MKKSF4010 Kunstfaglig skapende fordypning
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2021 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnekultur og kunstpedagogikk
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2021 høst
- EmneansvarligJørgen Moe
- UndervisningsspråkNorsk og engelsk
- ForkunnskapskravAnbefalte forkunnskaper: Erfaring innen kunstfaglig arbeid med barn
Godkjent av
Emneinnhold
Emnet gir studenten teoretisk innføring i kunstfagenens estetiske virkemidler, i kreativitet og skapende prosesser.
Gjennom emnet skal studenten gjennom praktisk arbeid utforske sitt valgte fagfelt:
- Kunst, kultur og kreativitet / tverrfaglig og multimodal fordypning (KKK i barnehagelærerutdanning): Fordypning i tverrfaglige og multimodale uttrykk. Studenten kan vektlegge et av kunstfagene.
- Drama: Fordypning i barneteater, dramaforløp eller performance.
- Kunst og håndverk: Fordypning i verkstedarbeid med valgte materialer og teknikker.
- Musikk: Fordypning i musikkutøvelse, bruk av instrumenter og stemme.
- Litteratur: Fordypning i litteratur, tekst og bildeskaping.
Emnet vil gi en innføring i det valgte fagfeltets historie, og fagfeltets rolle i et større samfunnsperspektiv.
I emnet inngår et selvvalgt skapende arbeid innen studentens fagfelt. Studentene arbeider her selvstendig skapende med instrumenter, kropp, bevegelse og stemme, i verksted med materialer og verktøy, i ulike rom, på scene og/eller med tekster, lyder og bilder.
Det selvvalgte individuelt skapende arbeidet kan brukes som forprosjekt til masteroppgaven.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
En kandidat med fullført utdanning har:
- inngående kunnskap om teorier rundt den reflekterende praktiker
- fordypet kunnskap om bruk av det valgte fagfeltets estetiske virkemidler, samt visuell og auditiv presentasjon av disse
Ferdigheter:
En kandidat med fullført utdanning har:
- inngående evne til å anvende sine kunstfaglige ferdigheter i eget skapende uttrykk
Generell kompetanse:
En kandidat med fullført utdanning har:
- inngående selvstendig evne til praktisk og teoretisk fordypning innen sitt valgte fagfelt
- evne til å identifisere sin valgte fordypning i et større samfunnsperspektiv
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Teoretiske forelesninger. Praktisk arbeid individuelt og i grupper. Studentene får veiledning og forelesninger knyttet til dette praktiske arbeidet. Studentene gir og får respons på eget og andres arbeid, både teoretisk og praktisk.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
KSF-AK1: Refleksjonsskriv | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
OBLTS: Minimum 70 % tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mappeeksamen | MAP4 | Individuell | 1 | semester | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Innlevering og muntlig presentasjon (ca 15-20 min.) av individuelt kunstfaglig arbeid Refleksjonsnotat på 3200-4000 ord ( 8-10 s.). |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må godkjennes for å få gå opp til eksamen:
MAP4: KSF-AK1 og OBLTS
Eksamenen MAP4 erstatter tidligere MAP3, samt MAP1 og MAP2.