MKVFM4000 Vitenskapsteori og forskningsmetoder
- Studiepoeng15
- Undervisningssemester2021 høst
- StudienivåSyklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
- StudieprogramMastergradsstudium i barnekultur og kunstpedagogikk
- Varighet1 semester
- Eksamenssemester2021 høst
- EmneansvarligMarit Holm Hopperstad
- UndervisningsspråkNorsk
- ForkunnskapskravAnbefalte forkunnskaper: Erfaring innen kunstfaglig arbeid med barn
Godkjent av
Emneinnhold
Emnet sikter mot å gi studenten en vitenskapsteoretisk platform for eget masterprosjekt. Emnet introduserer og utdyper ulike vitenskapsteoretiske paradigmer og forskningsmetodiske tilnærminger innenfor kvalitativt rettet humanistisk og samfunnsvitenskapelig forskning, med relevans for masterens tematikk. Eksempler kan være fenomenologi, hermeneutikk, sosialkonstruktivisme og performativ teori, narrative studier, diskursanalyse, case-studier og sensorisk etnografi. Forskningsmetoder for datainnsamling og analysestrategier bringes inn underveis. Forskerrolle og forskningsetikk står sentralt, herunder etikk i forskningsrelaterte situasjoner med barn.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
En kandidat med fullført utdanning har:
- kunnskap om vitenskapsteorier og forskningsmetodiske tilnærminger innenfor kvalitativt rettet humanistisk og samfunnsvitenskapelig forskning
- kunnskap om teorier knyttet til forskerrolle og forskningsetikk
Ferdigheter:
En kandidat med fullført utdanning:
- kan gå inn i prosesser og problemstillinger innen masterens tematikk med utgangspunkt i ulike vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske tilnærminger
Generell kompetanse:
En kandidat med fullført utdanning har:
- et solid vitenskapsteoretisk grunnlag for utøve egne forskningsprosesser og for å ta forskningsmetodiske og forskningsetiske valg
Pensum
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesninger, gruppediskusjoner, praktiske øvelser og selvstendig arbeid med emnet.
Obligatoriske arbeidskrav
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav | Arbeidskravets form (hva vurderes) | Individuell/gruppe |
---|---|---|
VFM-AK1: Godkjent fagtekst | Skriftlig oppgave | Individuell |
OBLTS: Minimum 70 % tilstedeværelse | Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning | Individuell |
Vurderinger
Vurderingsform | Kode | Gruppering | Tid/omfang | Enhet | Vekting | Sensorordning | Hjelpemidler | Merknader |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | HEM1 | Individuell | 3 | dager | 100 % | Intern og ekstern | Alle | Omfang: 4000–4800 ord (10–12 sider). Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 15.00 den tredje dagen. |
Karakterskala
Vektingsreduksjoner
Emne som gir vektingsreduksjon | Vektingsreduksjon |
---|---|
Beståtte metodeemner innenfor andre mastergradsstudier vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet. | Varierer |