MKKSF4010 Kunstfaglig skapende fordypning
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2019 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnekultur og kunstpedagogikk
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2019 høst
- EmneansvarligJørgen Moe
- UndervisningsspråkNorsk og engelsk
- ForkunnskapskravAnbefalte forkunnskaper: Erfaring innen kunstfaglig arbeid med barn
Godkjent av
Emneinnhold
Emnet gir studenten teoretisk undervisning (det valgte fagfeltets historie, fagdidaktikk og substans) i grupper basert på studentens faglige eller tverrfaglige bakgrunn og valg av fagfelt. Men først og fremst undervises det praktisk med individuell veiledning i skapende arbeid på verksteder, på teaterscener / i black box, i skriveprosess og i utøvende musikalske prosesser.
Emnet gir studenten mulighet til å arbeide i sitt valgte fagfelt basert på bakgrunn fra bachelor, for eksempel:
- Kunst, kultur og kreativitet / tverrfaglig og multimodal fordypning (KKK i barnehagelærerutdanning): Fordypning i tverrfaglige og multimodale uttrykk. Studenten kan vektlegge et av kunstfagene.
- Drama: Fordypning i barneteater, dramaforløp eller performance.
- Kunst og håndverk: Fordypning i verkstedarbeid med valgte materialer og teknikker.
- Musikk: Fordypning i musikkutøvelse, bruk av instrumenter og stemme.
- Litteratur: Fordypning i litteratur, tekst og bildeskaping.
Dersom det er færre en fem undervisningsmeldte studenter innen en gruppe, kan det bli lagt opp til alternative undervisningsformer og alternative grupperinger.
I emnet inngår et selvvalgt skapende arbeid innen studentens fagfelt hvor det gis undervisning i gruppe og veiledning individuelt.
Studentene arbeider selvstendig skapende med instrumenter, kropp, bevegelse og stemme, i verksted med materialer og verktøy, i ulike rom, på scene og/eller med tekster, lyder og bilder.
Det selvvalgte individuelt skapende arbeidet kan brukes som forprosjekt til masteroppgaven.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
En kandidat med fullført utdanning har:
- inngående kunnskap om teorier rundt den reflekterende praktiker
- fordypet kunnskap om bruk av det valgte fagfeltets estetiske virkemidler, samt visuell og auditiv presentasjon av disse
Ferdigheter:
En kandidat med fullført utdanning har:
- inngående evne til å anvende sine kunstfaglige ferdigheter i eget skapende uttrykk
Generell kompetanse:
En kandidat med fullført utdanning har:
- inngående selvstendig evne til praktisk og teoretisk fordypning innen sitt valgte fagfelt
- evne til å identifisere sin valgte fordypning i et større samfunnsperspektiv
Pensum
Pensumliste for 2019-20
Arbeids- og læringsaktiviteter
Individuelt skapende arbeid i kunstfaglige verksteder. Studentene får veiledning og forelesninger knyttet til dette arbeidet. Studentene gir og får respons på eget og andres arbeid, både teoretisk og praktisk.
| Kode og beskrivende navn på arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
|---|---|---|
| KSF-AK1: Refleksjonsskriv | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
| OBLTS: Minimum 80 % tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
| Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Mappeeksamen | MAP3 | Individuell | 1 | semester | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Innlevering og muntlig presentasjon (ca 15-20 min.) av individuelt kunstfaglig arbeid Refleksjonsnotat på 3200-4000 ord ( 8-10 s.). |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Eksamenen MAP3 erstatter tidligere MAP1 og MAP2.
