MKVFM4000 Vitenskapsteori og forskningsmetoder

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemester
      2021 høst
    • Studienivå
      Syklus 2: Mastergradsstudium (toårig)
    • Studieprogram
      Mastergradsstudium i barnekultur og kunstpedagogikk
    • Varighet
      1 semester
    • Eksamenssemester
      2021 høst
    • Emneansvarlig
      Marit Holm Hopperstad
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Forkunnskapskrav
      Anbefalte forkunnskaper: Erfaring innen kunstfaglig arbeid med barn

Godkjent av

Nina Scott Frisch

Emneinnhold

Emnet sikter mot å gi studenten en vitenskapsteoretisk platform for eget masterprosjekt. Emnet introduserer og utdyper ulike vitenskapsteoretiske paradigmer og forskningsmetodiske tilnærminger innenfor kvalitativt rettet humanistisk og samfunnsvitenskapelig forskning, med relevans for masterens tematikk.  Eksempler kan være fenomenologi, hermeneutikk, sosialkonstruktivisme og performativ teori, narrative studier, diskursanalyse, case-studier og sensorisk etnografi. Forskningsmetoder for datainnsamling og analysestrategier bringes inn underveis. Forskerrolle og forskningsetikk står sentralt, herunder etikk i forskningsrelaterte situasjoner med barn.
 

Læringsutbytte

Kunnskaper:

En kandidat med fullført utdanning har:

  • kunnskap om vitenskapsteorier og forskningsmetodiske tilnærminger innenfor kvalitativt rettet humanistisk og samfunnsvitenskapelig forskning 
  • kunnskap om teorier knyttet til forskerrolle og forskningsetikk 

Ferdigheter:

En kandidat med fullført utdanning:

  • kan gå inn i prosesser og problemstillinger innen masterens tematikk med utgangspunkt i ulike vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske tilnærminger 

Generell kompetanse:

En kandidat med fullført utdanning har:

  • et solid vitenskapsteoretisk grunnlag for utøve egne forskningsprosesser og for å ta forskningsmetodiske og forskningsetiske valg

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, gruppediskusjoner, praktiske øvelser og selvstendig arbeid med emnet.

Obligatoriske arbeidskrav

Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskravArbeidskravets form (hva vurderes)Individuell/gruppe
VFM-AK1: Godkjent fagtekstSkriftlig oppgaveIndividuell
OBLTS: Minimum 70 % tilstedeværelseOppfylt krav om tilstedeværelse i undervisningIndividuell

Obligatoriske arbeidskrav

Arbeidskravets form (hva vurderes):Skriftlig oppgave
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:VFM-AK1: Godkjent fagtekst
Individuell/gruppe:Individuell
Arbeidskravets form (hva vurderes):Oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning
Kode, navn og ev. beskrivelse av arbeidskrav:OBLTS: Minimum 70 % tilstedeværelse
Individuell/gruppe:Individuell

Vurderinger

VurderingsformKodeGrupperingTid/omfangEnhetVektingSensorordningHjelpemidlerMerknader
Hjemmeeksamen HEM1Individuell3dager100 %Intern og eksternAlleOmfang: 4000–4800 ord (10–12 sider). Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 15.00 den tredje dagen.

Vurderinger

Vurderingsform:Hjemmeeksamen
Gruppering:Individuell
Tid/omfang:3
Enhet:dager
Vekting:100 %
Merknader:Omfang: 4000–4800 ord (10–12 sider). Oppgaven gis ut kl. 09.00 den første dagen, og besvarelsen leveres inn kl. 15.00 den tredje dagen.
Hjelpemidler:Alle
Kode: HEM1
Sensorordning:Intern og ekstern

Karakterskala

A-F

Vektingsreduksjoner

Emne som gir vektingsreduksjonVektingsreduksjon
Beståtte metodeemner innenfor andre mastergradsstudier vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet.Varierer

Vektingsreduksjoner

Emne som gir vektingsreduksjon:Beståtte metodeemner innenfor andre mastergradsstudier vil kunne utløse vektingsreduksjon for dette emnet.
Vektingsreduksjon:Varierer