearbeid, egne studier, seminar. Egen skriving, presentasjon og responsarbeid.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
ASK-AK1: Innlevering av prosjektskisse underveis, med muntlig presentasjon | Framføring/presentasjon | Individuell |
OBLTS: Minimum 80 % tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP1 | Individuell | 1 | semester | 100 % | Intern | Alle | Mappelevering som inneholder dokumentasjon av kunstfaglige utprøvinger og en prosjektskisse for masterarbeidet. Omfang: 12-15 s. (ekskludert dokumentasjon). |