MKKSF4010 Kunstfaglig skapende fordypning
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2023 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnekultur og kunstpedagogikk
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2023 høst
- EmneansvarligJørgen Moe
- UndervisningsspråkNorsk og engelsk
- ForkunnskapskravAdmission deadline for international exchange students: 15 April. Admission requirements: • Early Childhood Teacher Education, bachelor’s degree, with a specialization related to arts and culture (a total of 60 ECTS credits within arts and culture) or • Bachelor’s degree as pedagogue/educator, including 60 ECTS credits within arts and culture or • Bachelor’s degree in music, arts and crafts or drama/literature, including a one-year programme in educational theory and practice The average grade of the bachelor’s degree and the chosen subject area must be C or better, cf. the Norwegian grading system, or equivalent. Recommended previous knowledge: Work experience related to children and the arts.
Emneinnhold
Emnet gir studenten teoretisk innføring i kunstfagenens estetiske virkemidler, i kreativitet og skapende prosesser.
I emnet skal studenten gjennom praktisk arbeid utforske sitt valgte fagfelt:
- Kunst, kultur og kreativitet / tverrfaglig og multimodal fordypning (KKK i barnehagelærerutdanning): Fordypning i tverrfaglige og multimodale uttrykk. Studenten kan vektlegge ett av kunstfagene.
- Drama: Fordypning i barneteater, dramaforløp eller performance.
- Kunst og håndverk: Fordypning i verkstedarbeid med valgte materialer og teknikker.
- Musikk: Fordypning i musikkutøvelse, bruk av instrumenter og stemme.
- Litteratur: Fordypning i litteratur, tekst og bildeskaping.
Emnet vil gi en innføring i det valgte fagfeltets historie og rolle i et større samfunnsperspektiv. I emnet inngår et selvvalgt skapende arbeid innen studentens fagfelt. Studenten arbeider her selvstendig skapende og reflekterende med instrumenter, kropp, bevegelse og stemme, i verksted med materialer og verktøy, i ulike rom, på scene og/eller med tekster, lyder og bilder. Det selvvalgte individuelt skapende arbeidet kan brukes som forprosjekt til masteroppgaven.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
En kandidat med fullført utdanning har:
- inngående kunnskap om teorier knyttet til den reflekterende praktiker
- fordypet kunnskap om bruk av det valgte fagfeltets estetiske virkemidler, samt visuell og auditiv presentasjon av disse
Ferdigheter:
En kandidat med fullført utdanning har:
- inngående evne til å anvende sine kunstfaglige ferdigheter i eget skapende uttrykk
Generell kompetanse:
En kandidat med fullført utdanning har:
- inngående selvstendig evne til praktisk og teoretisk fordypning innen sitt valgte fagfelt
- evne til å identifisere sin valgte fordypning i et større samfunnsperspektiv
Pensumliste
Arbeids- og læringsaktiviteter
Teoretiske forelesninger. Praktisk arbeid individuelt og i grupper. Studentene får veiledning og forelesninger knyttet til det praktiske arbeidet. Studentene gir og får respons på eget og andres arbeid, både teoretisk og praktisk.
Kode og beskrivende navn på arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
KSF-AK1: Refleksjonsskriv m/muntlig presentasjon i gruppe | Rapport/refleksjonsskriv | Individuell |
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Praktisk eksamen | PEK | Individuell | 1 | semester | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Innlevering og muntlig presentasjon (ca 15-20 min.) av individuelt kunstfaglig arbeid med påfølgende samtale (25-30 min) Refleksjonsnotat på 3200-4000 ord ( 8-10 s.). |
Karakterskala
Informasjon om eksamen/vurdering i emnet
Arbeidskrav som må godkjennes for å få gå opp til eksamen:
PEK: KSF-AK1
Eksamen som er ekvivalent med tidligere eksamen:
MAP1, MAP2 og MAP3 er ekvivalent med PEK.
MAP4 er ekvivalent med PEK
Øvrig informasjon
Anbefalte forkunnskaper: Erfaring innen kunstfaglig arbeid med barn