MKKSF4010 Kunstfaglig skapende fordypning
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2019 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnekultur og kunstpedagogikk
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2019 høst
- EmneansvarligJørgen Moe
- UndervisningsspråkNorsk og engelsk
- ForkunnskapskravAnbefalte forkunnskaper: Erfaring innen kunstfaglig arbeid med barn
Godkjent av
Emneinnhold
Emnet gir studenten teoretisk undervisning (det valgte fagfeltets historie, fagdidaktikk og substans) i grupper basert på studentens faglige eller tverrfaglige bakgrunn og valg av fagfelt. Men først og fremst undervises det praktisk med individuell veiledning i skapende arbeid på verksteder, på teaterscener / i black box, i skriveprosess og i utøvende musikalske prosesser.
Emnet gir studenten mulighet til å arbeide i sitt valgte fagfelt basert på bakgrunn fra bachelor, for eksempel:
- Kunst, kultur og kreativitet / tverrfaglig og multimodal fordypning (KKK i barnehagelærerutdanning): Fordypning i tverrfaglige og multimodale uttrykk. Studenten kan vektlegge et av kunstfagene.
- Drama: Fordypning i barneteater, dramaforløp eller performance.
- Kunst og håndverk: Fordypning i verkstedarbeid med valgte materialer og teknikker.
- Musikk: Fordypning i musikkutøvelse, bruk av instrumenter og stemme.
- Litteratur: Fordypning i litteratur, tekst og bildeskaping.
Dersom det er færre en fem undervisningsmeldte studenter innen en gruppe, kan det bli lagt opp til alternative undervisningsformer og alternative grupperinger.
I emnet inngår et selvvalgt skapende arbeid innen studentens fagfelt hvor det gis undervisning i gruppe og veiledning individuelt.
Studentene arbeider selvstendig skapende med instrumenter, kropp, bevegelse og stemme, i verksted med materialer og verktøy, i ulike rom, på scene og/eller med tekster, lyder og bilder.
Det selvvalgte individuelt skapende arbeidet kan brukes som forprosjekt til masteroppgaven.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
En kandidat med fullført utdanning har:
- inngående kunnskap om teorier rundt den reflekterende praktiker
- fordypet kunnskap om bruk av det valgte fagfeltets estetiske virkemidler, samt visuell og auditiv presentasjon av disse
Ferdigheter:
En kandidat med fullført utdanning har:
- inngående evne til å anvende sine kunstfaglige ferdigheter i eget skapende uttrykk
Generell kompetanse:
En kandidat med fullført utdanning har:
- inngående selvstendig evne til praktisk og teoretisk fordypning innen sitt valgte fagfelt
- evne til å identifisere sin valgte fordypning i et større samfunnsperspektiv
Pensum
Pensumliste for 2019-20
Arbeids- og læringsaktiviteter
Individuelt skapende arbeid i kunstfaglige verksteder. Studentene får veiledning og forelesninger knyttet til dette arbeidet. Studentene gir og får respons på eget og andres arbeid, både teoretisk og praktisk.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
KSF-AK1: Refleksjonsskriv | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
OBLTS: Minimum 80 % tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP3 | Individuell | 1 | semester | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Innlevering og muntlig presentasjon (ca 15-20 min.) av individuelt kunstfaglig arbeid Refleksjonsnotat på 3200-4000 ord ( 8-10 s.). |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Eksamenen MAP3 erstatter tidligere MAP1 og MAP2.