MKVFM4000 Vitenskapsteori og forskningsmetoder
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2017 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnekultur og kunstpedagogikk
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2017 høst
- EmneansvarligMarit Holm Hopperstad
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravAnbefalte forkunnskaper: Erfaring innen kunstfaglig arbeid med barn
Godkjent av
Emneinnhold
For å gi studenten en forskningsfaglig plattform bygges studiet opp med emnet Vitenskapsteori og forskningsmetode som en introduksjon til studiets egenart, med en intensiv oppstart som fordeles over 1. semester.
I emnet inngår ulike perspektiver, teorier og forskningsmetoder relevante for kunstpedagogiske arenaer
Læringsutbytte
Kunnskaper:
En kandidat med fullført utdanning har:
- kunnskap om vitenskapelige paradigmer innenfor kvalitativt rettet humanistisk og samfunnsvitenskapelig forskning
- kunnskap om teori rundt forskerens rolle, nærhet og distanse i forskningsrelaterte situasjoner
Ferdigheter:
En kandidat med fullført utdanning:
- kan gå inn i prosesser som innebærer å bruke ulike forskningsmetodiske tilnærminger som utviklingsforskning, aksjonsforskning, case-studier, performative forskningsprosesser, narrativ metode, observasjoner og tolkninger, ulike tilnærminger i intervju og forskningssamtaler
Generell kompetanse:
En kandidat med fullført utdanning har:
- et solid vitenskapsteoretisk grunnlag for å utøve egne forskningsprosesser og for å ta forskningsmetodiske valg
Pensum
Pensumlisten gjelder studieåret 2017-2018
Alvesson, M. & Sköldberg, K. (2008). Tolkning och reflektion. Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. (2. utg.). Lund: Studentlitteratur. Kap, 1, 6, 7-12, 17-20, 22-23. (280 sider)
Bateson, G. A. (2015). A theory of play and fantasy. I H. Bial & S. Brady (red.), The performance studies reader (3. utg.) (s. 159-169). London: Routledge. (10 sider)
Borgdorff, H. (2006). The debate on research in the arts, vol. 2. Bergen: Kunsthøgskolen i Bergen. (27 sider). http://www.pol.gu.se/digitalAssets/1322/1322713_the_debate_on_research_in_the_arts.pdf
Brady, S. (2015). The soldier cycle: Harun Farocki´s Images of War (at a Distance). I H. Bial & S. Brady (red.). The performance studies reader (3. utg.) (s. 193-202). London: Routledge. (9 sider)
Carlson, M. (2015). What is performance? I H. Bial & S. Brady (red.), The performance studies reader (3. utg.) (s. 72-77). London: Routledge. (5 sider)
Cerwonka, A. (2007). Nervous conditions. The stakes in interdisciplinary research. I A. Cerwonka & L. H. Malkki, Improvising Theory: Process and Temporality in Ethnographic Fieldwork (s. 1-40). Chicago: University of Chicago Press. (40 sider)
Clark, A. & Moss, P. (2011). Listening to young children. The mosaic approach (2. utg.). London: National Children’s Bureau (NCB). (71 sider)
Fjelland, R. (1999). Innføring i vitenskapsteori (s. 11-86). Oslo: Universitetsforlaget. (75 sider). http://www.nb.no/nbsok/nb/f0f38a8c10f9b05f66eca0803ac61450.nbdigital?lang=no#3
Hammer, A. S. (2012). Researching spiritual performance. Performance and Spirituality, (3)1, 32-56. (25 sider). https://www.utdl.edu/ojs/index.php/pas/article/view/48
Hammer, A. S. (2014). Children's and young people's participation in Spiritual Funerary Ritual. Journal for Consciousness, Literature and the Arts, 15(2). (34 sider). http://www.dmd27.org/hammer2014.html
Hammer, A. S. & Meyer-Dinkgrafe, D. (2017). Performance as philosophy. The universal lauguage of theatre revisited. Nordic Theatre Studies, 28(2), 97-118. http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/nts/article/view/25604/22514 (24 sider)
Hovik, L. (2012). Rød Sko Savnet – en kunstnerisk forskningsreise fra hendelse til dokument. I R. G. Gjærum & B. Rasmussen (red.), Forestilling, framføring, forskning: metodologi i anvendt teaterforskning (s. 77-101). Trondheim: Akademika forlag. (25 sider)
Hovik, L. (2014). Forsker i affekt. DRAMA. Nordisk dramapedagogisk tidsskrift, nr 3. (5 sider). http://teaterfot.no/wp-content/uploads/2016/04/Forsker-i-affekt-i-DRAMA-4-14.pdf
Huizinga, J. (2015). The nature and significance of play as a cultural phenomenon. I H. Bial & S. Brady (red.). The performance studies reader (3. utg.) (s. 155-158). London: Routledge. (3 sider)
Irwin, R.L., Beer, R., Springgay,S., Grauer,K., Xiong, G., & Bickel,B. (2006). The rhizomatic relations of a/r/tography. Studies in Art Education, (48)1, 70-88. (18 sider). http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00393541.2006.11650500?needAccess=true
Irwin, R. (2013). Becoming a/r/tography. Studies in Art Education: A Journal of Issues and Research in Art Education, 54(3), 198-215. (17 sider). http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00393541.2013.11518894?needAccess=true
Kaprow, A. (2015). Just doing. I H. Bial & S. Brady (red.), The performance studies reader (3. utg.) (s.77-81). London: Routledge. (4 sider)
Kjeldstadli, K. (2006). Å analysere skriftlige kilder. I E. Fossåskaret, O. L. Fuglestad & T. H. Aase (red.), Metodisk feltarbeid (s. 207-233). Oslo: Universitetsforlaget. (27 sider). http://www.nb.no/nbsok/nb/c8aee08f211f44b76306f105a781eb3c?index=1#9
Malkki, L. (2007). Tradition and Improvisation in Ethnographic Fieldwork. I A. Cerwonka & L. H. Malkki, Improvising Theory: Process and Temporality in Ethnographic Fieldwork (s. 162-187). Chicago: University of Chicago Press. (25 sider)
McConachie, B. (2015). An evolutionary perspective on play, performance, and ritual. I H. Bial & S. Brady (red.), The performance studies reader (3. utg.) (s. 182-192). London: Routledge. (10 sider)
Postholm, M. B. (2010). Kvalitativ metode. En innføring med fokus på fenomenologi, etnografi og kasusstudier. (2.utg.). Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 2, 10, 11. (53 sider)
Riessman, C. K. (2008). Narrative methods for the human sciences. London: Sage. Kap. 1-3. (76 sider)
Sauter, W. (2014). The theatrical event. Dynamics of performance and perception. Iowa City, IA: University of Iowa Press. Kap. 1-3. (72 sider)
Schechner, R. (2015a). Excerpts from “Restoration of behavior”. I H. Bial & S. Brady (red.). The performance studies reader (3. utg.) (s. 69-72). London: Routledge. (4 sider)
Schechner, R. (2015b). Performance studies, the broad specter. I H. Bial & S. Brady (red.). The performance studies reader (3. utg.) (s. 159-169). London: Routledge. ( 3 sider)
Sutton Smith, B. (2015). The ambiguity of play: Rhetorics of fate. I H. Bial & S. Brady (red.). The performance studies reader (3. utg.) (s.170-176). London: Routledge. (6 sider)
Tjora, A. (2017). Kvalitative forskningsmetoder i praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 2-7. (179 sider)
Turner, V. (2015). Liminality and communitas. I H. Bial & S. Brady (red.), The performance studies reader (3.utg.) (97-105). London: Routledge. (9 sider)
Vist, T. (2016). Arts-based research processes in ECEC: Examples from preparing and conducting a data collection. Tidsskrift for Nordisk Barnehageforskning, (13) (15 sider) doi: http://dx.doi.org/10.7577/nbf.1371
Kompendium:
Hammer, A. S. (2016). Sjelsetting av medisinens sjelløse kjempe: Rituelle perspektiver på forestillingen “Høyblokka Post Mortem”. I B. Rønning & H. Fyhn (red.), Høyblokka Post – Mortem: Teater som ritual (s. 115-134). Oslo: NOVUS forlag. (ca. 19 sider)
Postholm, M.B. (2007). Interaktiv aksjonsforskning. I M.B. Postholm (red.). Forsk med! Lærere og forskere i læringsarbeid (s. 12-33). Oslo. N.W. Damm & Søn. (21 sider)
Med forbehold om endringer.
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, skriftlig arbeid, refleksjon og gruppediskusjoner.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
OBLTS: Minimum 80 % tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 3 | dager | 100 % | Intern | Alle | Omfang: 10–12 sider. Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 15.00 den tredje dagen. |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte metodeemner innenfor andre mastergradsstudier vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. | Varierer |